Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininferno, planeringstråden.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sv: Vininferno, planeringstråden.

johan1279 skrev:
Härligt! Jag fundera annars på att be min syster, som är bagare, att baka Brioch. Jag tycker det brukar passa sjukt bra tillsammans med anklever?

Absolut! Även vanlig enkel "formfranske-brioche" - som finns i varenda snabbköp i bl.a. Frankrike och Belgien men som jag aldrig hittat i Sverige - är utmärkt när man kör den i en vanlig brödrost. Den lite sötare smaken och mjukare texturen hos brioche passar utmärkt som tillbehör till foie gras.
 

BraVin

Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

håller med alla föregående talare om brioche!

Tomas, faktum är att min flickvän (fransyska) nyligen lyckades hitta just sådan brioche på Vete-Katten, när hon var på jakt efter brioche till foie gras.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

BraVin skrev:
Tomas, faktum är att min flickvän (fransyska) nyligen lyckades hitta just sådan brioche på Vete-Katten, när hon var på jakt efter brioche till foie gras.

Ska jag komma ihåg!
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Måste tyvärr lämna återbud :'(
Lär ångra det när det börjar dimpa ner sms med vad ni provar.
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

Då är vi följande gäng. 8 är ett bra antal då vi får en trevlig mängd per flaska.

johan1279
Kostjan
Segolas
vintomas
Anders Landström
bravin
jos
Gustav

Ser fram emot provningen.
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Då är vi följande gäng. 8 är ett bra antal då vi får en trevlig mängd per flaska.

johan1279
Kostjan
Segolas
vintomas
Anders Landström
bravin
jos
Gustav

Ser fram emot provningen.

Samma här! Men om någon nu tar med sig ankleverterrine, brioche etc, är det inte mer än fair att vi andra också tar med något? Lyxknytis? :p
 

Keen

slan
SV: Vininferno, planeringstråden.

Och jag ska på överraskningsfest på nån boulebana på söder. Beslutet känns mer och mer tveksamt! :'(
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Samma här! Men om någon nu tar med sig ankleverterrine, brioche etc, är det inte mer än fair att vi andra också tar med något? Lyxknytis? :p

Lyxknytis är grymt
Jag tar med mej lite Serranoskinka
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

Kostjan skrev:
Lyxknytis är grymt
Jag tar med mej lite Serranoskinka

Tar då nog med mig ost alternativt löjrom?

Bravin håller ju med lokal så det får vi tacka för.

Keen skrev:
Och jag ska på överraskningsfest på nån boulebana på söder. Beslutet känns mer och mer tveksamt! :'(

Tror det kommer vara fler överraskningar på infernot. Själv tar jag nog med mig en xxx , en yyy, en chansning som jag öppnar bara för skojs skulls och en bonusflaska. Alternativt istället för xxx och yyy blir det en magnum zzz.
 

BraVin

Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

haha, låter bra.

BraVin står för välkomstdrink också eftersom ni orkar ta er till Gamla stan!
 

Keen

slan
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Tar då nog med mig ost alternativt löjrom?

Bravin håller ju med lokal så det får vi tacka för.

Tror det kommer vara fler överraskningar på infernot. Själv tar jag nog med mig en xxx , en yyy, en chansning som jag öppnar bara för skojs skulls och en bonusflaska. Alternativt istället för xxx och yyy blir det en magnum zzz.


Hmm, ni börjar ju 18 och jag ska vara på söder 19:45
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Men vad fan.......
Ångrar det redan. Tror jag avvaktar ett dygn till med att avboka boendet
Kan hända att man trollar fram en lösning i ren desperation.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Samma här! Men om någon nu tar med sig ankleverterrine, brioche etc, är det inte mer än fair att vi andra också tar med något? Lyxknytis? :p

Då siktar jag på att ta med lite skaldjurspaté (eller möjligen laxpaté om det anmäls skaldjursallergi i deltagarskaran eller jag inte hittar någon sådan). Det brukar alltid dyka upp ett antal champagner, så då kan säkert något i den här stilen passa till någon omgång.
 

Segol

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jag ska ändå till Gamla Amsterdam innan helgen så jag kan köpa med lite ost därifrån
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Ändrat mig. Tar med en efterrätt istället. Vi måste ju ha något sött också, vi är ju inte hundar :)
Sött skulle vara bra att avsluta med tycker jag, bra idé :)

och....för alla oss som älskar bra anklever!
Sohär såg de Två härligt färska Foie Gras utav goutte D'or-klass ut igår då de var redo att plockas!
20121031171454-83.226.239.152.png


Den har nu stått under press ett dygn och är nu redo att mogna tills på lördag!
20121031172224-83.226.239.152.png

Jag har försökt hålla terrinen så neutral som möjligt så att den ska funka med vinerna så bra som möjligt. För den nyfikne så körde jag en marinad där spriten var 50/50 Sauternes/Calvados, för jag tycker det ger en bra rundhet och lyfter det hela, Jag tycker den kändes bra ska bli kul o se va ni tycker om den på Lördag!
Mätte förresten upp den idag, och vi kommer få drygt 100g-var vilket jag tycker känns helt ok.
:D
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Ok, bilderna avgjorde.
Om det fortfarande finns plats för mig så vill jag gärna vara med.
 
Toppen