Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininferno, planeringstråden.

SV: Vininferno, planeringstråden.

Intresserade av vinferno i Göteborg är:
gbgpatrik
Darth Angelus
Magikern
perpro + polare




Vad gäller det vanliga vinfernot (Stockholm lördagen den 20 april), är det någon som vet när den kommer äga rum, eller i alla fall vilken tid det brukar vara? Jag är eventuellt intresserad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Uppdatering ingående det eventuella vinfernot i Stockholm 20 april. Vi har uppåt 9 intresserade, vilket är ett bra antal, men fortfarande ingen lokal. Tyvärr är vi lite för många för att vara i mitt kök (max 6), och föreningslokalen i min bostadsrättsförening funkar tyvärr inte för denna typ av evenemang. Vad gäller tid: en lördag kan man ju välja att börja mitt på eftermiddagen eller på kvällen, d.v.s. den som till äventyrs kan ställa upp med lokal får styra detta.

Intresserade: inklusive de som skrivit "eventuellt".

CH (tillrest från annan socken)
vintomas
MD
Erica L (?)
Keen
Anders Landström
johan1279
frommen
Darth Angelus (? - också utomsocknes)
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

vintomas skrev:
Uppdatering ingående det eventuella vinfernot i Stockholm 20 april. Vi har uppåt 9 intresserade, vilket är ett bra antal, men fortfarande ingen lokal. Tyvärr är vi lite för många för att vara i mitt kök (max 6), och föreningslokalen i min bostadsrättsförening funkar tyvärr inte för denna typ av evenemang. Vad gäller tid: en lördag kan man ju välja att börja mitt på eftermiddagen eller på kvällen, d.v.s. den som till äventyrs kan ställa upp med lokal får styra detta.

Intresserade: inklusive de som skrivit "eventuellt".

CH (tillrest från annan socken)
vintomas
MD
Erica L (?)
Keen
Anders Landström
johan1279
frommen
Darth Angelus (? - också utomsocknes)

Jag måste ge ett sent avhopp pga dubbelbokning som jag helt missat. Ber om ursäkt
 

Erica L

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

...och jag kommer nog som sagt att vara i Champagne, men är gärna med nästa gång...
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Och jag kommer med största sannolikhet skjuta upp mitt besök till helgen efter
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

och nu är det definitivt klart at jag inte kommer upp den 20 april utan är med på Vinmässan helgen efter istället.
 

Keen

slan
SV: Vininferno, planeringstråden.

Urghel, brorsan kommer upp från Köpenhamn och föräldrarna hetsar mig att laga middag på lördagen den 20:e. Måste reda ut.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Känns som fler kan samma datum som mässan..det skulle inte vara så att man kan ha infernot på grappe när allt är ihop plockat efter mässan, eller är det helt omöjligt :?
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

johan1279 skrev:
Känns som fler kan samma datum som mässan..det skulle inte vara så att man kan ha infernot på grappe när allt är ihop plockat efter mässan, eller är det helt omöjligt :?

Grappe stänger klockan 18:00. Men vi håller på att titta på ett alternativ så de finewines.se personer som vill kan samlas på ett lämpligt ställe och dricka lite intressanta viner. Räknar med att ha klart den idéen senast fredag.
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Grappe stänger klockan 18:00. Men vi håller på att titta på ett alternativ så de finewines.se personer som vill kan samlas på ett lämpligt ställe och dricka lite intressanta viner. Räknar med att ha klart den idéen senast fredag.

Så hur går planerandet? Blir det något efteråt?
 

Keen

slan
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Jimmy jobbar med det. Räknar med att vi kommer ut med det i veckan. Stay tuned

Urghel, jag som visst ska på 30-årsfest på kvällen där.
 

CH

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Anders Landström skrev:
Jimmy jobbar med det. Räknar med att vi kommer ut med det i veckan. Stay tuned

är det din förklaring på

Anders Landström skrev:
....... Räknar med att ha klart den idéen senast fredag.
 

MD

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jag vet inte om jag räknat rätt men typ 3 personer och ingen lokal, känns som att det här kan skjutas upp nu va?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

När ingen lokal dykt upp och ingen specifik tid satts ut såg jag det som rätt givet att det inte blir av. :)
Vi får släcka törsten nästa lördag istället.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Kan det vara dags att försöka med ett vinferno i Stockholm igen, förslagsvis någon gång under juni? Förra gången rann det ju ut i sanden (bara arrangemanget, inte själva vinerna, som tur var) på grund av brist på lämplig lokal trots att det fanns folk som var intresserade.

En fundering kunde vara att den som kan ställa upp med lokal inte bara får föreslå datum, utan också får välja tema för vinfernot. Det är ju rätt vanligt att ta med två flaskor, och då skulle man kunna utfärda en sträng rekommendation att den ena flaskan bör passa in i temat, medan den andra är valfri. På så sätt "belönas" den som ställer upp med lokal med att få prova bra viner av en sort som faller i smaken.

Sedan är det klart att om man väljer ett lite svårt tema ("Romanée-Conti, 1945 eller tidigare", "Château Pétrus", "Selosse på jeroboam", "Salon rosé") så blir det förmodligen få deltagare eller en hel del fusk med bidragen. Väljer man däremot något i stil med "Bordeaux", "röd Bourgogne", "Syrah", "Champagne blanc de blancs" ska man väl kunna kräva att de som vill vara med ska kunna fixa en sådan flaska i vinferno-klasss.
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

vintomas skrev:
Kan det vara dags att försöka med ett vinferno i Stockholm igen, förslagsvis någon gång under juni? Förra gången rann det ju ut i sanden (bara arrangemanget, inte själva vinerna, som tur var) på grund av brist på lämplig lokal trots att det fanns folk som var intresserade.

En fundering kunde vara att den som kan ställa upp med lokal inte bara får föreslå datum, utan också får välja tema för vinfernot. Det är ju rätt vanligt att ta med två flaskor, och då skulle man kunna utfärda en sträng rekommendation att den ena flaskan bör passa in i temat, medan den andra är valfri. På så sätt "belönas" den som ställer upp med lokal med att få prova bra viner av en sort som faller i smaken.

Sedan är det klart att om man väljer ett lite svårt tema ("Romanée-Conti, 1945 eller tidigare", "Château Pétrus", "Selosse på jeroboam", "Salon rosé") så blir det förmodligen få deltagare eller en hel del fusk med bidragen. Väljer man däremot något i stil med "Bordeaux", "röd Bourgogne", "Syrah", "Champagne blanc de blancs" ska man väl kunna kräva att de som vill vara med ska kunna fixa en sådan flaska i vinferno-klasss.

Överextraherade Grenache låter som ett skönt tema.

Är på i mån av tid naturligtvis.
 
Toppen