Vingårdsbesök Piemonte och Montalcino

Diskussion i 'Resor' startad av Mark, 25 maj 2019.

1. Mark

Mark Medlem

Stor fan av Nebbiolo och Brunello viner, föredrar klassiska producenter i den lite elegantare (burgundiska) stilen. Åker till Piemonte i 5-10 Juni och La Paulee eventet i Montalcino 19-23 juni. Någon som är på plats dessa tider och vill ses över ett glas vin eller hänga med på vingårdsbesök? Följande är redan inbokade, tar tacksamt emot tips på liknande producenter som borde bokas in? De kända aktörerna är lätta att identifiera men ibland svåra att komma till, vore kul att hitta några mindre producenter med hög kvalitet och liknande stil, som inte är lika kända/eftertraktade (ännu).

Piemonte:
    -G.B Burlotto
    -Guiseppe Rinaldi
    -Cavalotto

Skulle gärna besöka Mascarello (båda) och Cappellano.

Montalcino:
    -Poggio di Sotto

Skulle gärna besöka Biondi Santi men inte fått svar ännu.

2. M0!

M0! Medlem

Jag ska till Montalcino senare i Augusti. Berätta gärna hur det var!

3. Fredrik L

Fredrik L Medlem

När det gäller Brunello så gillar jag Baricci och Capanna. Dessa ligger i Montosoli strax norr om Montalcino. Klassisk och traditionell vinmakning. Trevligt bemötande.

Vincent H och Martin Hansson gillar detta.
  4. M0!

M0! Medlem

Tack för tipsen Fredik L!

5. Silenos

Silenos Medlem

I Barbaresco hittar du tre producenter jag själv uppskattat: La Ca' Növa, Cascina delle rose och Rivella Serafino. Alla tre klarar ditt kriterium angående stil (endast botti, osv.). Dessutom gör de alla vin ifrån omhuldad mark: LCN: Montefico & Montestefano; CDR: Montestefano & Tre Stelle; RS: Montestefano. Endast den sistnämnde har väl jobbat upp lite kultvibbar, vilket kanske kan försvåra ett besök. CDR driver även hotellverksamhet, så där borde det vara enkelt att komma in.

6. Fredrik L

Fredrik L Medlem

I Barolo gillar jag Fenocchios viner. Trevlig och jordnära man, traditionella viner som inte är alltför dyra.

7. Jerobaum

Jerobaum Medlem

Hörde av Sergio på enotecan i montalcino att bondi santi slutat med besök sen de blev uppköpta. Enotecan i fortet är sjukt bra. Fråga efter Sergio

8. M0!

M0! Medlem

Kan understryka detta, var själv där i somras. Fantastiskt vacker miljö också. Enanstående.

Jerobaum gillar detta.
  9. Jerobaum

Jerobaum Medlem

Dela sidan