Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Per Stade

Lege artis
SV: Vinglas

kayaker skrev:
Ja, fler borde ta sig tid att läsa den här eminenta artikeln.

Det finns naturligtvis lika mycket olika åsikter om hur vinglas skall se ut som det finns olika varianter på glas.
En åsikt som jag sett var att det bara behövs två olika glas: ett för unga viner och ett för lagrade.
De lagrade vinerna behöver en större och vidare kupa för att vinet skall luftas bättre. Samma glas
för röda och vita viner.
Det ligger nog en hel del i den tanken. Men de hade glömt champagne-glas. :)
Å andra sidan tycker ju Maximilian Riedel att champagne doftar och smakar bäst ur deras "Pinot Noir"-glas,
vilket ju egentligen går emot allt tal om att det behövs speciella glas för varje slags vin.

Men oavsett formen på glasen så tycker jag att upplevelsen blir bättre av att dricka vin ur tunna, eleganta,
munblåsta glas. Sen spelar det inte så stor roll vilket fabrikat det är.
Hur som helst fick jag hem ett halvdussin av Riedels Sommeliers Bordeaux Grand Cru. Gigantiska glas.
Jag köpte dem från Tyskland för mindre än en tredjedel av vad de kostar här i Sverige. Om det är någon
annan som är intresserad så förmedlar jag gärna kontakten.
Jag har tidigare köpt både champagneglas och vitvinsglas ur Riedels Sommelier-serie från samma säljare.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinglas

Per Stade skrev:
Det finns naturligtvis lika mycket olika åsikter om hur vinglas skall se ut som det finns olika varianter på glas.
En åsikt som jag sett var att det bara behövs två olika glas: ett för unga viner och ett för lagrade.
De lagrade vinerna behöver en större och vidare kupa för att vinet skall luftas bättre. Samma glas
för röda och vita viner.
Det ligger nog en hel del i den tanken. Men de hade glömt champagne-glas. :)
Å andra sidan tycker ju Maximilian Riedel att champagne doftar och smakar bäst ur deras "Pinot Noir"-glas,
vilket ju egentligen går emot allt tal om att det behövs speciella glas för varje slags vin.

Men oavsett formen på glasen så tycker jag att upplevelsen blir bättre av att dricka vin ur tunna, eleganta,
munblåsta glas. Sen spelar det inte så stor roll vilket fabrikat det är.
Hur som helst fick jag hem ett halvdussin av Riedels Sommeliers Bordeaux Grand Cru. Gigantiska glas.
Jag köpte dem från Tyskland för mindre än en tredjedel av vad de kostar här i Sverige. Om det är någon
annan som är intresserad så förmedlar jag gärna kontakten.
Jag har tidigare köpt både champagneglas och vitvinsglas ur Riedels Sommelier-serie från samma säljare.

Vackra och funktionella vinglas är ju aldrig fel. Håller med dig om att det höjer upplevelsen att dricka ur tunna glas. Hade några av dom Bordeaux Grand Cru-glasen du skriver om och förutom att storleken i bland kändes lite klumpig (och att vi diskat sönder allihopa sedan flera år tillbaka tyvärr :( ) så var doften i dom glasen alldeles enormt bra.
Är själv ute efter några Champagne-flutes så du får gärna PM:a mig din kontakt i Tyskland. Det champagne-glaset du länkade till såg rilktigt trevligt ut.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinglas

Riedels champagneglas ur Sommelierserien är riktigt bra, men jag har hittills nöjt mig med Juhlinglasen.

Per, du får gärna PM:a mig din kontakt också!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vinglas

Elvis skrev:
Riedels champagneglas ur Sommelierserien är riktigt bra, men jag har hittills nöjt mig med Juhlinglasen.

Per, du får gärna PM:a mig din kontakt också!

Även jag är intresserad av den kontakten, PM:a mig gärna Per.
 

Allaboda

Medlem
SV: Vinglas

Fundrar på att uppgradera mina glas en del då det krossats några.

Är dels ute efter några Borugognekupor, och några med Bordeaux-liknande glas.

Är det bara Riedel som gäller eller är t.ex. Schott Zweisel något att ha de med? Prisskillnaden är ju betydande, speciellt om man bara tittar på Sommelier hos Riedel.

Är Sommelier så mycket bättre/trevligare att dricka ur, eller kan man komma undan med t.ex. Vinum XL?

Och sista frågan, fungerar det verkligen att köra i diskmaskinen? Jag brukar handdiska nu - men det är ju oftast då de går sönder.
 

sunqan

Vinös
SV: Vinglas

"problemet" med riedels sommelierglas (som är de enda handgjorda de har) är att de är så j*a tunna. jag har tappat en bordeauxkupa bara för att jag var för försiktig, enda trösten var att jag inte köpt glaset i sverige (1100 hade känts betydligt mer motigt än de €49 jag gav). det är väl möjligt att de klarar en diskmaskin, om man lyckas ställa dem på ett vettigt sätt...
som vardagsglas kör jag orrefors amerikaglas ("Tiffany", säljs bara i fabriksbutikerna och i usa), de är handgjorda de med, men orrefors gör sina glas lite tjockare. de har jag kört i maskin utan problem (och 125 spänn glaset är väl helt ok det med).

Andra får väl berömma riedel för deras maskintillverkade glas, det enda som är väsentligt är att de är goda att dricka ur, egentligen :) allt annat riedeltrams med smakzoner och utformning så att skiten ska hamna rätt i munnen, är bara just det... trams.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinglas

Allaboda skrev:
Fundrar på att uppgradera mina glas en del då det krossats några.

Är dels ute efter några Borugognekupor, och några med Bordeaux-liknande glas.

Är det bara Riedel som gäller eller är t.ex. Schott Zweisel något att ha de med? Prisskillnaden är ju betydande, speciellt om man bara tittar på Sommelier hos Riedel.

Är Sommelier så mycket bättre/trevligare att dricka ur, eller kan man komma undan med t.ex. Vinum XL?

Och sista frågan, fungerar det verkligen att köra i diskmaskinen? Jag brukar handdiska nu - men det är ju oftast då de går sönder.

Det finns några äldre trådar om glas så du kan ju läsa lite där om olika erfarenheter.
Jag tar mig ändå friheten att svara eftersom det nog inte så många på forumet som
har haft sönder så mycket glas som jag och min familj.
Personligen tycker jag nog att det förhöjer upplevelsen med tunna, eleganta, mun-
blåsta glas, sen kan de heta vad som helst och komma var som helst ifrån.
Riedel Sommeliers är löjligt dyra och Riedel Sommeliers Bordeaux
är inte ett vinglas utan en djävla guldfiskskål. Det är svårt att av en bild föreställa sig
hur gigantiska de egentligen är men de är nästan lika höga som en vanlig vinflaska.


sunqan skrev:
"problemet" med riedels sommelierglas (som är de enda handgjorda de har) är att de är så j*a tunna. jag har tappat en bordeauxkupa bara för att jag var för försiktig, enda trösten var att jag inte köpt glaset i sverige (1100 hade känts betydligt mer motigt än de €49 jag gav).

Problemet med Riedel Sommeliers är priset. Men de går att få tag mycket billigare på eBay i
Tyskland eller Österrike

sunqan skrev:
det är väl möjligt att de klarar en diskmaskin, om man lyckas ställa dem på ett vettigt sätt...
som vardagsglas kör jag orrefors amerikaglas ("Tiffany", säljs bara i fabriksbutikerna och i usa), de är handgjorda de med, men orrefors gör sina glas lite tjockare. de har jag kört i maskin utan problem (och 125 spänn glaset är väl helt ok det med).

Vi kör med Riedel Sommeliers Loire som vardagsglas (när det inte är champagne då det naturligtvis
blir Riedel Sommeliers Vintage Champagne) och eftersom diskmaskinen har väldigt bra hållare för
glas så kör vi alltid glasen i maskin. Det är större risk att de går sönder vid handdisk.
125 spänn glaset är helt OK tycker jag. Jag betalade nog mer än det dubbla för mina champagneglas.

sunqan skrev:
Andra får väl berömma riedel för deras maskintillverkade glas, det enda som är väsentligt är att de är goda att dricka ur, egentligen :) allt annat riedeltrams med smakzoner och utformning så att skiten ska hamna rätt i munnen, är bara just det... trams.

Håller helt med, det är skicklig marknadsföring och höga priser, som gör att okunniga fånar som jag
köper deras glas. Som jag skrev i inledningen, vilka tunna, välgjorda glas som helst ger samma njutning.
 
SV: Vinglas

Det här vinglaset kan kanske vara något. Vinet blir helt enkelt större och så får man ett samtalsämne till middagen.

AoMK590CEAA914K.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinglas

Allaboda skrev:
Fundrar på att uppgradera mina glas en del då det krossats några.

Är dels ute efter några Borugognekupor, och några med Bordeaux-liknande glas.

1. Är det bara Riedel som gäller eller är t.ex. Schott Zweisel något att ha de med? Prisskillnaden är ju betydande, speciellt om man bara tittar på Sommelier hos Riedel.

2. Är Sommelier så mycket bättre/trevligare att dricka ur, eller kan man komma undan med t.ex. Vinum XL?

3. Och sista frågan, fungerar det verkligen att köra i diskmaskinen? Jag brukar handdiska nu - men det är ju oftast då de går sönder.

1. Det finns så klart andra än Riedel, Orrefors har t.ex. sin Difference-serie som dock har fått blandade omdömen jag använder Difference Sparkling som jag fann vara bättre en Riedels Vintageglas.

2. Bättre nej, trevligare ja. Med andra ord upplevelsen av ett tunt handblåst glas kan inte underskattas men för ren doft och smak kan du lika gärna dricka ur Vinum eller restaurangserien.

3. Finare kristallglas nja...

"Man bör vara försiktig med sina kristallglas, speciellt äldre glas och helst inte diska dem i maskin. Risken är att glasytan förändras så att den ser mjölkig ut efter ett tag. Om du diskar dina kristallglas i diskmaskin så bör du använda ett program med låg temperatur och inte använda mer diskmedel än nödvändigt"

Källa: proglas.se

Men å andra sidan säger Juhlin att man inte skall använda diskmedel över huvud taget, vilket vi flesta gör vid handdisk antar jag...

sunqan skrev:
...
Andra får väl berömma riedel för deras maskintillverkade glas, det enda som är väsentligt är att de är goda att dricka ur, egentligen :) allt annat riedeltrams med smakzoner och utformning så att skiten ska hamna rätt i munnen, är bara just det... trams.

Smakzoner och utformning är inte alls trams, testa ett syrligt ungt vitt vin i både Riedel Riesling och Montrachet, dofta på en kraftig Bordeaux i ett bordeauxglas jämfört med rieslingglaset eller jämför en cognac i vanlig kupa jämfört med Riedels XO-glas. Glasets höjd, diameter i mynningen och på "mitten" spelar stor roll för hur drycken upplevs. Det finns en anledning till att de är goda att dricka ur som du själv säger.

Sen behöver man inte alla 100 olika glas, fan dom har till och med olika karaffer beroende på druva!

Räcker med Riesling/zinfandel och Bordeaux som standardglas tycker jag sedan kan du utöka med specialglas, så om du
gillar PN kanske du skulle kolla in Riedels Oregonglas. Eller Montrachet för smöriga gamla vita juveler.
 

sunqan

Vinös
SV: Vinglas

Smakzoner i form av sött här salt där och så vidare är trams, och det har avhandlats tillräckligt tidigare.

utformning så att vinet ska hämta rätt i munnen i förhållande till dessa är således också trams. Och har inte heller nåt med doft att göra.

Däremot doftar vin olika ur olika kupor.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
SV: Vinglas

Crist(al)ian 77 skrev:
Men å andra sidan säger Juhlin att man inte skall använda diskmedel över huvud taget, vilket vi flesta gör vid handdisk antar jag...

Smakzoner och utformning är inte alls trams, testa ett syrligt ungt vitt vin i både Riedel Riesling och Montrachet, dofta på en kraftig Bordeaux i ett bordeauxglas jämfört med rieslingglaset eller jämför en cognac i vanlig kupa jämfört med Riedels XO-glas. Glasets höjd, diameter i mynningen och på "mitten" spelar stor roll för hur drycken upplevs. Det finns en anledning till att de är goda att dricka ur som du själv säger.

Sen behöver man inte alla 100 olika glas, fan dom har till och med olika karaffer beroende på druva!

Räcker med Riesling/zinfandel och Bordeaux som standardglas tycker jag sedan kan du utöka med specialglas, så om du
gillar PN kanske du skulle kolla in Riedels Oregonglas. Eller Montrachet för smöriga gamla vita juveler.
Diskmedel kommer inte i närheten av mina glas men vad många glömmer bort är putsduken. Finns en del restauranger som använder vanliga handdukar, vilka är stärkta på restauranger. Stärkelsen sätter sig i glaset och löses upp av alkoholen. Blött hund vet vi alla hur det luktar, inte bra. För hemmabruk funkar ju handduk om nu inte man använder sköljmedel. Samma effekt om än andra luktsensationer.

Jag har tittat på att utöka min glassamling med Vinum Tempranillo. Den och Riesling är väl de som de flesta tycker är mest allround.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinglas

sunqan skrev:
Smakzoner i form av sött här salt där och så vidare är trams, och det har avhandlats tillräckligt tidigare.

utformning så att vinet ska hämta rätt i munnen i förhållande till dessa är således också trams. Och har inte heller nåt med doft att göra.

Däremot doftar vin olika ur olika kupor.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Smakzoner är en förenkling eller trams som du säger, den skillnad jag känner är inte så mycket smak som sensation. D.v.s. jag upplever syran olika. Detta är även vad den ena undersökningen i artikeln nedan fann, en statistisk signifikant skillnad i "sourness". Sen påverkas smaken av doften, därmed inte sagt att det är någon skillnad på sauvignon bl. och rieslingglasen.

kayaker skrev:

Läste den, svårt att veta hur undersökningarna var utformade men att vanliga människor inte känner skillnad på dyrt och billigt vin eller kan förledas att tro att ett dyrt vin är billigt eller tvärtom är ingen nyhet. Har själv bommat en hel del blindtester, bl.a. Kung och Carlsberg Xport...två gånger. ::)

Vill veta om resultatet blir det samma om experter testar, i den andra sades det vara skillnad i intensitet på doften till Riedels nackdel. Men det är inte alltid önskvärt att ha så koncentrerad doft som möjligt, då hade cognacskuper alltid varit bäst.

Till sist bör väl nämnas den kanske viktigaste effekten d.v.s. placebo, på samma sätt som ett dyrt vin upplevs godare så gäller det även glas. Då säger en del att det inte spelar någon roll, mitt svar är alltid; Vågar du göra ett blindtest på att kyssa en kille och en tjej och säga vad som är skönast? :p Vi kan väl alla enas om att det ÄR en stor skillnad OM man vet innan. Detta är vad Jung kallar psykologisk verklighet, d.v.s. upplevelsen är äkta för en själv även om den inte är vetenskapligt förankrad.

Allt jag kan säga är att jag testat en hel del glas och JAG upplever skillnader.

Anders Landström skrev:
Diskmedel kommer inte i närheten av mina glas men vad många glömmer bort är putsduken. Finns en del restauranger som använder vanliga handdukar, vilka är stärkta på restauranger. Stärkelsen sätter sig i glaset och löses upp av alkoholen. Blött hund vet vi alla hur det luktar, inte bra. För hemmabruk funkar ju handduk om nu inte man använder sköljmedel. Samma effekt om än andra luktsensationer.

Jag har tittat på att utöka min glassamling med Vinum Tempranillo. Den och Riesling är väl de som de flesta tycker är mest allround.

Jag är ny här och det var väl fel ställe att skriva att de flesta handdiskar med diskmedel... men min gom och nos är inte tillräckligt bra för att känna ngn skillnad samt att jag slipper alla avlagringar. Vi får väl göra en vetenskaplig undersökning. ;)

Tills sist har ni några länkar till tidigare trådar kring glas?

/Skål
 
SV: Vinglas

Allaboda skrev:
Fundrar på att uppgradera mina glas en del då det krossats några.

Är dels ute efter några Borugognekupor, och några med Bordeaux-liknande glas.

Är det bara Riedel som gäller eller är t.ex. Schott Zweisel något att ha de med? Prisskillnaden är ju betydande, speciellt om man bara tittar på Sommelier hos Riedel.

Är Sommelier så mycket bättre/trevligare att dricka ur, eller kan man komma undan med t.ex. Vinum XL?

Och sista frågan, fungerar det verkligen att köra i diskmaskinen? Jag brukar handdiska nu - men det är ju oftast då de går sönder.

Så var det dags igen, då - hur många änglar var det nu som kunde balansera på ett knappnålshuvud? :)

Skämt åsido - glas *har* betydelse, därom tror jag vi kan vara eniga om. Det viktiga är dock inte huruvida ett visst glas faktiskt hjälper oss att lyckas bättre vid blindtest (just själva glaset är ju lyckligtvis svårt att blindtesta... ) - det är istället den subjektiva, medvetna upplevelsen av glas och vin som får fälla avgörandet, och där kan skillnaden mellan glas och glas vara milsvid. Själv har jag sedan gammalt dessutom ett stort intresse för glas som konstföremål och fastnar därför gärna i själva skönhetsupplevelsen utan tanke på ev. bruksvärde - vilket inte precis gör saken enklare.

Nu till dina konkreta frågor.

Det är definitivt inte bara Riedel som gäller - själv använder jag åtminstone för tillfället sällan Riedel utan föredrar ofta något annat. Spiegelau och Zalto är två favoriter - Spiegelau Adina Red Wine eller Zalto Universal till Champagne och Zalto Burgundy till Bourgogne. Kurt Zalto rekommenderar f.ö. att hans glas tvättas i maskin :) - och glasen är verkligen ovanligt tåliga trots att de är handblåsta och relativt tunnväggiga...

Orrefors Difference har redan nämnts, och det är sannolikt det bästa svenska glaset - är speciellt förtjust i Difference Mature till lite äldre flaskor. Dock är många glas onödigt tjockt och ojämnt blåsta, och det lönar sig att vara lite selektiv vid inköp. Erika (Lagerbielke) har dessutom pratat om att uppdatera serien - det vore på tiden.

Ett trevligt glas - och i mitt tycke det absolut bästa alternativet i den lägre prisklassen - är glaset Grand Champagne som har designats av Philippe Jamesse, duktig sommelier på Les Crayeres. Det kan vara lite svårt att hitta, men går i alla fall att införskaffa på plats ner i Reims.

Kristallglas av god kvalité går faktiskt att köra i maskin - men skippa i så fall gärna diskmedel helt och hållet och kör dem på ett kortare program med endast varmt vatten. Alternativet är, som Shorepower a.k.a herr Landström redan har påpekat, handdisk (men helst utan diskmedel) och putsduk, och visst är det lite skönt och kontemplativt att stå och putsa sina glas efter en lyckad middag/provning - eller kärleksfullt titta på över en tidning när ens bättre hälft gör detsamma. ;)
 
SV: Vinglas

Crist(al)ian 77 skrev:
Jag är ny här och det var väl fel ställe att skriva att de flesta handdiskar med diskmedel... men min gom och nos är inte tillräckligt bra för att känna ngn skillnad samt att jag slipper alla avlagringar. Vi får väl göra en vetenskaplig undersökning. ;)

Tills sist har ni några länkar till tidigare trådar kring glas?

/Skål
Diskmedel eller inte diskmedel. Många sommeliers kör diskmedel och tycker jag överdriver. Jag upplever mest att det kan fastna rester i de små ojämnheter som finns i alla glas.

Vad gäller trådar, finns en del:

http://www.finewines.se/vinkallaren/champagneglas/
http://www.finewines.se/vinkallaren/vinglas/
http://www.finewines.se/vinkallaren/rid ... -bordeaux/
http://www.finewines.se/vinkallaren/gla ... hampagne!/
http://www.finewines.se/vinkallaren/rie ... i-danmark/

Inser att vi kunde slå ihop dem men tänkte att vår andra alerta admin kommer slänga sig över den uppgiften
 
SV: Vinglas

Anders Landström skrev:
Diskmedel eller inte diskmedel. Många sommeliers kör diskmedel och tycker jag överdriver. Jag upplever mest att det kan fastna rester i de små ojämnheter som finns i alla glas.

Vad gäller trådar, finns en del:

http://www.finewines.se/vinkallaren/champagneglas/
http://www.finewines.se/vinkallaren/vinglas/
http://www.finewines.se/vinkallaren/rid ... -bordeaux/
http://www.finewines.se/vinkallaren/gla ... hampagne!/
http://www.finewines.se/vinkallaren/rie ... i-danmark/

Inser att vi kunde slå ihop dem men tänkte att vår andra alerta admin kommer slänga sig över den uppgiften
Slagit ihop Vinglas.. med Vinglas samt Glas för Champagne med Champagneglas. Lämnade de andra två.
 
Toppen