Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Tycker inte det är möjligt att utse ett enda glas. I min värld behöver man både en Bordeaux- och en Bourgogne-kupa.
Håller med.
"Vilket/vilka rödvin/-er dricker vi oftast nu och i framtiden?" - köp i så fall det glas som passar till majoriteten av vinerna. Men är man lika förtjust i sangiovise som pinot noir, ja då får man fundera vidare enligt nedan.

Visserligen fungerar Gabriel StandArt bra till väldigt många viner, såväl röda som vita, men om kriteriet "Kvalitet på själva glaset bör vara typ Veritas eller bättre" ska uppfyllas får man gå på Gabriel Gold, vilket inte är helt tokigt.

Som plan B skulle jag föreslå Zalto Bx eller Veritas Bx - båda glasen fungerar ju bra till de flesta röda viner, även om PN o nebbiolo riskerar att upplevas som lite väl knutna och sangiovese som lite väl blaskig.

Botri

Medlem
Hos mig är Zalto Universal allroundglas för de flesta viner.
Spiegelau Universal här, tycker att de funkar till mycket rött och vitt. Dock skulle jag sakna Bourgognekupor vid viner som Pinot Noir, Nebbiolo, Etna Rosso, Beaujolais, Mencia, osv…

Soignerad

Medlem
Jag kör numera Spiegelau Definition Bordeaux som allround efter att länge kört Riedel Veritas New world Shiraz.
Kul, jag får hem mina Definition Bordeaux idag. Gillar att de är så lätta och eleganta, ser fram mot att prova med snart! Tycker du glasen funkar även för chardonnay om du har dem som allround?

The Wall

Medlem
Vem fan dricker o-ekad chardonnay? Vill man ha en lätt dryck tar man väl mineralvatten istf chablis. 😂
Chablis är väl en form av mineralvatten? 🤔
Men jag håller i princip med, Chablis är något av vinvärldens Carlsberg; "Probably not the best wine in the world". (jaja, det finns anständig Chablis också, fråga tex Dauvissat och Raveneau)

Per Stade

Lege artis
Chablis är väl en form av mineralvatten? 🤔
Men jag håller i princip med, Chablis är något av vinvärldens Carlsberg; "Probably not the best wine in the world". (jaja, det finns anständig Chablis också, fråga tex Dauvissat och Raveneau)
IMG_1591.jpeg

Sonderlese

Medlem
Svaret finns säkert någonstans i befintliga 107 sidor, men kan någon helt kort tipsa om bästa allroundglas för rött vin? Kvalitet på själva glaset bör vara typ Veritas eller bättre.
Var först (?) på forumet att prova dessa och avrapportera tillbaka till oss här, och framförallt till @The Wall , om din upplevelse!

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ska på en champagneprovning av prestige 2008 till veckan och ska ha med 6st egna vinglas.
Jag har inte 6 bra skumpaglas och känner inte för att komma med mina iso…..

Så, vad ska jag satsa på.? Bra vitvinsglas? Bra skumpaglas?

Provningen är mitt i veckan så glasen bör finnas på typ Cervera eller annat liknande som återfinns i en mellanstor mellanstad i mellersta Sverige.

Bra glas till bra pris önskas.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ska på en champagneprovning av prestige 2008 till veckan och ska ha med 6st egna vinglas.
Jag har inte 6 bra skumpaglas och känner inte för att komma med mina iso…..

Så, vad ska jag satsa på.? Bra vitvinsglas? Bra skumpaglas?

Provningen är mitt i veckan så glasen bör finnas på typ Cervera eller annat liknande som återfinns i en mellanstor mellanstad i mellersta Sverige.

Bra glas till bra pris önskas.
Riedel veritas champagne finns nog i alla cervera butiker.
Något billigt bra glas som går att påtag på direkt kan jag dock inte komma på. Ska du till Sthlm finns det dock några bra butiker att välja på

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Riedel veritas champagne finns nog i alla cervera butiker.
Något billigt bra glas som går att påtag på direkt kan jag dock inte komma på. Ska du till Sthlm finns det dock några bra butiker att välja på
Kunde inte förmå mig lägga 899kr för ett tvåpack i butik för Veritas Champagne.

Det blev 6 st Orrefors Franzén vitvinsglas som får agera provglas och sedan ersätta Orrefors difference som jag haft 15+ år hemma. 499kr/2 pack gick de på i butiken.

Toppen