Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininferno, planeringstråden.

kristerb

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Gamla stan, yes, samma som november förra vintern (och ett par mindre sammankomster därefter)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Mina favoriter är Gruyere och Manchego men Comté går ju också ner, om det inte är typ generisk Falbygdens då förstås..

Dvs, ja. Ost vore trevligt :)

Om du vill kan vi ju mötas upp strax innan och inhandla tsm så alla blir nöjda :)?
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

johan1279 skrev:
Om du vill kan vi ju mötas upp strax innan och inhandla tsm så alla blir nöjda :)?

Kommer från landet då men om jag hinner absolut!
 

kristerb

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Hej!

Ni som inte svarat - antar att ni fortfarande är på? Lördag kl 17.

Det finns iso-vinprovarglas på plats. Vill ni dricka ur bättre glas är det bara att ta med!

Jag kör rödtjut denna gång och tar med nåt ätbart.
 

kristerb

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

så klart!

Kristerb
Johan1279
Kostjan
Segolas
Vintomas
Anders Landström
Jos
Bery
Martin Berggren
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Har lite svårt att komma på vad som ska med men blir troligtvis en röd och en bubbel
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Martin Berggren skrev:
Kan jag hoppa på detta i sista stund? Skulle behöva en genomkörare efter en intensiv vecka.
Riktigt kul att du kan komma :)
Jag tycker det låter som det blir allt för lite bubbel så lite mer bidrag från det hållet skulle inte skada ;)
 
SV: Vininferno, planeringstråden.

johan1279 skrev:
Riktigt kul att du kan komma :)
Jag tycker det låter som det blir allt för lite bubbel så lite mer bidrag från det hållet skulle inte skada ;)

Ska gräva djupt men kan inte garantera bubbel. Överskattad dryck ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Har lite svårt att komma på vad som ska med men blir troligtvis en röd och en bubbel

Jag gör som Jos, och bryter därmed tillfälligt min tradition med att ta med ett sött vin.
 

Jos

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Kristerb
Johan1279
Kostjan
Segolas
Vintomas
Jos
Bery
Martin Berggren

Ny lista då Anders fått kalla fötter... ;)
 

Segol

Medlem
SV: Vininferno, planeringstråden.

Jos skrev:
Kristerb
Johan1279
Kostjan
Segolas
Vintomas
Jos
Bery
Martin Berggren

Ny lista då Anders fått kalla fötter... ;)

Men det kanske innebär att CH plötsligt fått en lucka i kalendern igen...?
:)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vininferno, planeringstråden.

Segolas skrev:
Men det kanske innebär att CH plötsligt fått en lucka i kalendern igen...?
:)

Eller om kanske någon annan känner sig manad ? så är det bara anmäla sig :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad sägs om ett mini-vinferno med Bourgognetema nästa helg, lördag 24 maj? "Mini-..." p.g.a. en begränsning till sex personer så vi får plats i mitt kök. Detta kök finns lokaliserat i Årsta (3 km söder om Kungl. Slottet i Kungl. Huvudstaden). Jag fixar någon enklare varm mat, och så tar var och en med sig något valfritt tilltugg till vinerna.
Jag tänkte mig alltså att vi enbart skulle dricka viner från Bourgogne(*), och BYO-upplägget lär väl resultera i en lagom blandning av rött och vitt.
(*) Geografisk tilläggsupplysning: Champagne ligger inte i Bourgogne.

I vanlig vinferno-anda får man så klart ta med vad man vill inom temat, så länge som det är bra eller intressant eller ännu hellre både bra och intressant. Man behöver definitivt inte känna sig tvingad att ta med viner från de allra mest kultförklarade odlarna, vars viner kostar astronomiska summor på auktion. Tänk vettig premier cru eller rimligt prissatt grand cru. Mer eller mindre nyinköpt är OK. Négociant är OK (så länge det inte är Labouré-Roi). 1-2 medtagna flaskor per person kan väl vara lagom.

Ska bli kul att se om vi får ihop några intresserade.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vad sägs om ett mini-vinferno med Bourgognetema nästa helg, lördag 24 maj? "Mini-..." p.g.a. en begränsning till sex personer så vi får plats i mitt kök. Detta kök finns lokaliserat i Årsta (3 km söder om Kungl. Slottet i Kungl. Huvudstaden). Jag fixar någon enklare varm mat, och så tar var och en med sig något valfritt tilltugg till vinerna.
Jag tänkte mig alltså att vi enbart skulle dricka viner från Bourgogne(*), och BYO-upplägget lär väl resultera i en lagom blandning av rött och vitt.
(*) Geografisk tilläggsupplysning: Champagne ligger inte i Bourgogne.

I vanlig vinferno-anda får man så klart ta med vad man vill inom temat, så länge som det är bra eller intressant eller ännu hellre både bra och intressant. Man behöver definitivt inte känna sig tvingad att ta med viner från de allra mest kultförklarade odlarna, vars viner kostar astronomiska summor på auktion. Tänk vettig premier cru eller rimligt prissatt grand cru. Mer eller mindre nyinköpt är OK. Négociant är OK (så länge det inte är Labouré-Roi). 1-2 medtagna flaskor per person kan väl vara lagom.

Ska bli kul att se om vi får ihop några intresserade.
Nej nej nej
Jag kan inte denna helg
Så gör om å gör rätt
Helt förbjudet med något dylikt
Om inte jag kan deltaga ......
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nej nej nej
Jag kan inte denna helg
Så gör om å gör rätt
Helt förbjudet med något dylikt
Om inte jag kan deltaga ......
Eller är det här straffet för att du inte fick följa med till Bordeaux å dricka hutlösa mängder Haut-Brion
 
Toppen