Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdar runt Kapstaden?

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Mysonoxen skrev:
Det är något otyg som finns på ett ställe som heter Table Mountain i Kapstaden. (Läser kompisens vykort därifrån). Han skriver att han satt ner på berget och åt en skinkmacka och drack lite billigt rödtjut, då en av dessa dök up och skulle sno hans macka (tydligen är de inte intresserade av rödvin som väl är) och han blev biten i fingret av den.

Men söta är dom :)

Edit: Har ni varmt därnere? Det borde väl vara sensommar/höst där nu. Kanske du redan provat en 2008 års årgång av vin?

Taffelberget eller Table Mountain ligger här, underbart vackert men min skräck för höjder och speciellt att sitta i en linbana gör att jag inte vågat mig upp tyvärr. Det är varmt, idag 29 grader, annars har det växlat mellan cirkus 23 och 30, men det är torr värme och det blir svalt på eftermiddagen kvällen så det går alldeles utmärkt. :) Exakt, det är sensommar/höst just nu, det har tidvis blåst något helt galet men den sista veckan har varit rätt lugn. :) Nej, inga 2008, jag tror inte ens 2007 (detta kan jag inte svära på, mitt kortminne verkar halvt defekt efter allt alkoholintag; ;)) faktiskt, 2006 har det blivit en hel del dock. På många ställen har det efterfrågade vinet redan varit slut tyvärr så man har inte testat exakt allt som man skulle vilja. Men deras Cabernet Sauvignon är riktigt bra och priserna för den kvalité man får är rätt galen...bra vin är billigt här. :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

R.P skrev:
Taffelberget eller Table Mountain ligger här, underbart vackert men min skräck för höjder och speciellt att sitta i en linbana gör att jag inte vågat mig upp tyvärr. Det är varmt, idag 29 grader, annars har det växlat mellan cirkus 23 och 30, men det är torr värme och det blir svalt på eftermiddagen kvällen så det går alldeles utmärkt. :) Exakt, det är sensommar/höst just nu, det har tidvis blåst något helt galet men den sista veckan har varit rätt lugn. :) Nej, inga 2008, jag tror inte ens 2007 (detta kan jag inte svära på, mitt kortminne verkar halvt defekt efter allt alkoholintag; ;)) faktiskt, 2006 har det blivit en hel del dock. På många ställen har det efterfrågade vinet redan varit slut tyvärr så man har inte testat exakt allt som man skulle vilja. Men deras Cabernet Sauvignon är riktigt bra och priserna för den kvalité man får är rätt galen...bra vin är billigt här. :)

Ja, jag tillhör själv de som ogillar höjder, alltsedan min äldre bror höll mig över kanten på taket till ett 8-våningshus då jag var liten. Händer att jag har mardrömmar om det ännu, man ser sig falla...

Låter som ett bra klimat, dock, jag tror jag skulle trivas där. jag och frugan snackade ofta om att resa dit innan barnen kom. Men, än är man inte död och ett land med bra och billiga viner är aldrig fel.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Mysonoxen skrev:
Ja, jag tillhör själv de som ogillar höjder, alltsedan min äldre bror höll mig över kanten på taket till ett 8-våningshus då jag var liten. Händer att jag har mardrömmar om det ännu, man ser sig falla...

Låter som ett bra klimat, dock, jag tror jag skulle trivas där. jag och frugan snackade ofta om att resa dit innan barnen kom. Men, än är man inte död och ett land med bra och billiga viner är aldrig fel.

Klimatet är bra, jag har normalt ganska feta LP-skivor i sån här värme men eftersom det är torr värme och riktigt svalt på kvällarna så har det inte varit några problem. :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

R.P skrev:
Klimatet är bra, jag har normalt ganska feta LP-skivor i sån här värme men eftersom det är torr värme och riktigt svalt på kvällarna så har det inte varit några problem. :)

Skönt. Här hemma har vi det inte lika behagligt dessvärre.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Mysonoxen skrev:
Skönt. Här hemma har vi det inte lika behagligt dessvärre.

Hahaha, skadeglädjen är den bästa glädjen! ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

R.P skrev:
Hahaha, skadeglädjen är den bästa glädjen! ;D

Ja, vintern kom som en anarkist med en bomb, som Ed McBain skriver i en av sina böcker. Som tur var hann jag med en vända på Cypern mitt under det värsta eländet. De hade haft 41 minusgrader uppe i Lappland men snön ligger kvar från Smygehuk till Treriksröset vad jag hörde sist...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Mysonoxen skrev:
Ja, vintern kom som en anarkist med en bomb, som Ed McBain skriver i en av sina böcker. Som tur var hann jag med en vända på Cypern mitt under det värsta eländet. De hade haft 41 minusgrader uppe i Lappland men snön ligger kvar från Smygehuk till Treriksröset vad jag hörde sist...

Jag läste eller hörde något om det också, vintern tillbaka när det borde vara vår...barca är också blåsigt och rätt kallt vad jag hört just nu. Du stack till varmare klimat i rätt tid! Jag har aldrig förstått folk som åker till varma länder under den svenska högsommaren, bättre finns inte när den är bra. Jag sparar mig till vintern istället då man behöver sol och värme. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

I ett desperat försök att släpa tillbaka tråden till någon form av topic: Som sagt, glöm inte att prova Alée Bleue Pinotage. Och när jag skriver det HÄR, väl medveten om att jag kommer att hånas kompromisslöst för ett sådant påstående, så betyder det att jag faktiskt gillade vinet. En stor överraskning!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Krug skrev:
I ett desperat försök att släpa tillbaka tråden till någon form av topic: Som sagt, glöm inte att prova Alée Bleue Pinotage. Och när jag skriver det HÄR, väl medveten om att jag kommer att hånas kompromisslöst för ett sådant påstående, så betyder det att jag faktiskt gillade vinet. En stor överraskning!

Topic mina herrar, topic! :p

Ja, jag ska kolla efter det imorgon, vore kul att testa iaf EN bra pinotage medan man är här...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Ja, annars måste ju varje sunt tänkande individ vara överens om att gubbfan kanske skulle ha gett fan i att korsa den där Cincault plantan med Pinot Noirditon den där muggiga dagen 1925 (eller var det 1923?).
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Krug skrev:
Ja, annars måste ju varje sunt tänkande individ vara överens om att gubbfan kanske skulle ha gett fan i att korsa den där Cincault plantan med Pinot Noirditon den där muggiga dagen 1925 (eller var det 1923?).

Hehe, ja han verkar inte fått mycket cred för det. ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Krug skrev:
Ja, annars måste ju varje sunt tänkande individ vara överens om att gubbfan kanske skulle ha gett fan i att korsa den där Cincault plantan med Pinot Noirditon den där muggiga dagen 1925 (eller var det 1923?).

Året har jag tappat, men 20-talet var det. Abraham Perold har jag för mig att gubbfan hette i a f.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

R.P skrev:
Taffelberget eller Table Mountain ligger här, underbart vackert men min skräck för höjder och speciellt att sitta i en linbana gör att jag inte vågat mig upp tyvärr. Det är varmt, idag 29 grader, annars har det växlat mellan cirkus 23 och 30, men det är torr värme och det blir svalt på eftermiddagen kvällen så det går alldeles utmärkt. :) Exakt, det är sensommar/höst just nu, det har tidvis blåst något helt galet men den sista veckan har varit rätt lugn. :) Nej, inga 2008, jag tror inte ens 2007 (detta kan jag inte svära på, mitt kortminne verkar halvt defekt efter allt alkoholintag; ;)) faktiskt, 2006 har det blivit en hel del dock. På många ställen har det efterfrågade vinet redan varit slut tyvärr så man har inte testat exakt allt som man skulle vilja. Men deras Cabernet Sauvignon är riktigt bra och priserna för den kvalité man får är rätt galen...bra vin är billigt här. :)
Oavsett hur höjdrädd du är (jag vet hur det känns!) så måste ta dig upp, utsikten tillhör det vackraste man kan se absolut bedårande. Lycka till
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vingårdar runt Kapstaden?

Krug skrev:
Hur gick det med Allée Bleue? Lyckades du hitta den?

Bumpelibump!

Nej, men ska beställa en låda att ha vid grillen på landet, vilken av dom tänkte du på?

edit: Pinotage skrev du ju...då blir det en sån.
 
Toppen