Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininferno, planeringstråden.

Segol

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Den här veckan funkar inte men kommande veckor ser bättre ut, jag har tyvärr inte heller tillgång till nåt ställe att vara på
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Kan inte denna vecka men nästa vecka är jag rätt flexibel, Har tyvärr ingen plats att vara på (om vi inte ska sätta in ett bord där jag har mitt vin , Vad säger du Vintomas :) )

Eller så släpar man ut lite travar av oöppnade lådor i gången som improviserat bord. :) Lite fällstolar på det och saken är klar, sånär som på att det jävla stället ju inte har någon toa. Bajamaja känns ju trots allt lite ovärdigt på en vinprovning.

Är för övrigt också flexibel nästa vecka.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Har tyvärr ingen plats att vara på.

Hemma hos mig får det rum som max 6 pers, och dessutom är det strax utanför tullarna, vilket för en del innerstadsbor brukar vara lite terra incognita.
I och för sig finns en rymlig samlingslokal i min brf som man kan låna billigt (om man nu får tag på någon med nyckel så här i semestertider), men den är dåligt ljudisolerad mot lägenheten ovanför, så den kan inte användas som regelrätt festlokal, och man måste lämna den senast kl 21 på vardagar och 22 på helger. D.v.s. den kan funka för en vinprovning vid en relativt tidig start.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

vintomas skrev:
Hemma hos mig får det rum som max 6 pers, och dessutom är det strax utanför tullarna, vilket för en del innerstadsbor brukar vara lite terra incognita.
I och för sig finns en rymlig samlingslokal i min brf som man kan låna billigt (om man nu får tag på någon med nyckel så här i semestertider), men den är dåligt ljudisolerad mot lägenheten ovanför, så den kan inte användas som regelrätt festlokal, och man måste lämna den senast kl 21 på vardagar och 22 på helger. D.v.s. den kan funka för en vinprovning vid en relativt tidig start.
Hur långt utanför stan är terra incognita ;) ?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Tummen upp från mig med - tycker inte det är lång res-väg :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

OK, för att sammanfatta läget just nu. Det tycks finnas 5 pers som definitivt är "på" att köra nästa vecka (v. 28) i Stockholm:

Anders Landström
johan1279
Segolas
Skumpagne
Vintomas

Två har uttryckt möjlighet andra datum:

CH (v. 29)
Sjödin (fre v. 27)

Då tycker jag vi kör på alternativet att vara i köket hemma hos mig, med plats för 6 pers. Jag håller 5 platser för de ovan uppräknade, och plats nr 6 (och ev. platser p.g.a. återbud från de första fem) går enligt principen "first come, first serve".

Återstår att bestämma dag (och tid). Ni som är intresserade får en dag eller två på er att uttrycka preferenser, och sedan spikar vi den dag som passar flest. Detaljinformation därefter (adress o.s.v.) skickar jag som privat meddelande.
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

vintomas skrev:
OK, för att sammanfatta läget just nu. Det tycks finnas 5 pers som definitivt är "på" att köra nästa vecka (v. 28) i Stockholm:

Anders Landström
johan1279
Segolas
Skumpagne
Vintomas

Två har uttryckt möjlighet andra datum:

CH (v. 29)
Sjödin (fre v. 27)

Då tycker jag vi kör på alternativet att vara i köket hemma hos mig, med plats för 6 pers. Jag håller 5 platser för de ovan uppräknade, och plats nr 6 (och ev. platser p.g.a. återbud från de första fem) går enligt principen "first come, first serve".

Återstår att bestämma dag (och tid). Ni som är intresserade får en dag eller två på er att uttrycka preferenser, och sedan spikar vi den dag som passar flest. Detaljinformation därefter (adress o.s.v.) skickar jag som privat meddelande.
Perfekt att du tar tag i det Tomas. För mig funkar alla dagar utom måndag. Kan ta på mig att fixa lite tilltugg
 

Segol

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Perfekt att du tar tag i det Tomas. För mig funkar alla dagar utom måndag. Kan ta på mig att fixa lite tilltugg

Helt OK för mig, dock jobbar jag hela veckan så om vi tar tisdag-torsdag kanske jag försöker hålla igen på intaget en smula...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Finns en sjätte plats? :)

Japp, då du är först att anmäla intresse. Ytterligare deltagare blir på reservplats.
Om det finns folk som måste släpa sig upp i arla morgonstund på veckodagarna - kan t.ex. fredag vara en idé, med lördag som backup?
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

vintomas skrev:
Japp, då du är först att anmäla intresse. Ytterligare deltagare blir på reservplats.
Om det finns folk som måste släpa sig upp i arla morgonstund på veckodagarna - kan t.ex. fredag vara en idé, med lördag som backup?
Fredag kan funka, llördag fungerar inte då jag kommer var ute på sjön då om allt går som planerat.
 

chambertin

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Segolas skrev:
Helt OK för mig, dock jobbar jag hela veckan så om vi tar tisdag-torsdag kanske jag försöker hålla igen på intaget en smula...
Vinferno och hålla igen ? :D
 

Segol

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jag är inte bagare tack o lov så jag behöver inte gå upp sååå tidigt.
Det är inget problem för mig att köra tisdag, onsdag eller torsdag om det passar övriga bäst, att jag kommer försöka begränsa intaget innebär inte att jag tror jag kommer att lyckas... :)
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

Segolas skrev:
Jag är inte bagare tack o lov så jag behöver inte gå upp sååå tidigt.
Det är inget problem för mig att köra tisdag, onsdag eller torsdag om det passar övriga bäst, att jag kommer försöka begränsa intaget innebär inte att jag tror jag kommer att lyckas... :)
Jag föredrar en veckodag då jag inte varit hemma så många dagar på sistone. Fredag funkar men helt någon av de andra dagarna. Tar med lite fulvin så kommer nog inte dricka så mycket ändå ;D
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Jag föredrar en veckodag då jag inte varit hemma så många dagar på sistone. Fredag funkar men helt någon av de andra dagarna. Tar med lite fulvin så kommer nog inte dricka så mycket ändå ;D
Jag kanske ska vidarebefordra min nyvunna sjätteplats...
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jobbar nästa vecka men tisdag, onsdag och torsdag funkar för mig :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Vininferno, planeringstråden.

Från och med fredag nästa vecka är jag upptagen så gärna inom kommande dagar anytime.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

När nu 4 av 5 har uttryckt sig om dag, ser det ut som om torsdag (12/7) är en dag som kan passa alla.

Fulvin, förresten: om man ser fulvin som ett relativt begrepp för sådant som är sämre än det allra bästa finns det väl ett och annat fulvin som kan vara mycket välkommet på en provning:
- Årgångs-Bolly som inte är VVF
- Vanlig bonna-Krug snarare än Clos du Mesnil och Clos d'Ambonnay
- Normaldegorgerad Dom Pérignon snarare än Œnothèque-versionen
- Mouton Rothschild från före 1973, när de bara var en simpel 2:a cru
- Oklassad men ändå drickbar Bordeaux, som t.ex. Château Pétrus
- Vandermeulen-buteljerad Château d'Yquem 1921 snarare än châteaubuteljerad
- Röd Bourgogne grand cru som enligt Parker passerat sitt "bäst före"-datum, d.v.s. är mer än ca 10 år gammal
- O.s.v....
 
Toppen