Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininferno, planeringstråden.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meh!
Temat tillåter knappt några viner. Enbart 1-2 flaskor per person ... och ni vill kalla det för INFERNO?
Fjolliga :stendumt: söndagskoleövningar undviker vi i Umeå.
Garanterat!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Meh!
Temat tillåter knappt några viner. Enbart 1-2 flaskor per person ... och ni vill kalla det för INFERNO?
Fjolliga :stendumt: söndagskoleövningar undviker vi i Umeå.
Garanterat!
Jag skrev ju inte hur många jag tänkte öppna själv. :)
Men det ser ut som att jag får dricka tillsammans med icke-forumaktiva eller flytta datumet, eftersom ingen frivillig hittills har hört av sig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skrev ju inte hur många jag tänkte öppna själv. :)
Men det ser ut som att jag får dricka tillsammans med icke-forumaktiva eller flytta datumet, eftersom ingen frivillig hittills har hört av sig.
Vi kommer köra ett riktigt inferno (iaf så som vi läst om tidigare RIKTIGA infernon här på FW. Ansvarsfylld förtäring av ok-och-bättre viner.) i Umeå i augusti. Då är du varmt välkommen. Inbjudan postas under juni månad, men med största sannolikhet går allt av stapeln den 30 aug. Grillafton. Medtag egen dryck.
 

Vino fino

Medlem
Jag skrev ju inte hur många jag tänkte öppna själv. :)
Men det ser ut som att jag får dricka tillsammans med icke-forumaktiva eller flytta datumet, eftersom ingen frivillig hittills har hört av sig.
Jag är mer än gärna med på infernon som hålls i sthlmsområdet. I mitt fall har jag dock två veckors ledtid på leverans av min dryck, eftersom källaren ligger en bit bort och bara nås under helger. Så gärna lite framförhållning, typ en månad.

Vill inte framstå som en gnällspik här. Spontant är bra och kul. Det är bara det att man vill ta med riktigt bra grejor och det kräver (i mitt fall) lite planering.
 

Swedish

Medlem
Hade varit kul men har redan bjudit in kolleger på en DBYOB (Don't Bring Your Own Bottle) mao. ska de hjälpa mig att göra lite plats... Och ja, det kommer att bli en del Bourgogne. Får bli en annan gång! Sen misstänker jag att ingen skulle ha varit speciellt sugen på att umgås med dryga bolagare som skiter i årgångar och som bara snackar om hur fin julen är i Sverige...:rolleyes:

Caviste och Skumpis, ni vet ju vart jag bor så råkar ni gå på en kvällspromenad på lördag och är sugna på ett glas eller två kan ni alltid slinka förbi...
 

Swedish

Medlem
Hade varit kul men har redan bjudit in kolleger på en DBYOB (Don't Bring Your Own Bottle) mao. ska de hjälpa mig att göra lite plats... Och ja, det kommer att bli en del Bourgogne. Får bli en annan gång! Sen misstänker jag att ingen skulle ha varit speciellt sugen på att umgås med dryga bolagare som skiter i årgångar och som bara snackar om hur fin julen är i Sverige...:rolleyes:

Caviste och Skumpis, ni vet ju vart jag bor så råkar ni gå på en kvällspromenad på lördag och är sugna på ett glas eller två kan ni alltid slinka förbi...

Med viss besvikelse kan jag konstatera att varken Caviste eller Skumpagne ägnar sig åt den hälsosamma aktiviteten "lördadspromenad", tänk på folkhälsan för bövelen!!!:confused:
Annars skötte sig kollegerna väl, hjälpte till med att skapa plats hemma... 7 pers, 20 flaskor, vet ej om det platsar under rubriken vinferno dock... Många bra och lärorika viner, skratt och trevligt och ta mig fan inte en enda gång nämndes den svenska julen...

Nästa gång får jag försöka med "vanliga" människor...:eek:

- Rodenbach 2010
- Henriot 1995
- Henriot Enchanteleurs 1995
- Morgon "Cuvée Marcel Lapierre" 2009, Lapierre
- Morgon Côte de Py "3,14" 2009, Foillard
- Saint-Joseph 2010, Dard&Ribo
- Charmes-Chambertin 2004, Rousseau
- Clos de la Roche 2004, Magnien
- Clos de la Roche 1999, Louis Rémy
- Saint-Joseph 2005, Domaine Chave
- Cornas 2004, Clape
- Côte-Rôtie "La Landonne" 2004, Delas (Magnum)
- Remirez de Ganuza Gran Reserva 2001
- Brunello "Sugarille" 2001, Gaja
- Pichon Longueville Baron 2001
- Furmint 2007, Szepy (eller hur det nu stavas)
- Shoenenbourg 2004, Deiss
- Ausbruch Pinot Blanc + Sauvignon Blanc 1998, Elfenhof
- TBA Ruster Cuvée 1995, Elfenhof
 
Last edited:

Jos

Medlem
@vintomas Körde du något i lördags? Annars nytt datum? Jag är gärna på något slags vinferno med Bourgogne(eller Champagne också för den delen :D). Kan dock inte nu i helgen eller nästa.
 
  • Like
Reactions: MD

Mattias Schyberg

Administratör
Med viss besvikelse kan jag konstatera att varken Caviste eller Skumpagne ägnar sig åt den hälsosamma aktiviteten "lördadspromenad", tänk på folkhälsan för bövelen!!!:confused:
Annars skötte sig kollegerna väl, hjälpte till med att skapa plats hemma... 7 pers, 20 flaskor, vet ej om det platsar under rubriken vinferno dock... Många bra och lärorika viner, skratt och trevligt och ta mig fan inte en enda gång nämndes den svenska julen...

Nästa gång får jag försöka med "vanliga" människor...:eek:

- Rodenbach 2010
- Henriot 1995
- Henriot Enchanteleurs 1995
- Morgon "Cuvée Marcel Lapierre" 2009, Lapierre
- Morgon Côte de Py "3,14" 2009, Foillard
- Saint-Joseph 2010, Dard&Ribo
- Charmes-Chambertin 2004, Rousseau
- Clos de la Roche 2004, Magnien
- Clos de la Roche 1999, Louis Rémy
- Saint-Joseph 2005, Domaine Chave
- Cornas 2004, Clape
- Côte-Rôtie "La Landonne" 2004, Delas (Magnum)
- Remirez de Ganuza Gran Reserva 2001
- Brunello "Sugarille" 2001, Gaja
- Pichon Longueville Baron 2001
- Furmint 2007, Szepy (eller hur det nu stavas)
- Shoenenbourg 2004, Deiss
- Ausbruch Pinot Blanc + Sauvignon Blanc 1998, Elfenhof
- TBA Ruster Cuvée 1995, Elfenhof
Snacka om teaser!

Här sitter man på jobbet och känner sig som en...
image.jpg

...gullig katt i väntan på lite omdömen. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Med viss besvikelse kan jag konstatera att varken Caviste eller Skumpagne ägnar sig åt den hälsosamma aktiviteten "lördadspromenad", tänk på folkhälsan för bövelen!!!:confused:
Annars skötte sig kollegerna väl, hjälpte till med att skapa plats hemma... 7 pers, 20 flaskor, vet ej om det platsar under rubriken vinferno dock... Många bra och lärorika viner, skratt och trevligt och ta mig fan inte en enda gång nämndes den svenska julen...

Nästa gång får jag försöka med "vanliga" människor...:eek:

- Rodenbach 2010
- Henriot 1995
- Henriot Enchanteleurs 1995
- Morgon "Cuvée Marcel Lapierre" 2009, Lapierre
- Morgon Côte de Py "3,14" 2009, Foillard
- Saint-Joseph 2010, Dard&Ribo
- Charmes-Chambertin 2004, Rousseau
- Clos de la Roche 2004, Magnien
- Clos de la Roche 1999, Louis Rémy
- Saint-Joseph 2005, Domaine Chave
- Cornas 2004, Clape
- Côte-Rôtie "La Landonne" 2004, Delas (Magnum)
- Remirez de Ganuza Gran Reserva 2001
- Brunello "Sugarille" 2001, Gaja
- Pichon Longueville Baron 2001
- Furmint 2007, Szepy (eller hur det nu stavas)
- Shoenenbourg 2004, Deiss
- Ausbruch Pinot Blanc + Sauvignon Blanc 1998, Elfenhof
- TBA Ruster Cuvée 1995, Elfenhof
Shit pom fritt, såg inbjudan och allt nu!
Hade gärna gått dit om jag hade sett det tidigare... pm nästa gång!
vi kan väl ta något en annan lördag vett ja!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas Körde du något i lördags? Annars nytt datum? Jag är gärna på något slags vinferno med Bourgogne(eller Champagne också för den delen :D). Kan dock inte nu i helgen eller nästa.
En kompis svängde på lite annat snack som åtföljdes av en Gatinois Brut (ink. 2011) och en Sociando-Mallet 2000 (vald för att passa den stora köttbiten), men det blev inget vinferno med Bourgognetema.
Nu i veckan håller jag i en vinklubbsprovning och helgen efter åker jag på utflykt till Köpenhamn, och därför lät jag bli att föreslå ett nytt datum 1-2 veckor framåt. Men temat tycker jag fortfarande tarvar ett special-vinfero. Jag ville bl.a. se om vi kan lura fram några nya deltagare.
 

chambertin

Medlem
Med viss besvikelse kan jag konstatera att varken Caviste eller Skumpagne ägnar sig åt den hälsosamma aktiviteten "lördadspromenad", tänk på folkhälsan för bövelen!!!:confused:
Annars skötte sig kollegerna väl, hjälpte till med att skapa plats hemma... 7 pers, 20 flaskor, vet ej om det platsar under rubriken vinferno dock... Många bra och lärorika viner, skratt och trevligt och ta mig fan inte en enda gång nämndes den svenska julen...

Nästa gång får jag försöka med "vanliga" människor...:eek:

- Rodenbach 2010
- Henriot 1995
- Henriot Enchanteleurs 1995
- Morgon "Cuvée Marcel Lapierre" 2009, Lapierre
- Morgon Côte de Py "3,14" 2009, Foillard
- Saint-Joseph 2010, Dard&Ribo
- Charmes-Chambertin 2004, Rousseau
- Clos de la Roche 2004, Magnien
- Clos de la Roche 1999, Louis Rémy
- Saint-Joseph 2005, Domaine Chave
- Cornas 2004, Clape
- Côte-Rôtie "La Landonne" 2004, Delas (Magnum)
- Remirez de Ganuza Gran Reserva 2001
- Brunello "Sugarille" 2001, Gaja
- Pichon Longueville Baron 2001
- Furmint 2007, Szepy (eller hur det nu stavas)
- Shoenenbourg 2004, Deiss
- Ausbruch Pinot Blanc + Sauvignon Blanc 1998, Elfenhof
- TBA Ruster Cuvée 1995, Elfenhof
Mycket gott där !
Imponerande att ni har koll på alla vinerna och fullt förståeligt att inga provningsanteckningar kommit upp.:D
Hade ju varit kul att läsa lite dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket gott där !
Imponerande att ni har koll på alla vinerna och fullt förståeligt att inga provningsanteckningar kommit upp.:D
Hade ju varit kul att läsa lite dock.
Är det inte dags för dig att rapportera lite godsaker snart? Jag väntar fortfarande på lite rapporter från vinmässan i Danmark? Om du nu trodde att vi hade glömt så tror du fel. o_O
 

Swedish

Medlem
Mycket gott där !
Imponerande att ni har koll på alla vinerna och fullt förståeligt att inga provningsanteckningar kommit upp.:D
Hade ju varit kul att läsa lite dock.

Koll och koll... Jag poppade ju flaskorna så ett hum har jag i alla fall, värre är det kanske för kollegerna...(fast de har såna där moderna manicker som man både kan ta bilder med och prata i...)
Anteckningar får vänta några dagar... Är trött, har nyss hållt en provning, ska nu packa och tar fakir-flyget till Frankrike imorgon. För inte hittar jag väl uppkoppling därnere...

Minitel isn't dead!
 
Toppen