Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare

Lambo

Medlem
Hallå! Länge, länge sen jag loggade in här. Haft fullt upp sen barnen kom till världen, pust...! Men äntligen så är jag igång med att bygga vinkällare. Bifogar några bilder hur det såg ut innan och hur det ser ut nu. Inte klart än, men det tar sig. Vinkällaren är en gammal smörjgrop och ovanför vinkällaren byggs det ett SPA. Luckan ner till vinkällaren öppnas automatiskt med ett knapptryck, rätt kul. Själva luckan kommer att bli svart glas när det blir färdigt. Hoppas ni gillar bilderna. Slänger in fler bilder under arbetets gång. Kom gärna med tips el kommentarer, tacksam för allt då detta är första vinkällaren som jag bygger.
DSCF8363.JPG
DSCF8369.JPG
DSCF8366.JPG
bild1.JPG
bild2.JPG


bild 10.JPG
bild 11.JPG
bild 12.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hallå! Länge, länge sen jag loggade in här. Haft fullt upp sen barnen kom till världen, pust...! Men äntligen så är jag igång med att bygga vinkällare. Bifogar några bilder hur det såg ut innan och hur det ser ut nu. Inte klart än, men det tar sig. Vinkällaren är en gammal smörjgrop och ovanför vinkällaren byggs det ett SPA. Luckan ner till vinkällaren öppnas automatiskt med ett knapptryck, rätt kul. Själva luckan kommer att bli svart glas när det blir färdigt. Hoppas ni gillar bilderna. Slänger in fler bilder under arbetets gång. Kom gärna med tips el kommentarer, tacksam för allt då detta är första vinkällaren som jag bygger. Visa bifogad bild 1756 Visa bifogad bild 1757 Visa bifogad bild 1758 Visa bifogad bild 1759 Visa bifogad bild 1760

Visa bifogad bild 1761 Visa bifogad bild 1762 Visa bifogad bild 1763
Ha ha! Coolt, kommer ju bli hur bra som helst och jag diggar att du använt en ställmotor för ventilation tilll att öppan luckan med (?)!
Kom ihåg att du måste göra "star-wars-jedi-gesten" varje gång luckan öppnar sig bara.

En spontan reflektion angående det hålade teglet är att det inte är särskilt platseffektivt, risken är att när källaren börjar bli överfull vilket ju alltid går orimligt mycket fortare än vad som är fysiskt och ekonomiskt möjligt kommer du kanske önska att du satsade på något mer platseffektivt.. Men snyggt!

Grattis till att du blivit pappa, är själv i samma sits och det är sällan tid till nogrant forumskådande :)
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Hallå! Länge, länge sen jag loggade in här. Haft fullt upp sen barnen kom till världen, pust...! Men äntligen så är jag igång med att bygga vinkällare. Bifogar några bilder hur det såg ut innan och hur det ser ut nu. Inte klart än, men det tar sig. Vinkällaren är en gammal smörjgrop och ovanför vinkällaren byggs det ett SPA. Luckan ner till vinkällaren öppnas automatiskt med ett knapptryck, rätt kul. Själva luckan kommer att bli svart glas när det blir färdigt. Hoppas ni gillar bilderna. Slänger in fler bilder under arbetets gång. Kom gärna med tips el kommentarer, tacksam för allt då detta är första vinkällaren som jag bygger. Visa bifogad bild 1756 Visa bifogad bild 1757 Visa bifogad bild 1758 Visa bifogad bild 1759 Visa bifogad bild 1760

Visa bifogad bild 1761 Visa bifogad bild 1762 Visa bifogad bild 1763
Ser jättefint ut :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppas dina viner ryms då källaren växer, för själva växandet är en naturlag... Håller verkligen med föregående talare om att tegelblocken lämpligen ersätts med något mer platseffektivt. Kanske inte ett behov just nu, men... Tja, vi ser ju.
Lycka till med arbetet!
 

kayaker

Cyklist
Hoppas dina viner ryms då källaren växer, för själva växandet är en naturlag... Håller verkligen med föregående talare om att tegelblocken lämpligen ersätts med något mer platseffektivt. Kanske inte ett behov just nu, men... Tja, vi ser ju.
Precis min första tanke också. Annars ser det fint ut.
Lycka till med bygget!
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Tackar för tipsen gällande lagring. Tegelblocken blir kvar, gillar looken. Men jag har ytterligare ett rum (det vita rummet) där jag kan mosa in viner. Nån som kan tipsa om platseffektiv förvaring? Har idag jobbat med ventilationen till vinkällaren (ett system av till/frånluft med termostat så temp ligger nånstans mellan 8-15 beroende på årstid, fuktnivån är bra och naturlig). Har även lackat lampan så den fått ett lite mysigare ljus, även LED-slingorna ska byggas in. Bifogar några bilder.

bild30.JPG
bild34.JPG
bild35.JPG
bild33.JPG
bild36.JPG
bild31.JPG
bild32.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nån som kan tipsa om platseffektiv förvaring?
Det mesta har nog redan diskuterats här:
http://finewines.se/threads/vinkallarbygge.404/
Och även här:
http://finewines.se/threads/forummedlemmarnas-vinkallare.2122/page-6

Med detta sagt så har jag sett en hel del snygga konstruktionen mer armeringsmattor på sistone så det ska jag nog ge mig på när jag expanderar källaren. Märk väl att de måttsätts enligt CC mellan metallstängerna och inte storlek på hålen så du inte köper ett precis för litet nät :)
 

Toby

Medlem
Oj, nu blev jag avundsjuk! Riktigt häftigt! Självklart med Star Wars musik och rökmaskin, måste vara obligatoriskt vid varje öppning! xD
är det en Murciélago (början 2002-2005) du har? Fin iaf :)
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Sorry sent svar @Toby. Det e en Diablo från 2001. Så du var inte helt fel ute tidsmässigt
 
Toppen