Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinintresserad kontra passionerad.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det är ju helt uppenbart att det är stor skillnad i konsumtionsmönster mellan de olika aktiva skribenterna på olika vinforum och naturligtvis även bland dem som diskuterar på individuella forum också. I det stora hela så får man väl anta att det som förenar är ett grundläggande intresse i och omkring vin. Men vart går gränsen mellan att vara intresserad av ett ämne och att vara passionerad?

Jag har själv märkt att ett passionerat vinintresse är någonting som retar gallfeber på många människor, inklusive de som skulle beskriva sig som vinintresserade, då man som passionerad har en tendens att börja slänga sig med årgångar, etiketter, regioner och priser på ett sätt som uppenbarligen är oerhört provocerande. Ingenting kan leda till arga utbrott om ”vinsnobbism” och ”von Obenattityd” så snabbt som att diskutera dyrare viner och att påstå att dessa skulle vara bättre än billigare viner, för det vet ju alla ”att det kan man ju inte känna skillnad på i alla fall”.

På samma sätt så har vi passionerade vinälskare en förmåga att ställa oss oförstående till människor som saknar den passion som vi själva känner inför ämnet; exempelvis så finns det för en passionerad inte något som är mer provocerande än någon som efterfrågar ”en prisvärd BiB”. Kommentarer som denna, och liknande, är för oss vad röda skynken är för en tjur: Någonting som måste bekämpas och förgöras.

Vad det handlar om i grund och botten är naturligtvis att även om det hela bottnar sig i en gemensam bas, vinintresset, så har den passionerade vinälskaren gått ett steg längre. Intresset har blivit en hobby och som alla andra som har en hobby så är det någonting som tar en allt större del av livet. Det är naturligt att man läser mer och mer, att man provar fler och mer varierade viner än den gemene vinintresserade, vars intresse kanske uteslutande sträcker sig till att hitta ett gott vin till fredagsmiddagen.

I samma takt som att intresset springer iväg och man börjar prova mer och mer, oftare och oftare, dyrare och dyrare, så finner man en dag att man inte tycker att det är så jäkla underligt att köpa ett vin för 300, 500 eller 2000 kronor och mer. Det är helt naturligt då det kanske är ett vin som man verkligen har drömt om att prova, ett vin från en unik årgång osv. På samma sätt som en frimärkssamlare drömmer om ett Tre Skilling Banco så drömmer vi som att dricka Latour 1961 och Salon 1928. Och på samma sätt som en passionerad frimärkssamlare så kan vi prata om vårt intresse i timmar (och på samma gång få åhörarna att dö av tristess) utan att förstå att alla inte delar vårt specialintresse.

Vad jag vill komma med allt detta undrar ni nu? Jo, vinintresserade måste förstå att det finns människor därute som anser att ett vin för 2000 kronor är ett klipp och att det faktum att de talar om det inte är avsett att provocera eller för den delen förringa den som inte har samma intresse. Vi har, oftast i alla fall, inte någon som helst baktanke med att diskutera sådana viner, hur mycket vi betalar för viner eller för den delen hur stor vinkällaren är. Vi antar helt enkelt att alla är lika intresserade och passionerade som vi är. Vinintresserade måste förstå att vi precis som vilken annan samlare av underliga saker har valt detta, det är inte ett intresse längre, det är en livsstil, på gott och ont.

På samma gång så måste vi som verkligen brinner för vin inse att det faktiskt finns människor som inte tycker och tänker som vi. Människor som faktiskt tycker att vin som kommer i en pappförpackning är gott, som ger blanka fan i hur många grader vinerna har lagrats i, vilken jordmån som är bäst för Riesling etc. Vi måste sluta ta det som en personlig förolämpning när folk frågar efter råd om ”den mest prisvärda boxen” även om vi anser att förslutningsmetoden och innehållet är människofientligt. Vi måste förstå att våra, i våra egna ögon välmenande råd om viner, faktiskt kan framstå som mästrande.

Men man måste fråga sig. Vad är det som gör att vin är så oerhört provocerade?

Tillägg: Om ni tycker att det är lite underliga formuleringar i det här inlägget så skrev jag det ämnat för vinklubben.se. Jag postar det här också för att se om diskussionerna kring ämnet kommer att vara annorlunda här än där.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug skrev:
Vi måste sluta ta det som en personlig förolämpning när folk frågar efter råd om ”den mest prisvärda boxen” även om vi anser att förslutningsmetoden och innehållet är människofientligt. Vi måste förstå att våra, i våra egna ögon välmenande råd om viner, faktiskt kan framstå som mästrande.
Vem är du, och varför skriver du under Krugs nick?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug88 skrev:
Vem är du, och varför skriver du under Krugs nick?

Hahahahahaha!

Jag försöker bli den nya och snällare Krug!
 

The Pint

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug skrev:
Hahahahahaha!

Jag försöker bli den nya och snällare Krug!

Bravo! Vilket är det bästa röda BiB-vinet mellan 180 och 200 spänn?
 

Elvis

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Jag känner igen mycket av det du skriver, och min flickvän har till och med sagt att jag inte får säga att en flaska Dom Perignon 1996 som jag hittar på restaurang för 1500 kr är "billigt". Hon förstår vad jag menar, men hon är orolig för vad "de andra" ska tänka om mig. De här "andra" beställer sedan glatt in en Penfolds Rawson's Retreat för 320 kr och tycker att det är både billigt och gott. Ja, ni förstår vad jag menar.

Vad är det som gör att vin är så oerhört provocerade?

Jag tror att många tror att dyra viner uppskattas just för att de är dyra, inte för att de är bättre. "Jag var på vinprovning med jobbet en gång, och nästan alla tyckte att det billigaste vinet var godast" är en kommentar som jag hört hur många gånger som helst. Och just det är det som provocerar: människor som dricker dyrare viner än andra bara för att de har råd, inte för att de uppskattar det. Och sedan sitter de där och pratar om att det smakar jordkällare och blåbär, bara för att rättfärdiga sina vinval.

Jag tror dock att de flesta kan omvändas, men det bästa sättet är att bjuda på bra viner och inte prata så mycket om det. Ju fler gånger man smakat riktigt bra viner, desto sämre smakar de billiga.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

The Pint skrev:
Bravo! Vilket är det bästa röda BiB-vinet mellan 180 och 200 spänn?

Inte på det här forumet. Det är fan en permanentbanning på den kommentaren!
 

anders

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Jag skulle vilja framföra några andra aspekter på den här frågan.

För det första så är det fan i mig en förolämpning när någon frågar mig vilket som är det bästa boxvinet eftersom det förutsätter att jag faktiskt skulle ha provat igenom just detta sortiment eller i alla fall väl valda delar av det. Nu kan ju BiB-drickarna hävda att det är jävligt inskränkt att rackla ner på BiB om vi nu inte provar dessa viner. Då hävdar jag att vi vet vad som hälls i boxarna och även hur det framställs och att vi redan där kan sluta oss till ungefär hur det smakar.

Problem två jag har är att oftast är dessa BiB-drickare som racklar ner på oss totalt inskränkta. Jag hävdar att det finns inte något roligare än att hamna bredvid en passionerad människa, oavsett område, på en middag. Är man bara lite nyfiken så har man hela kvällens konversation given och oftast har man dessutom lärt sig en del vid kvällen slut. De inskränkta tomtarna vill inte lära sig något, de vill klamra sig fast vid sina förutfattade meningar. Och det riktigt bedrövliga är att det gäller inte bara inom vinområdet när vi talar om dessa stolpskott. Nej, det gäller även i arbetslivet där de sedan blir sura när mer kunniga individer som lärt sig något får högre lön. Det gäller i det politiska där de inte har ens den minsta kunskap om ens de mest fundamentala sambanden och sedan ska de släppas fram till valurnorna.

Jag säger att vi inte bara ska se ner på de här människorna. Det är helt rätt att se ner på de här människorna.
 

Hoke

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

For att titta pa saken med lite mer neutrala ogon sa skulle jag vilja lagga till att allt vin har sin tid och plats.
Dom allra flesta borjar pa botten av vinvarlden nar dom borjar dricka vin. Sjelv sa drack jag Lambrusco och Diamant som forsta vin, och gick sedan over till Spanskt Lantvin som var nara kokpunkten.. Huha...
Men nar man sen borjar utveckla smaksinne sa kommer ocksa intresset for att dricka battre, mer intressanta viner etc.
Jag tror att manga som har stannat kvar i bib tresket ar antingen for snala for att kopa bettre viner eller helt enkelt inte intresserade av hogre syra, mogna tanniner, utvecklad frukt eller vad det nu er som driver oss "vinsnobbar", ;)

Och personligen tycker jag att resonemanget " allt billigt vin e skit" e fel.
Det finns massor av okenda producenter fran ej sa kanda omraden som producerar bra viner till legre priser. Och med tanke pa hur Bordeaux resonerar med prissettning dom senaste aren och speciellt nu med 2007 sa tappar man nestan fortroendet for vad som e rimmligt o betala och vad det e man betalar for egentligen.
Med dollarn som rasar sa betalar Usa idag mer for 2007 an 2005...
Bara for att man e passionerad behover inte det betyda att man e blind o korkad och koper till vilka priser som helst.

Ner en bilintresserad himmlar med ogonen for att jag inte kan byta olja, rycker jag pa axlarna.. Vem fan bryr sig om bilar?
Varfor ska jag se ner pa andra som inte vet skillnaden pa Rajsling och Merlotte.. ?

Och jag kan lova att det e det billiga "plonket" som gor att vi kan dricka vara "fine wines".
Ingen butik eller importor skulle overleva utan bulkvinerna.

H
 

Dejzan

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug skrev:
Men man måste fråga sig. Vad är det som gör att vin är så oerhört provocerade?

Jag tror att det till stor del handlar om det faktum att viner är gjorda för att drickas. Samlar du på konst, frimärken eller böcker är det ju saker som är bestående. I samma stund du korkar upp din Latour -61 blir den ju iaf i ett ekonomiskt perspektiv värdelös.
 

hampus86

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

jag är förvirrad...har vi frångått kravet på nackskott för boxpimplare??
 

Krug88

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

hampus86 skrev:
jag är förvirrad...har vi frångått kravet på nackskott för boxpimplare??
Vi är alla förvirrade...
Krug var ute med en kossa som arbetar med att ge socialbidrag igår!
Hon är 2 meter lång och ruskigt bitter...
Det har väl smittat av sig skulle jag tro, numera är Krug en stark BiB-anhängare!!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

hampus86 skrev:
jag är förvirrad...har vi frångått kravet på nackskott för boxpimplare??

Om man arbetar på SS har man ingen rätt att uttala sig!

Vi är alla förvirrade...
Krug var ute med en kossa som arbetar med att ge socialbidrag igår!
Hon är 2 meter lång och ruskigt bitter...
Det har väl smittat av sig skulle jag tro, numera är Krug en stark BiB-anhängare!!!

Du är inte förvirrad. Du är dum.

Det här var ett socialt experiment, kolla på svaren som kommit in i tråden på vinklubben och jämför med de här. Ganska intressant att se hur folk vänder kappan efter vinden på "det andra forumet".
 

Helen

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug88 skrev:
Vi är alla förvirrade...
Krug var ute med en kossa som arbetar med att ge socialbidrag igår!
Hon är 2 meter lång och ruskigt bitter...
Det har väl smittat av sig skulle jag tro, numera är Krug en stark BiB-anhängare!!!

Även en kossa kan vara skön att rasta sig på ;D
Krug kanske bara försöker impa på henne och därför försvarar han Bib.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

1CRU skrev:
Även en kossa kan vara skön att rasta sig på ;D
Krug kanske bara försöker impa på henne och därför försvarar han Bib.
Ja det är möjligt, men ändå lite förbryllande...
Krug har alltid förespråkat gris mer än kossa, men man äåndrar väl smak med åldern... ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug88 skrev:
Ja det är möjligt, men ändå lite förbryllande...
Krug har alltid förespråkat gris mer än kossa, men man äåndrar väl smak med åldern... ;D

Vafan!? Är du packad redan? Jag trodde att du hade en stor beställning idag ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug skrev:
Vafan!? Är du packad redan? Jag trodde att du hade en stor beställning idag ;D
Vilken usel comeback, hade väntat mig något elakare. Är lite besviken nu...
Det var alkoholfritt igår och somnade vid 23.
Borde komma loss runt 23 ikväll och då kanske det blir ett par glas bubbel om jag inte är för slut.
Du drack väl insmugglad burkbärs med kossan hela kvällen igår?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinintresserad kontra passionerad.

Krug88 skrev:
Vilken usel comeback, hade väntat mig något elakare. Är lite besviken nu...
Det var alkoholfritt igår och somnade vid 23.
Borde komma loss runt 23 ikväll och då kanske det blir ett par glas bubbel om jag inte är för slut.
Du drack väl insmugglad burkbärs med kossan hela kvällen igår?

Vaknade i soffan, det gör inte underverk för kreativiteten direkt...

Hjae, det var väl en mix av heaven & hell igår. När jag traskade från arbetsplatsen så blev det en sväng förbi vinbaren och en slurk Riesling och en taste Arrosse 1982 (som var väldigt bra, inte sjukt bra, men väldigt bra) Sen blev det knivsöder och bärs innan konserten, sen blev det bärs och hockey efter konserten, för att sen avslutas med den sämsta Kebaben någonsin.

I stort: Sunkville revisited.
 
Toppen