Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

ruso

Medlem
SV: Vinglas

Crist(al)ian 77 skrev:
Smakzoner och utformning är inte alls trams, testa ett syrligt ungt vitt vin i både Riedel Riesling och Montrachet, dofta på en kraftig Bordeaux i ett bordeauxglas jämfört med rieslingglaset eller jämför en cognac i vanlig kupa jämfört med Riedels XO-glas. Glasets höjd, diameter i mynningen och på "mitten" spelar stor roll för hur drycken upplevs. Det finns en anledning till att de är goda att dricka ur som du själv säger.

Är en Riesling i ett Rieslingglas bättre än i ett Bordeauxglas, kan man undra ?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinglas

ruso skrev:
Är en Riesling i ett Rieslingglas bättre än i ett Bordeauxglas, kan man undra ?

Var det en retorisk fråga?

Annar är det egentligen bättre att definiera glasen efter typ av vin som Orrefors Differenceserie (syrligt-moget-sött & kraftigt-fruktigt) gör och inte druva som Riedel. En ung syrlig riesling passar bäst i ett rieslingglas men en mogen petroleumriesling kan jag tänka mig funkar med stor kupa, t.ex. montrachet eller bordeaux. Har aldrig provat det, däremot smörig mogen montrachet i rieslingglas och då föredrog jag föga förvånande den i montrachetglaset.

Generellt: Kraftiga mogna viner bred kupa, fruktiga lättare och syrliga smal kupa.

Tips: Köp några olika glas på öppet köp och testa hemma, köp sen det eller de glasen som passar bäst. Själv tycker jag riesling/zinfandelglasen och bordeaux är bästa glasen att börja med. Steg 2, montrachet och pinot.
 

ruso

Medlem
SV: Vinglas

Ville bara förmedla att en större kupa ger ett "större" intryck generellt. Sen kan man ju gilla glas för glasets skull. Grappa i ett grappaglas är roligare än i en cognacskupa. En tysk riesling i en remmare en eftermiddag utomhus, är trevligare än i ett Riedel rieslingglas. Vid vinprovningar använder jag Orrefors Taste, oavsett vin. Funkar för mig. Jag tycker Riedel skruvat det ett varv för långt. Men det är ju deras affärsidé.
 

ruso

Medlem
SV: Vinglas

Det måste ha varit på insidan av ögonlocken. Kan de kommit på ett sätt att sälja mer high-end glas? Inget fel i det. Man är ju inte tvungen att köpa glasen.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vinglas

Någon som har erfarenhet av Spiegelau och deras olika serier? Jag tänker mest på hur de står sig i jämförelse med Riedel Vinum. Tänkte uppdatera glasuppsättningen hemma och fasa ut de billiga "no name" vinglasen av Bordeaux och Bourgognetyp som jag köpte på kampanj på nån större elkedja för några år sedan.

Jag tror mig behöva glas av Bordeaux-typ till Bordeaux- och Syrahblandningar från olika ursprung, Bourgognekupor till Pinot Noir och Nebbioloviner, samt något allround vitvinsglas som ska funka så bra som möjligt till det jag dricker mest, nämligen vit Bourgogne och Chablis, vit Bordeaux, samt andra ursprung av Sauvignon/Semillon, Chardonnay, Riesling, etc. Champagneglas har jag redan i en uppsättning Orrefors Difference Sparkling.

Riedel känns beprövat och som att det alltid kommer vara standarden, men de är för dyra i Sverige och känns lite för meckigt att beställa från utlandet. Zalto faller mig inte i smaken ur ett estetiskt perspektiv. Spiegelau verkar bra vid anblick på nätet, men jag tror jag läste nånstans att de är ganska tjocka i godset. Jag är inte känslig men det är viktigt att glaset är elegant och andas viss kvalitet, förutom att det så klart ska framställa mina viner i bästa dager. Hur är Spiegelau i det avseendet?

Sen kommer frågan vilken serie man ska rikta in sig på. Festival har jag läst tips om nånstans, men det verkar vara den allra billigaste serien och jag är rädd att de inte kommer upplevas som ett steg upp från de billiga glasen jag redan har. Authentis-serien ser bättre ut och är lite dyrare. Är de bättre (tunnare, mer eleganta, bättre glaskvalitet, etc.)? Finns det andra alternativ till Spiegelau som skulle passa mig? Eller är det bäst att köra på Riedel från utlandet? Jag vet att de flesta här inte köper Riedels säljsnack om smakzoner etc., det gör inte jag heller, men jag vill ha utseendemässigt klassiska glas som får vinerna att dofta och smaka så bra det går och då känns Riedel som ett säkert kort om man inte vill göra en hel vetenskap av att prova sig igenom hela världens utbud.

Långt utlägg det där. Hoppas nån orkar bemöda sig med att läsa, och svara på mina funderingar.
 

Jos

Medlem
SV: Vinglas

Ska beställa lite champagneglas men har glömt... Är det Vinum Riesling som funkar bra som allroundglas? Vet att det är något vitvinsglas i Vinumserien men nu står det stilla...
 
SV: Vinglas

Jos skrev:
Ska beställa lite champagneglas men har glömt... Är det Vinum Riesling som funkar bra som allroundglas? Vet att det är något vitvinsglas i Vinumserien men nu står det stilla...

Tycker själv att Riedel Vinum Tempranillo är ett bra allroundglas. Den lite större kupan ger mer utrymme för exempelvis mogen champagne och bourgogne.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vinglas

Tillägg till min föregående fråga: Vet någon om nån butik (helst webbutik i Sverige p.g.a. fraktkostnad o.dyl.) som säljer styckvis med Riedel och Spiegelau-glas till hyfsat pris så man kanske kan beställa ett av varje och bestämma själv innan man köper 6-8 st. i varje utförande (troligtvis tre olika utföranden)? På de ställena jag har sett så säljer de bara 2-pack av varje sort men jag vet att jag sett styckvis försäljning tidigare. Skulle vilja testa ett Bordeaux-glas vardera av Riedel Vinum, Spiegelau Authentis, Vino Grande och Festival innan jag utrustar hemmet med aktuell glasserie.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinglas

Jag tycker det är bäst att köpa alla icke-svenska glas från utlandet. De svenska priserna är mer eller mindre bisarra.
Kolla de olika Amazonsajterna. Riedel och Spiegelau är normalt sett billigast från Tyskland. http://www.amazon.de/ ligger hyggligt till och har bra leveranser - numera verkar Amazon i EU köra med Post Nord som huvuddistributör vilket är klart smidigt. Andra alternativ som t.ex. http://www.porzellantreff.de/ kan vara billigare, men Amazon är smidiga och funkar överlag väldigt bra. Jag tycker det är enklare att beställa från Amazon än att försöka hitta något i Sverige.

Vad gäller Spiegelau Authentis så tycker jag att de är ett bra alternativ som bra "basglas".
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinglas

Henrik J skrev:
Jag vet att de flesta här inte köper Riedels säljsnack om smakzoner etc., det gör inte jag heller, men jag vill ha utseendemässigt klassiska glas som får vinerna att dofta och smaka så bra det går och då känns Riedel som ett säkert kort om man inte vill göra en hel vetenskap av att prova sig igenom hela världens utbud.
Om du nu inte tror att samma vin smakar annorlunda i olika glas, varför skall du då köpa flera glas?
Ett bra allroundglas tycker jag är Spiegelau Authentis. Mycket bra till Champagne och vitt och bra till rött.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vinglas

magnum skrev:
Om du nu inte tror att samma vin smakar annorlunda i olika glas, varför skall du då köpa flera glas?
Ett bra allroundglas tycker jag är Spiegelau Authentis. Mycket bra till Champagne och vitt och bra till rött.

Jag sa aldrig att jag inte tyckte att vinerna upplevs olika. Riedel har ju kört mycket snack om att glasens utformning får dem att träffa tungan olika och därför lämpar sig för olika druvor, etc. Detta tror jag är ren BS. Däremot vet jag av egen erfarenhet att samma vin kan upplevas olika och utvecklas olika i olika glas. Största skillnaden ligger i doften, men doften påverkar i sin tur smaken, om än i mindre utsträckning. Klart att det delvis kan vara placebo men generellt tycker jag det känns som att en Bourgogne upplevs bäst i en bourgognekupa och en Bordeaux eller Syrah i ett bordeauxglas, etc.

Ska kolla runt på olika sidor, tack för tipset om amazon.de kayaker. Det blir kanske att beställa lite "smakprov" från utlandet innan jag slår på stort.
 

Håkan

Medlem
SV: Vinglas

Jag har precis fått hem en sändning från www.weinglaser24.de, väldigt lätta att ha och göra med. Frun har tröttnat på sönderdiskade Riedel så nu tror jag att jag skall ersätta dem med Schott Zwiesel enotecaserie. Någon som har erfarenhet av dessa? De skall väl vara mindre sköra?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinglas

Håkan skrev:
Jag har precis fått hem en sändning från www.weinglaser24.de, väldigt lätta att ha och göra med. Frun har tröttnat på sönderdiskade Riedel så nu tror jag att jag skall ersätta dem med Schott Zwiesel enotecaserie. Någon som har erfarenhet av dessa? De skall väl vara mindre sköra?
Vilken Riedelserie är det du har?
 

Håkan

Medlem
SV: Vinglas

Nu fick du sagt det igen Peder ;D. För mig känns Zalto sköra (såå tunna att man nästan inte vågar använda dem), jag provade och slängde ett Schott Zwiesel glas i parkettgolvet igår och det höll, nu var det ett av de billigare serierna som jag kör som "ha med mig glas". Det lutar åt att jag fyller på Med Enoteca eller the First från Zwiesel, känns som deras titanglas är lite hållbarare och får ju rätt bra press de med.
 

Peder

Medlem
SV: Vinglas

Nu fick du sagt det igen Peder ;D.

Har jag lyckats reta upp dig också Håkan? Jag brukar ha en tendens till det, jag är allt en liten retsticka. ???
 

Håkan

Medlem
SV: Vinglas

Absolut inte, jag gillar dolda budskap ;D Men du är lättgenomskådad ;) Hur är det med hållbarheten hos Zalto?
 
Toppen