Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
På Frankofilens blog (som ni hittar här: http://frankofilen.blogspot.com/) så har det dragit igång en diskussion angående vinskribenter och deras brist på kompetens. Vilket föranleder mig till att dra upp ämnet för diskussion här.
Kan vi verkligen lita på att de vinjournalister vi läser och som vi låter influera våra vinval är kompetenta?
Jag vet, och det här är ett o-omkullrunkerligt faktum, att den absoluta majoriteten av den Svenska vinjournalistkåren provar Systembolagets nyheter helt öppet. Med det menar jag att de inte, trots att de har full möjlighet att göra det, väljer att veta namn, distrikt och pris på varje vin de provar. Det kanske inte låter så farligt tycker ni, men faktum är att man låter sig influeras av just av de här sakerna, känner man igen namnet och har haft goda erfarenheter av vinet sen tidigare så är chansen stor att man ger vinet ett högt betyg igen. Samma sak gäller med pris; dyra viner är automatiskt bättre i kvalité, någonting som också påverkar provaren undermedvetet. Det är lätt att dra upp ett vin några steg "bara för att", det är naturligtvis idiotiskt.
Men varför gör de så här, det är frågan. Litar de inte på sin egen förmåga att prova ett vin blint? Personligen tor jag det är lika delar lathet som osäkerhet. Det är nämligen så att Den Svenska Vinskribenten har målat in sig i ett hörn. Genom att de har slagit på den stora trumman och predikat "prisvärdhetens" lov under så många år så har de tappat förmågan att kunna bedöma viner korrekt. De har skapat ett samhälle där pressen och näringslivet lever i en ohelig symbios, de har tillsammans skapat en värld där viner som inte kommer i pappförpackning egentligen inte får någon uppmärksamhet i dagspressen (några få undantag finns, jag vet). Genom ett oansvarigt användande av "toppbetyg" har man underminerat sin egen trovärdighet. När Sveriges ledande vinskribenter skriver saker som 'ett fynd för 60 kronor, +++++, passar till allt' så förringar man inte bara sig själv och sin egen kunskap, man förringar även konsumenten. Och tyvärr, i en tid där den bittra sanningen varit att om en tidning kör ett löp med 'Bästa boxen under 150 kronor' så kommer lösnummerförsäljningen att öka så har det kanske varit rätt väg att vandra, men i en tid då vinintresset ökar enormt varje år och konsumenten blir mer och mer kunnig och påläst så är det fan ett yrkesmässigt självmord att fortsätta nedför den vägen.
Kan vi verkligen lita på att de vinjournalister vi läser och som vi låter influera våra vinval är kompetenta?
Jag vet, och det här är ett o-omkullrunkerligt faktum, att den absoluta majoriteten av den Svenska vinjournalistkåren provar Systembolagets nyheter helt öppet. Med det menar jag att de inte, trots att de har full möjlighet att göra det, väljer att veta namn, distrikt och pris på varje vin de provar. Det kanske inte låter så farligt tycker ni, men faktum är att man låter sig influeras av just av de här sakerna, känner man igen namnet och har haft goda erfarenheter av vinet sen tidigare så är chansen stor att man ger vinet ett högt betyg igen. Samma sak gäller med pris; dyra viner är automatiskt bättre i kvalité, någonting som också påverkar provaren undermedvetet. Det är lätt att dra upp ett vin några steg "bara för att", det är naturligtvis idiotiskt.
Men varför gör de så här, det är frågan. Litar de inte på sin egen förmåga att prova ett vin blint? Personligen tor jag det är lika delar lathet som osäkerhet. Det är nämligen så att Den Svenska Vinskribenten har målat in sig i ett hörn. Genom att de har slagit på den stora trumman och predikat "prisvärdhetens" lov under så många år så har de tappat förmågan att kunna bedöma viner korrekt. De har skapat ett samhälle där pressen och näringslivet lever i en ohelig symbios, de har tillsammans skapat en värld där viner som inte kommer i pappförpackning egentligen inte får någon uppmärksamhet i dagspressen (några få undantag finns, jag vet). Genom ett oansvarigt användande av "toppbetyg" har man underminerat sin egen trovärdighet. När Sveriges ledande vinskribenter skriver saker som 'ett fynd för 60 kronor, +++++, passar till allt' så förringar man inte bara sig själv och sin egen kunskap, man förringar även konsumenten. Och tyvärr, i en tid där den bittra sanningen varit att om en tidning kör ett löp med 'Bästa boxen under 150 kronor' så kommer lösnummerförsäljningen att öka så har det kanske varit rätt väg att vandra, men i en tid då vinintresset ökar enormt varje år och konsumenten blir mer och mer kunnig och påläst så är det fan ett yrkesmässigt självmord att fortsätta nedför den vägen.