Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Kör dem alltid i diskmaskin. Använder dem vid större provningar och middagar så det blir kanske någon gång i månaden. Märker inget slitage. Absolut snyggaste glaset tycker jag. (Tycker Schooner-glaset ovan mer ser ut som ett ölglas än ett selterglas)
Håller med. Däremot påminner Middy en del om Merlot. Eller Shotoku-glaset som jag nämner ovan.
 

bardval

Medlem
Tack för tips och svar på frågan, @buteljen

Håller helt med, gällande Schooner, däremot tycker jag att det mindre, Middy, ser ut som ett selterglas. Och jag är nu uter efter att köpa både bra vardagsglas – som gärna får vara litet större, som Schooners 25 cl – samt selterglas.

Är det någon här som har ett foto på Middy/Schooner –eller för den delen Orrefors – bredvid nåt snyggt vinglas, så man får se dem ute i djungeln?
 

bardval

Medlem
För övrigt landade härom dagen 3 st Conterno Sensory i huset. Jag Lutar nu åt att vara nöjd med

Gabriel – till nästan allt, samt till provningar. Har både några Gold och några vanliga;
Conterno Sensory – för Bgn, Nebbe etc
Några fina Champagneglas – här står valet mellan Sophienwald (vanlig eller Cru?) och Josephinenhütte.

Kämpar hårt på att hålla det precis så minimalistiskt (även om jag lockas av att äga ett par enstaga Joesphinenhütte, efter att ha hållit dem i handen).
 

mackan92

Medlem
För övrigt landade härom dagen 3 st Conterno Sensory i huset. Jag Lutar nu åt att vara nöjd med

Gabriel – till nästan allt, samt till provningar. Har både några Gold och några vanliga;
Conterno Sensory – för Bgn, Nebbe etc
Några fina Champagneglas – här står valet mellan Sophienwald (vanlig eller Cru?) och Josephinenhütte.

Kämpar hårt på att hålla det precis så minimalistiskt (även om jag lockas av att äga ett par enstaga Joesphinenhütte, efter att ha hållit dem i handen).
Så otroligt svårt att få bra bilder. Hoppas de hjälper något. Schooner i bilderna bredvid Veloce Pinot Noir.

1713464378551.jpeg


1713464029840.jpeg
 
Last edited:

bardval

Medlem
Vilket forum! Man tackar!

Ja, Orrefors är vackrare i proportionerna, åtminstone som selterglas. Anar att Bobo Middy är mer koniskt dock, nån som har bild på det?
 

bardval

Medlem
Hade precis ett trevligt samtal med Fredrik Blom, Bobo:s VD. Han berättade att alla glas utan fot har en kant som är slipad, sedan bränd, så att den inte är »vass«. Men tunn. Han sade sig, liksom jag, vara allergisk mot läpp på glasen …

Middy är aningen mer konisk, klassisk selterform.

Strålande kundservice, har precis beställt 14 glas.
 

Mexikanaren

Medlem
Fått leverans från Bobo nu och första intrycket är direkt att Schooner-modellen nog passar bäst som vattenglas trots allt.
Lite väl litet att göra någon drink/använda som ölglas i mitt tycke.
Guldvas däremot verkar som en precis lagom storlek för en öl, speciellt nu när det börjar bli varmt ute och man ofta dricker lite lättare öler i större mängder (lager osv.)

Kommer försöka att använda dem lite under kommande tid dock så ska vi se om mina åsikter förändras något eller ej 🙂


(Får ursäkta bilden lite men om någon är intresserad av att se något mer i detalj så säg till)
20240420_133155.jpg
 
Toppen