Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdsbetecknad champagne

Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Efter att ha gjort ett litet special arbete om Ulysse Collin igår kväll.
Här kommer en liten sammanställning av vingårdarna:


”Les Perrières”, La Gravelle, Côte de Sézanne.
Storlek: 1,31 hektar.
Stockarna: är från slutet av -70 början av -80. 100% Chardonney.
Väderstreck: Öst-Sydöst
Jorden: Kalken ligger nära ytan med lite toppskickt och är utblandad med förkolnad flinta som är ovanligt i Champagne.

”Les Maillons”, Barbonne-Fayel, Côte de Sézanne.
Storlek: 2,5 hektar.
Stockarna: är från -71. 100% Pinot Noir.
Väderstreck: Slutning åt öster.
Jorden: Kalk med tung röd lera.

”Les Rosies”, Congy, Côte de Sézanne.
Storlek: 0,6 hektar.
Stockarna: Är från -60. 100% Chardonnay.
Väderstreck: Slutning åt söder.
Jorden: Lera och kalksten.

Hur stora gårdarna är varierar i de olika texterna, men sedan dom blev större ju senare texterna blev skrivna utgår jag i från att detta kommer sig av att Ulysse-Collin fortfarande gradvis får mer och mer tilbaka efter leasing kontrakten med Pommery.

Är det nån som har en karta över "Clos" indelningen i de olika "Cru:na" i Champagne?
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Är det nån som har en karta över "Clos" indelningen i de olika "Cru:na" i Champagne?
En clos är en vingård som är omgärdad av murar, så inte helt samma sak som en Lieux Dits. Finns inte så många av dem i champagne. Några jag vet är

Clos des Goisses Mareuil-sur-Aÿ
Clos Saint-Hilaire Mareuil-sur-Aÿ
Clos du Moulin Chigny-les-Roses
Clos du Mesnil Le Mesnil
Clos Saint-Jacques och Clos des Chaudes Terres Aÿ
Clos d'Ambonnay Ambonnay

Finns säkert några fler men de är inte många.

Vad gäller kartor över vingårdarna, det finns men inte helt enkla att läsa. Ofta stämmer inte kartan med verkligheten då många är gjorda för länge sedan. Har inte hittat någon plats på internet som har dessa lagrade på ett ställe. Ibland kan du hitta för en by.
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Anders Landström skrev:
En clos är en vingård som är omgärdad av murar, så inte helt samma sak som en Lieux Dits. Finns inte så många av dem i champagne. Några jag vet är

Clos des Goisses Mareuil-sur-Aÿ
Clos Saint-Hilaire Mareuil-sur-Aÿ
Clos du Moulin Chigny-les-Roses
Clos du Mesnil Le Mesnil
Clos Saint-Jacques och Clos des Chaudes Terres Aÿ
Clos d'Ambonnay Ambonnay

Finns säkert några fler men de är inte många.

Den här listan innehåller även några mindre kända clos:

Clos du Mesnil (Mesnil sur Oger) Champagne Krug - Reims
Clos d'Ambonnay (Ambonnay) Champagne Krug - Reims
Clos du Moulin (Chigny les Roses) Cattier - Chigny les Roses
Clos des Chaulins (Pargny les Reims) Champagne Médot - Reims
Clos Cazals (Oger) Champagne Claude Cazals - Le Mesnil sur Oger
Clos des Goisses (Mareuil sur Ay) Champagne Philipponnat - Mareuil sur Ay
Clos des Champions (Cumières) Champagne Leclerc Briant - Epernay
Clos des Plants de Chênes (Moussy) Champagne José Michel- Moussy
Clos Saint Jacques and Clos Chaudes (Ay) Champagne Bollinger - Ay
Clos Saint-Hilaire (Mareuil sur Ay) Champagne Billecart Salmon - Mareuil sur Ay
Clos Virgile (Beaumont-sur-Vesle) Champagne Portier - Beaumont-sur-Vesle
Petit Clos (Bouzy) Champagne Jean Vesselle - Bouzy
Clos l'Abbé (Cramant) Champagne Hubert Soreau - Cramant
Clos Notre Dame (Vertus) Veuve Fourney - Vertus
Clos des Bergeronneau (Villledommange) Champagne Florent Bergeronneau-Marion - Villledommange
Clos Lanson (Reims) Champagne Lanson - Reims - 2012 release
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Vad menar ni som har druckit runt lite olika clos. Är druvorna från ett Clos bättre rå stoff till champagne än druvor från vanliga Lieux Dits?
För det var väl det som var grunden till att dom murade in druvorna?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Anders Landström skrev:
En clos är en vingård som är omgärdad av murar, så inte helt samma sak som en Lieux Dits.

För att vara lite petig - ursäkta för det - heter det en lieu-dit och flera lieux-dits (det är pluralformen) och det betyder ungefär namngiven plats, d.v.s. i detta sammanhang "namngiven vingård". Så vitt jag förstått så används begeppet i princip endast om de termer som förekommer som fastighetsnamn i något slags fastighets- eller landregister. Ja, lite som att en svensk hustomt kan heta något i stil med "Vårtsvinet 3:7". Begreppet "cru" (ungefär växtplats) används lite mer löst, och appliceras både på vingårds- och bynamn.

Men för att återkomma till en tidigare fråga - är det någon som alls har sett någon karta med vingårdsnamn för hela Champagne? Vinatlaser har ju sådana kartor för t.ex. Bourgogne, och för Alsace är det åtminstone relativt lätt att hitta kartor med alla Grand Cru:er utsatta. Men för Champagne har jag aldrig sett något som täcker hela regionen som är mer specifikt än att sätta ut bynamn. Enstaka gånger har jag på webbsidor och bl.a. Jacqueson-etiketter sett kartor där några olika vingårdar i en by markeras ut, men det har då varit undantagsfall. Det verkar mycket sällsynt att producenter håller sig med sådan information på sin webbplats - problemet kanske är att rätt få av de som producerar lieux-dits-skumpa ens har någon webbplats...

Så när jag promenixade omkring i Côte de Blancs en vacker dag i höstas var det nog bara Clos du Mesnil där jag hade koll på vad själva vingården hette. Det är också extremt mycket ovanligare än i Bourgogne och Tyskland med namnskyltar i vingårdarna. De vanliga vingårdsmarkörerna ("gravstenarna") talar ju bara om vem som äger plätten. Så det finns helt klart utrymme för utveckling av den vinnördstillvända detaljinformationen från producenterna i Champagne. Trots att de vill uppfattas som seriösa, verkar det på något sätt läggas mer av regionens pengar på marknadsföring med Scarlett Johansson och Karl Lagerfeldt m.fl. än på teknisk information. :)
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

moos skrev:
Vad menar ni som har druckit runt lite olika clos. Är druvorna från ett Clos bättre rå stoff till champagne än druvor från vanliga Lieux Dits?
För det var väl det som var grunden till att dom murade in druvorna?

Det två främsta anledningarna till att man murar in sin vingård är sannolikt för att skydda från stöld och åverkan, samt skapa ett gynnsamt mesoklimat (vingårdsklimat). Med tanke på kostnaden och arbetet så kan man misstänka att detta sällan har gjorts om inte druvmaterialet varit av hög kvalité. Att däremot generellt påstå att endast clos innehåller material av högsta klass är naturligtvis att gå för långt - många av världens absolut främsta viner (och detta gäller förstås inte bara Champagne) växer på fält utan tillstymmelse till murar... :)
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

vintomas skrev:
Men för att återkomma till en tidigare fråga - är det någon som alls har sett någon karta med vingårdsnamn för hela Champagne? Vinatlaser har ju sådana kartor för t.ex. Bourgogne, och för Alsace är det åtminstone relativt lätt att hitta kartor med alla Grand Cru:er utsatta. Men för Champagne har jag aldrig sett något som täcker hela regionen som är mer specifikt än att sätta ut bynamn. Enstaka gånger har jag på webbsidor och bl.a. Jacqueson-etiketter sett kartor där några olika vingårdar i en by markeras ut, men det har då varit undantagsfall. Det verkar mycket sällsynt att producenter håller sig med sådan information på sin webbplats - problemet kanske är att rätt få av de som producerar lieux-dits-skumpa ens har någon webbplats...

Så när jag promenixade omkring i Côte de Blancs en vacker dag i höstas var det nog bara Clos du Mesnil där jag hade koll på vad själva vingården hette. Det är också extremt mycket ovanligare än i Bourgogne och Tyskland med namnskyltar i vingårdarna. De vanliga vingårdsmarkörerna ("gravstenarna") talar ju bara om vem som äger plätten. Så det finns helt klart utrymme för utveckling av den vinnördstillvända detaljinformationen från producenterna i Champagne. Trots att de vill uppfattas som seriösa, verkar det på något sätt läggas mer av regionens pengar på marknadsföring med Scarlett Johansson och Karl Lagerfeldt m.fl. än på teknisk information. :)

Ja, tyvärr så stämmer ju detta - det är onekligen ytterst sällan man ser några mer detaljerade kartor överhuvudtaget när det gäller Champagne, än mindre någon med vingårdsbeteckningar.

Ett lite trevligare exempel på hur det kan se ut hittas här - som synes helt utan detaljer, men annars så innehåller den här "kartan" en hel del intressant information vad gäller adresser och bytillhörighet mm.
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

vintomas skrev:
För att vara lite petig - ursäkta för det - heter det en lieu-dit och flera lieux-dits (det är pluralformen) och det betyder ungefär namngiven plats, d.v.s. i detta sammanhang "namngiven vingård". Så vitt jag förstått så används begeppet i princip endast om de termer som förekommer som fastighetsnamn i något slags fastighets- eller landregister. Ja, lite som att en svensk hustomt kan heta något i stil med "Vårtsvinet 3:7". Begreppet "cru" (ungefär växtplats) används lite mer löst, och appliceras både på vingårds- och bynamn.

Men för att återkomma till en tidigare fråga - är det någon som alls har sett någon karta med vingårdsnamn för hela Champagne? Vinatlaser har ju sådana kartor för t.ex. Bourgogne, och för Alsace är det åtminstone relativt lätt att hitta kartor med alla Grand Cru:er utsatta. Men för Champagne har jag aldrig sett något som täcker hela regionen som är mer specifikt än att sätta ut bynamn. Enstaka gånger har jag på webbsidor och bl.a. Jacqueson-etiketter sett kartor där några olika vingårdar i en by markeras ut, men det har då varit undantagsfall. Det verkar mycket sällsynt att producenter håller sig med sådan information på sin webbplats - problemet kanske är att rätt få av de som producerar lieux-dits-skumpa ens har någon webbplats...

Så när jag promenixade omkring i Côte de Blancs en vacker dag i höstas var det nog bara Clos du Mesnil där jag hade koll på vad själva vingården hette. Det är också extremt mycket ovanligare än i Bourgogne och Tyskland med namnskyltar i vingårdarna. De vanliga vingårdsmarkörerna ("gravstenarna") talar ju bara om vem som äger plätten. Så det finns helt klart utrymme för utveckling av den vinnördstillvända detaljinformationen från producenterna i Champagne. Trots att de vill uppfattas som seriösa, verkar det på något sätt läggas mer av regionens pengar på marknadsföring med Scarlett Johansson och Karl Lagerfeldt m.fl. än på teknisk information. :)
Yep, nu var du djävligt petig men förstår att kombinationen en samt x+s skavde lite på rättstavningsnerven :)

Champagne är inte alls lika bra på att ha kartor eller namn på vingårdar. Varför vet jag inte. Förutom Clos Du Mesnil är ju exempelvis Clos des Goisses uppmärkt med namnet,CdG är ju tekniskt sett inte en Clos och är i sig uppdelad i 11 Lieux Dits (pluralis ;D ). Har för mig att varje Lieu Dit (singularis) är märkt med namn.

Ett exempel med kartor är ju de senaste Lieux Dits från Jacquesson. Där är kartonger och faktamaterial kompletterat med kartor som anger läget för vingården.

Avize - Champ Caïn
Aÿ - Vauzelle Terme
Dizy - Corne Bautray

Men som sagt, detta är mer undantag än regel. Finns säkert material från lantmäteri etc men vet inte om det är tillgängligt på nätet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vingårdsbetecknad champagne

Anders Landström skrev:
Men som sagt, detta är mer undantag än regel. Finns säkert material från lantmäteri etc men vet inte om det är tillgängligt på nätet.
Kolla med IGN?
 

chambertin

Medlem
SV: Vingårdsbetecknad champagne

NonPlusUltra skrev:
FdP är det som sagt inte - vad gäller Cuvée Goulté så har den varit med i en del single-vineyard provningar, men du vet kanske mer? Hörde förresten att Marie-Noelle hade blivit av med större delen av sina gårdar (minst 2/3 - endast 2 hektar kvar) pga familjedispyt och tydligen riskerade att bli av med ännu mer i år... Låter inget vidare.
Jag det stämmer att ngn gammal tvist till slut har avgjorts och Marie-Noëlle gick förlorande ur den striden tyvärr.
Vet inte ännu hur det kommer att påverka henne egna produktion men eftersom hon förut inte kunde göra vin på allt hon skördade utan sålde druvor och basvin till bl.a Pol Roger och Deutz så kanske det som är kvar räcker till att fortsätta den egna produktionen. Har precis fått hem Goulté -07 och det var inga protester från henne vad gäller tillgång.
Har aldrig hört henne nämna att Goulté skulle vara single vineyard men inte motsatsen heller så det kan mycket väl vara så som du säger. Däremot vet jag att druvorna endast är de bästa hon har och från dom äldsta stockarna. Får fråga henne vid tillfälle hur det verkligen ligger till.
 
SV: Vingårdsbetecknad champagne

chambertin skrev:
Jag det stämmer att ngn gammal tvist till slut har avgjorts och Marie-Noëlle gick förlorande ur den striden tyvärr.
Vet inte ännu hur det kommer att påverka henne egna produktion men eftersom hon förut inte kunde göra vin på allt hon skördade utan sålde druvor och basvin till bl.a Pol Roger och Deutz så kanske det som är kvar räcker till att fortsätta den egna produktionen. Har precis fått hem Goulté -07 och det var inga protester från henne vad gäller tillgång.
Har aldrig hört henne nämna att Goulté skulle vara single vineyard men inte motsatsen heller så det kan mycket väl vara så som du säger. Däremot vet jag att druvorna endast är de bästa hon har och från dom äldsta stockarna. Får fråga henne vid tillfälle hur det verkligen ligger till.

Ja, fråga henne gärna - vore intressant att veta hur det ligger till. Och ännu intressantare att få höra lite om hennes egna funderingar kring lieux dits-trenden... :)
 
Toppen