Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdsbetecknad champagne

moos

Medlem
Enkel gård (singel clos) champagne är kul tycker jag.

Sedan man har smakat och uppskattat:
* Jerôm Prevost, La Closerie les Béguins.
* Krug, Clos du Mesnil.
* Egly-Ouriets, Grand Cru Blanc de Noirs. (Les Crayères)
* Egly-Ouriets, Les Vignes De Vrigny.

Har ni några tips på andra enkelgårds champagner, skulle vara kul att prova några fler.
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Enkel gård (singel clos) champagne är kul tycker jag.

Sedan man har smakat och uppskattat:
* Jerôm Prevost, La Closerie les Béguins.
* Krug, Clos du Mesnil.
* Egly-Ouriets, Grand Cru Blanc de Noirs. (Les Crayères)
* Egly-Ouriets, Les Vignes De Vrigny.

Har ni några tips på andra enkelgårds champagner, skulle vara kul att prova några fler.

Ja, visst är det roligt att jaga lieux dit's - här är ett axplock av de vanligaste (förutom de du redan nämnt):

Krug “Clos d'Ambonnay”

Philipponnat “Clos des Goisses”

Pierre Peters “Les Chetillons”

Cedric Bouchard Inflorescence Blanc de Noirs "Val Vilaine"
Cedric Bouchard Inflorescence Blanc de Noirs "La Parcelle"
Cedric Bouchard Roses de Jeanne Blanc de Noirs "Les Ursules"
Cedric Bouchard Roses de Jeanne Blanc de Blancs "La Haute Lemblee"
Cedric Bouchard Roses de Jeanne Blanc de Blancs "La Boloree"

Jacquesson “Dizy - Corne Bautray”
Jacquesson “Avize - Champ Caïn”
Jacquesson “Aÿ - Vauzelle Terme”
Jacquesson “Dizy - Terres Rouges”

Selosse “La Côte Faron” (Aÿ)
Selosse “Les Carelles” (Mesnil-sur-Oger)
Selosse “Le Bout du clos” (Ambonnay)
Selosse “Les Chantereines” (Avize) - ännu ej släppt
Selosse “Chemin de Châlon” (Cramant) - ännu ej släppt
Selosse “Sous le Mont” (Mareuil-sur-Aÿ) - ännu ej släppt

+ en hel massa mindre odlare – t.ex. Raphaël Bérèche ”Vallée de la Marne Rive Gauche” m.fl.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

NonPlusUltra skrev:
Krug “Clos d'Ambonnay”

Är nog lite för dyr för mig.....

Undrar vad oddsen är för plockfel på vinmonopolets lager...
Om jag beställer 1 flaska Grand Cuvée varje vecka från vin monopolet hur lång tid måste jag göra det för att det ska bli sannolikt att jag får en clos d´Ambonnay?

Tack för listan.
Till alla andra fler önskas.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vingårdsbetecknad champagne

En enkel fråga från en amateur:
Passar inte Clos des Goisses in i kategorin?


Ooops!
Läste svaret från NonPlusUltra lite för slarvigt och
missade att han redan listat CdG.
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Är nog lite för dyr för mig.....

Undrar vad oddsen är för plockfel på vinmonopolets lager...
Om jag beställer 1 flaska Grand Cuvée varje vecka från vin monopolet hur lång tid måste jag göra det för att det ska bli sannolikt att jag får en clos d´Ambonnay?

Tack för listan.
Till alla andra fler önskas.

Chansen att de plockar fel är sannolikt inte större än chansen att Krug buteljerar fel... Frågan du då måste ställa dig är - skulle du känna skillnaden? ;)

Ok, du vill ha ännu fler, och jag missade onekligen en del självklara val så, ok då!

Leclerc-Briant "Les Authentiques"

Billecart-Salmon "Clos St-Hilaire"

Diebolt-Valois "Fleur du Passion"

Claude Cazal "Clos Cazals",

Larmandier-Bernier "Terre de Vertus"

Agrapart "Vénus"

Duval-Leroy "Authentis Clos des Bouveries"

Veuve Fourny "Le Clos Notre Dame"

Jean Milan "Cuvée Terres de Noël"

Taittinger "Les Folies de la Marquetterie"

Marie-Noëlle Ledru "Cuvée de Goulté"

Cattier "Clos du Moulin"

Franck Bonville "Belles Voyes"

Vilmart "Cuvée Creation"

Tarlant "Cuvée La Vigne d’Antan" (Les Sables)
Tarlant "Cuvée La Vigne d’Or" (Pierre de Bellevue)
Tarlant Cuvée Louis Brut (Les Crayons)
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

;D Tack!

Är det några av dessa du listar som inte är värd att prova?
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

NonPlusUltra skrev:
Chansen att de plockar fel är sannolikt inte större än chansen att Krug buteljerar fel... Frågan du då måste ställa dig är - skulle du känna skillnaden? ;)

Ok, du vill ha ännu fler, och jag missade onekligen en del självklara val så, ok då!

Leclerc-Briant "Les Authentiques"

Billecart-Salmon "Clos St-Hilaire"

Diebolt-Valois "Fleur du Passion"

Claude Cazal "Clos Cazals",

Larmandier-Bernier "Terre de Vertus"

Agrapart "Vénus"

Duval-Leroy "Authentis Clos des Bouveries"

Veuve Fourny "Le Clos Notre Dame"

Jean Milan "Cuvée Terres de Noël"

Taittinger "Les Folies de la Marquetterie"

Marie-Noëlle Ledru "Cuvée de Goulté"

Cattier "Clos du Moulin"

Franck Bonville "Belles Voyes"

Vilmart "Cuvée Creation"

Tarlant "Cuvée La Vigne d’Antan" (Les Sables)
Tarlant "Cuvée La Vigne d’Or" (Pierre de Bellevue)
Tarlant Cuvée Louis Brut (Les Crayons)

Hmm, ser att jag har råkat få med Diebolt-Valois FdP - det är ju inte riktigt sant, även om största merparten av druvorna kommer från vingården Les Pimonts...
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Skall man vara strikt så gäller detta även Larmandier-Bernier "Terre de Vertus" som kommer från två i princip angränsande clos. Men det roliga med clos champagne finns ju fortfarande där att man kan spåra druvorna tilbaka till grenen de hängde på och att försöka hitta just den plättens karaktär....
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Skall man vara strikt så gäller detta även Larmandier-Bernier "Terre de Vertus" som kommer från två i princip angränsande clos. Men det roliga med clos champagne finns ju fortfarande där att man kan spåra druvorna tilbaka till grenen de hängde på och att försöka hitta just den plättens karaktär....

Man skall vara strikt och det är faktiskt ett rent slarvfel - jag menade Larmandier-Bernier "Vieille Vigne de Cramant" som är en sann mono-cru. Sedan är det ju en helt annan sak att L-B själva brukar lista även "Terre de Vertus" som lieux dit... :)

Kommer i sammanhanget att tänka på Bollinger VVF som onekligen är på god väg att bli single vineyard - av de tre vingårdarna återstår numera endast "Clos Chaudes Terres" and "Clos St.-Jacques" sedan vinlusen tog "Croix Rouge" för några år sedan...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Ulysse collin - kan man räkna denna? (har inte varit där) men om jag förstår rätt är det vell inte så många/spridda 'lägen' ?
Gott är det iaf :)
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

johan1279 skrev:
Ulysse collin - kan man räkna denna? (har inte varit där) men om jag förstår rätt är det vell inte så många/spridda 'lägen' ?
Gott är det iaf :)

Ulysse Collin gör en BdB samt en BdN. Mig veterligen är ingen av dessa från ett enstaka läge.

chambertin skrev:
Är dessa från en och samma vingård ?

Inte Diebolt FdP iallafall. Det har NpU också redan rättat. Marie Ledru väl väl du bäst, eller?

NonPlusUltra skrev:
Hmm, ser att jag har råkat få med Diebolt-Valois FdP - det är ju inte riktigt sant, även om största merparten av druvorna kommer från vingården Les Pimonts...
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

chambertin skrev:
Är dessa från en och samma vingård ?

FdP är det som sagt inte - vad gäller Cuvée Goulté så har den varit med i en del single-vineyard provningar, men du vet kanske mer? Hörde förresten att Marie-Noelle hade blivit av med större delen av sina gårdar (minst 2/3 - endast 2 hektar kvar) pga familjedispyt och tydligen riskerade att bli av med ännu mer i år... Låter inget vidare.
 

Andreas

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Är nog lite för dyr för mig.....

Undrar vad oddsen är för plockfel på vinmonopolets lager...
Om jag beställer 1 flaska Grand Cuvée varje vecka från vin monopolet hur lång tid måste jag göra det för att det ska bli sannolikt att jag får en clos d´Ambonnay?

Tack för listan.
Till alla andra fler önskas.

för 10.000:- finns 98:an att få tag i...
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

NonPlusUltra skrev:
FdP är det som sagt inte - vad gäller Cuvée Goulté så har den varit med i en del single-vineyard provningar, men du vet kanske mer? Hörde förresten att Marie-Noelle hade blivit av med större delen av sina gårdar (minst 2/3 - endast 2 hektar kvar) pga familjedispyt och tydligen riskerade att bli av med ännu mer i år... Låter inget vidare.

Googlade lite och hittade den här sammanställningen där Cuvée Goulté som sagt är med

http://www.finewinemag.com/docs/PerSeChampagne.pdf
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Andreas skrev:
för 10.000:- finns 98:an att få tag i...

Billigt.... Har inte nog deg i lädret för en sån just nu...
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Anders Landström skrev:
Ulysse Collin gör en BdB samt en BdN. Mig veterligen är ingen av dessa från ett enstaka läge.

Ulysse Collin BdB 2004 & 2005 är enbart från "Les Perrières".
Ulysse Collin BdN är från "Les Maillons".
Han gör nu även en BdB "Les Roises".

I 2006 så fick han mer mark tilbaka från Pommery som dom hyrde ut marken till. Så då antar jag att det blandas i fler gårdar i dom senare årgångarna av BdB.
Jag slog i hop 1 och 1 och fick fram detta:
Shorepower på cellertracker om UC Bdb 2006 skrev:
Första omdömet, lite besviken, bra toner, fina mineraler men smaken är lite tunn och saknar pondusen jag funnit i tidigare årgånger. Inte alls lika uttrycksfullt som tidigare utan snarae lite platt. Är det en årgång som ska ligga eller var jag bara på ett fel läge. Vet inte men de tidigare har imponerat betydligt mer på mig

Kul läsning om Ulysse Collin finns bl.a. här:
http://louisdressner.com/producers/ulysse/
http://www.imperatrice.com.hk/ulysse-collin.html
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Ulysse Collin BdB 2004 & 2005 är enbart från "Les Perrières".
Ulysse Collin BdN är från "Les Maillons".
Han gör nu även en BdB "Les Roises".

I 2006 så fick han mer mark tilbaka från Pommery som dom hyrde ut marken till. Så då antar jag att det blandas i fler gårdar i dom senare årgångarna av BdB.
Jag slog i hop 1 och 1 och fick fram detta:
Kul läsning om Ulysse Collin finns bl.a. här:
http://louisdressner.com/producers/ulysse/
http://www.imperatrice.com.hk/ulysse-collin.html

Tack Moos, intressant läsning. Vad gäller 2006 så verkar den stora skillnaden vara att hans tillsatte 1.6g socker i dosagen samt lite reservvin. Det sistnämnda borde ha gjort vinet mer fylligt, något jag tydligen inte fann i min provning. Kan också vara så att han inte lyckades riktigt lika bra med 2006 och var tvungen att göra dessa ändringar.

Gillar champagneodlare som också gillar bourgogne.

What wines do you like to drink besides your own?

These days:

Chablis for white.

Vosne-Romanée and Volnay for reds.
 
Toppen