Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
Jag har ett för Pomerol, ett annat för St Emilion eftersom det är olika jordmån. Måste erkänna att jag har samma glas för södra delarna av St Estephe och Pauillac.
Margaux känns inte så noga eftersom det är rätt olika jordmån i den appellationen.
OBS: detta är naturligtvis ett skämt :p. Men det finns säkert vissa som har olika glas för olika områden :D
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
OBS: detta är naturligtvis ett skämt :p. Men det finns säkert vissa som har olika glas för olika områden :D

Eller en uppsättning glas för alla bdx yngre än 2005, och en annan för alla från '05 och uppåt. :D

Nej, men tänkte att det kan ju vara en väsentlig skillnad att dricka ett vin som är 85% Cab och ett annat
som är 85% merlot (om inte ännu mer).
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det gör de! Hur är deras glas, Gabriel glas, något du provat/gillar?
Jag har haft turen att äga både deras StandArt och Gold. Ett mycket angenämt glas med samma kupa men favören tippar lite åt Gold edition för den fantastiska tunnhet jämfört med StandArt.
Även ett nöje att dricka många typer av varianter ur men speciellt champagne och riesling för min egen del.
 

The Wall

Medlem
Det gör de! Hur är deras glas, Gabriel glas, något du provat/gillar?
Jadå, vi tycker att de faktiskt är bra till mycket, men framför allt till sangiovese. Vi kör (oftast) med StandArt (maskingjorda) i uterummet och emellanåt "till vardags" parallellt med Zalto och Riedel Veritas. Gabriel Gold (samma som StandArt, men munblåsta) åker fram inomhus när det vankas sangiovese då vi oftast tycker att druvan passar bättre i det glaset än i Zalto Universal. Överväger även att byta ut mina provningsglas från Spiegelau Authensis till Gabriel StandArt, men har inte riktigt bestämt mig ännu då de tar lite mer plats. StandArt kostar 16 euro och Gold 32 euro på Gabriel Glas hemsida.
 

matage

Medlem
Breddar frågeställningen här till Spritglas och då specifikt Cognac.
Vad används/uppskattas för enklare vs bättre cognac?

Jag har några åldrande STORA ballong-cognacs-kupor som jag i ärlighetens namn mest dricker Imperial Stout och Riedels Portvinsglas men har nu börjat fundera på att hitta mig några trevligare glas inför julen.

Riedel Sommelier XO ser trevliga ut på bild men priset avskräcker ju något samt att deär i högsta laget.
De jag funderar på nu är Kosta Boda Line's "lilla" glas eller om jag hittar små semiklassiska kupor.
Vad använder ni andra?
cognac_KB-Line.jpg
 

The Wall

Medlem
Breddar frågeställningen här till Spritglas och då specifikt Cognac.
Vad används/uppskattas för enklare vs bättre cognac?

Jag har några åldrande STORA ballong-cognacs-kupor som jag i ärlighetens namn mest dricker Imperial Stout och Riedels Portvinsglas men har nu börjat fundera på att hitta mig några trevligare glas inför julen.

Riedel Sommelier XO ser trevliga ut på bild men priset avskräcker ju något samt att deär i högsta laget.
De jag funderar på nu är Kosta Boda Line's "lilla" glas eller om jag hittar små semiklassiska kupor.
Vad använder ni andra?
Visa bifogad bild 27106
Än så länge Vinum Hennessy.
 
Breddar frågeställningen här till Spritglas och då specifikt Cognac.
Vad används/uppskattas för enklare vs bättre cognac?

Jag har några åldrande STORA ballong-cognacs-kupor som jag i ärlighetens namn mest dricker Imperial Stout och Riedels Portvinsglas men har nu börjat fundera på att hitta mig några trevligare glas inför julen.

Riedel Sommelier XO ser trevliga ut på bild men priset avskräcker ju något samt att deär i högsta laget.
De jag funderar på nu är Kosta Boda Line's "lilla" glas eller om jag hittar små semiklassiska kupor.
Vad använder ni andra?
För den cirkulära konsumenten kan jag tipsa om dessa. Har i flera år använt glas av denna modell och tycker det fungerar utmärkt till all brun sprit. Har köpt min samling glas vid ett flertal olika tillfällen då glasen ifråga verkar finnas i ständig cirkulation på landets second hand-butiker. Ser dom överallt. 5-20 kr styck. Väl värt att ta några besök i dina trakter!

IMG_20220921_212422.jpg
 

Molitor

Medlem
Jadå, vi tycker att de faktiskt är bra till mycket, men framför allt till sangiovese. Vi kör (oftast) med StandArt (maskingjorda) i uterummet och emellanåt "till vardags" parallellt med Zalto och Riedel Veritas. Gabriel Gold (samma som StandArt, men munblåsta) åker fram inomhus när det vankas sangiovese då vi oftast tycker att druvan passar bättre i det glaset än i Zalto Universal. Överväger även att byta ut mina provningsglas från Spiegelau Authensis till Gabriel StandArt, men har inte riktigt bestämt mig ännu då de tar lite mer plats. StandArt kostar 16 euro och Gold 32 euro på Gabriel Glas hemsida.

Hej forumet! Har följt många trådar på avstånd genom åren men nästan aldrig skrivit själv. Så tack alla för er kunskapsdelning och tips.

Har varit på jakt efter Gabriels Gold Edition ett tag, WineRebels som säljer i Sverige har fortfarande slut i lager. Oklart när de får nytt och priserna verkar stiga rätt kraftigt vad jag kan se.

Gabriel Glas International har i lager för 1098 kr/glas (något billigare vid köp av fler).

Gabriel Glas har inte i lager, men listar för 630 kr/glas (ingen mängdrabatt).

Känns som en rätt saftig prisökning, men stor efterfrågan och litet utbud har ju den förmågan.

@The Wall, såg att du skrev att de kan köpas för 32 euro/glaset. Gissar att det kanske var ett tag sedan, eller har du sett de priserna i närtid?

Om någon har sett dem till lägre pris än ovan skulle jag uppskatta att pekas i den riktningen.

Tack på förhand!
 

Bastardo

Medlem
Kika på amazon.se/ I går såg jag faktiskt ett pris för sex vinglas av vanlig modell för bara 118 kronor! Och det stod även tydligt att det var 88% rabatt, men jag behöver inga fler vinglas, nästan tvärtom, då jag har så många redan, men det erbjudandet var borta i dag. (Dock inga superdyra glas, men av bra standard ändå och vissa har jag köpt på second hand som t.ex. Erikshjälpen.)
Alternativt, du kan söka på alla europeiska amazon-sajter samtidigt och se vem är billigast: https://euzon.eu/
Search all European Amazon sites at once. Lycka till med glasjakten! :cool:
 

The Wall

Medlem
Hej forumet! Har följt många trådar på avstånd genom åren men nästan aldrig skrivit själv. Så tack alla för er kunskapsdelning och tips.

Har varit på jakt efter Gabriels Gold Edition ett tag, WineRebels som säljer i Sverige har fortfarande slut i lager. Oklart när de får nytt och priserna verkar stiga rätt kraftigt vad jag kan se.

Gabriel Glas International har i lager för 1098 kr/glas (något billigare vid köp av fler).

Gabriel Glas har inte i lager, men listar för 630 kr/glas (ingen mängdrabatt).

Känns som en rätt saftig prisökning, men stor efterfrågan och litet utbud har ju den förmågan.

@The Wall, såg att du skrev att de kan köpas för 32 euro/glaset. Gissar att det kanske var ett tag sedan, eller har du sett de priserna i närtid?

Om någon har sett dem till lägre pris än ovan skulle jag uppskatta att pekas i den riktningen.

Tack på förhand!
https://www.gabriel-glas.at/shop/
Glöm inte att välja EU uppe till höger på sidan för priser i euro.

"International"-sidan är baserad i Kalifornien och har priser och leveranskostnader därefter. "AT"-sidan är däremot den europeiska web-shopen.
 
Giacomo conterno - symphony, var lite större än jag tänkt mig. Väldigt lätta att få in näsan i men fördelarna slutar nog där. Moussen försvann väldigt snabbt.
 

Attachments

  • 124BBB3B-52BA-4065-8CBA-236564121FE6.jpeg
    124BBB3B-52BA-4065-8CBA-236564121FE6.jpeg
    52,4 KB · Visningar: 98

Mexikanaren

Medlem
Tänkte fråga om det är någon som har tips på glasunderlägg som är stora nog för zalto glas?

Alla jag har hittat hittills har varit för små så var nyfiken på vad ni andra använder för några, om ni använder några alls?
 
Toppen