Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kunde inte förmå mig lägga 899kr för ett tvåpack i butik för Veritas Champagne.

Det blev 6 st Orrefors Franzén vitvinsglas som får agera provglas och sedan ersätta Orrefors difference som jag haft 15+ år hemma. 499kr/2 pack gick de på i butiken.
Wow va dyrt !
Instämmer det är dem absolut inte värda

Mexikanaren

Medlem
Bara jag som tycker stammarna ser väldigt långa ut på Franzéns glas? Det som gjort att jag hållit mig borta från dem (dock aldrig sett dessa i butik någonstans, finns hos Cervera, Önska, liknande?)
Kunde inte förmå mig lägga 899kr för ett tvåpack i butik för Veritas Champagne.

Det blev 6 st Orrefors Franzén vitvinsglas som får agera provglas och sedan ersätta Orrefors difference som jag haft 15+ år hemma. 499kr/2 pack gick de på i butiken.
Hur finner du dina? Är lite skraj för att de skulle kännas obalanserade och vingliga

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Bara jag som tycker stammarna ser väldigt långa ut på Franzéns glas? Det som gjort att jag hållit mig borta från dem (dock aldrig sett dessa i butik någonstans, finns hos Cervera, Önska, liknande?)

Hur finner du dina? Är lite skraj för att de skulle kännas obalanserade och vingliga
Jag testkörde dem bara en snabbis igår med lite slattar hemmavid.
Upplevde dem då som smala och fina fast med en ganska rejäl fot som var stabil.

Ska med på provning på torsdag. Återkommer med om

Mexikanaren

Medlem
Noterade även att Sydonios har 20% på allting på sin sajt för den som är sugen! Använder deras l'Universel som alldagliga champagneglas så kan starkt rekommendera dessa
1780425459216.png

Ser även att de har en nyhet med glas med olika färger på stammarna (tror Riedel har det med på en modell?)
Yey eller nej till att ha sånt? Själv fattar jag inte grejen men smaken är som baken

1780426057999.png

Last edited:

Nyllet

Medlem
På tal om Orrefors x Björn Franzén, är inte champagneglaset helt sjukt litet?! Jag kollade in dem lite när jag var på Cervera senast och det är bland det märkligaste jag har varit med om i glasväg med extremt hög stam och minimal kupa. Volymen är 28 cl. Veritas Champagne är som jämförelse på 45 cl. Är det någon som har testat dem? Går det överhuvudtaget att dricka champagne ur dem? Används de verkligen på Franzén?

Toppen