Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

hultman

Medlem
Har tidigare använt mig av Riedels Grapeserie men är nu sugen på att byta. Vad använder ni andra för glas medan ni avnjuter goda viner? :)

Egentligen hade jag tänkt kombinera något i denna stil:

Rödvinsglas: Riedel Sommelier Bordeaux / Riedel Vitis PN / Zalto Bordeaux
Vitvinsglas: Riedel Grape Riesling / Riedel Sommelier Riesling
Champagne: Riedel Vitis / Orrefors Difference / Juhlin

Sen blanda lite olika för andra typer av vin.

Någon som har några förslag eller alternativ att bjuda på?
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vinglas

Själv kör jag rätt enkelspårigt med Riedel Tempranillo till i princip allt utom skumpa där jag använder Kosta Bodas Chateau fast de senare är jag sugen på att byta bort mot flöjtmodeller från Riedel.

Gillar tempranillos kraftigt förminskade öppning.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinglas

Håller med Euphonic, jag kör också Riedels Tempranillo som "allglas", tycker det funkar utmärkt.
Vill jag ha lite mer volym så kör jag Spiegelaus Bordeaux som jag också gillar skarpt.

Till champagne, Julles glas från Reijmyre!
 

R.P

Medlem
SV: Vinglas

EuphoniC skrev:
Själv kör jag rätt enkelspårigt med Riedel Tempranillo till i princip allt utom skumpa där jag använder Kosta Bodas Chateau fast de senare är jag sugen på att byta bort mot flöjtmodeller från Riedel.

Gillar tempranillos kraftigt förminskade öppning.

Köpte två Riedel Tempranillo i helgen, sen också lite budgetglas, Schott Bordeaux och Bormioli champagneglas. Ögonen fastnade också på några handgjorda glas som jag blev ruggigt sugen på...men 45-65 euro glaset kändes lite saftigt just nu tyvärr...
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinglas

Jag är väldigt intresserad av att få inspiration på Champagneglas.

De som finns i NK Champagnebar gillar jag. Orrefors någonting.

Spanade in NKs övriga sortiment i fredag utan att egentligen fastna för nåt.
 
  • Like
Reactions: Poa

Elvis

Medlem
SV: Vinglas

SUPRA skrev:
Jag är väldigt intresserad av att få inspiration på Champagneglas.

Titta på Richard Juhlins Reimyreglas (finns på NK men står rätt långt ifrån t.ex. Riedelglasen). Jag tycker att de är riktigt bra!
 

Segol

Medlem
SV: Vinglas

SUPRA skrev:
Jag är väldigt intresserad av att få inspiration på Champagneglas.

Gammal tråd som jag har intresse av att få lite liv i...

Jag skulle vilja få hjälp med inspiration när det gäller inköp av nya rödvinsglas, mina Orrefors merlot modell något mindre funkar som allroundglas för vitt o mina Reijmyre champagneglas är det absolut inget fel på men sen börjar problemen... Jag har idag diverse olika glas där vissa funkar medan andra bara tar upp plats i skåpen o jag skulle vilja rensa ut o köpa ett allsidigt rödvinsglas till att börja med, varken budget eller utrymme är stort nog för att köpa en sorts glas per druva...
Riedel (Vinum?)är såklart högaktuellt även om jag inte känner mig helt övertygad om att Tempranillo är rätt för mig, just den förminskade öppningen på Tempranillo gör mig tveksam men jag kanske tänker fel.
Att tänka fritt är stort, men tänka rätt är större :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinglas

Har en bekant som köpte dessa glas. Han tyckte att de var ett lyft
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2359&art=1742521
1867429-rescaledpic-200x508.jpg
 

Håkan

Medlem
SV: Vinglas

Jag kör med Riedel Vinum Bordeaux och Vinum Chablis samt Juhlins Champagneglas. Jag måste erkänna att jag idag nog skulle köpt Vinum Syrah/Vinum Riesling som känns mer allround än förstnämnda par (men jag är absolut nöjd med dem). Vimum Riesling är ett oöverträffat allroundglas funderar på att byta ut mina Riedel Overture (som jag använder som tamedmigglas) till. Hur som helst blir nästa inköp Vinum Bourgogne och Sommelier Sauternes. Sedan får jag nog inte köpa fler glas. Juhlins Champagneglas är h-e svåra att diska.
Någon som har erfarenhet av Zalto?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinglas

Håkan skrev:
Juhlins Champagneglas är h-e svåra att diska.

Har inte haft några problem med att diska Juhlins champagneglas.
Men benet går av precis ovanför foten. Nästan alla glas har en mjukt
rundad övergång mellan fot och ben. Reijmyres glas har ett rakt ben,
som ser ut att gå rakt ner i den platta foten. Förmodligen blir det
spänningar och någon form av brottanvisning som gör benet extremt
ömtåligt. 5 glas pajade på ett par månader. Ett när hunden gick under
bordet och stötte till bordskivan.
 

Segol

Medlem
SV: Vinglas

Per Stade skrev:
Har inte haft några problem med att diska Juhlins champagneglas.
Men benet går av precis ovanför foten. Nästan alla glas har en mjukt
rundad övergång mellan fot och ben. Reijmyres glas har ett rakt ben,
som ser ut att gå rakt ner i den platta foten. Förmodligen blir det
spänningar och någon form av brottanvisning som gör benet extremt
ömtåligt. 5 glas pajade på ett par månader. Ett när hunden gick under
bordet och stötte till bordskivan.

Det problemet har jag inte alls haft med mina glas från Reijmyre, kan inte påminna mig att ett enda gått sönder under de år jag haft dem.
Nu har jag lite att fundera på vad gäller rödvinsglas, tack för det :)
 
SV: Vinglas

Per Stade skrev:
Har inte haft några problem med att diska Juhlins champagneglas.
Men benet går av precis ovanför foten. Nästan alla glas har en mjukt
rundad övergång mellan fot och ben. Reijmyres glas har ett rakt ben,
som ser ut att gå rakt ner i den platta foten. Förmodligen blir det
spänningar och någon form av brottanvisning som gör benet extremt
ömtåligt. 5 glas pajade på ett par månader. Ett när hunden gick under
bordet och stötte till bordskivan.

2 glas har gått för mig. De är väldigt känsliga. Bra att dricka ur men verkar ha någon fel i konstruktionen
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vinglas

Jag nämnde för Julle att jag haft ett glas som gått sönder så som Per S beskriver, han hade inte hört ngr andra men var tacksam jag nämnde det för honom. Således uppmanar jag er alla att ta upp det med honom, Julle bör ju rimligen vara intresserad av att glasen är av bra kvalitét.

F ö så anv jag mest Riedel Syrha, Riesling och Chardonnay mest, åsså Julle champagneglas.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vinglas

Vad för glas tror ni passar bäst av Riedels Syrha, Bordeaux, Zinfalden till Cotes du Rhone som har 70-80% Grenache och 20-30% syrha?

Ska ha två viner mot varandra och har inte glas av samma sort så det räcker till alla. Har dock möjlighet att låna in ngr av grannen. Men får nog köra två sorters glas ändå, men vilka?

Chansar att någon av er har en tanke, kanske t o m erfarenhet.
 
Toppen