Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällarporr

anders

Medlem
SV: Vinkällarporr

Frågan som omedelbart dyker upp är: när hade snubben tänkt dricka allt detta!?! Över 11000 flaskor! Givet att snubben konsumerar tre flaskor om dagen skulle det ta tio år att dricka allt detta.

Eller är det frågan om en liten jäkla "hamster" som tycker om att äga, skryta och visa upp sina raringar och på det viset förstör prisbilden för oss kvalitetsmedvetna konsumenter?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinkällarporr

anders skrev:
Frågan som omedelbart dyker upp är: när hade snubben tänkt dricka allt detta!?! Över 11000 flaskor! Givet att snubben konsumerar tre flaskor om dagen skulle det ta tio år att dricka allt detta.

Eller är det frågan om en liten jäkla "hamster" som tycker om att äga, skryta och visa upp sina raringar och på det viset förstör prisbilden för oss kvalitetsmedvetna konsumenter?
Så hur många flaskor får man ha? om vi stryker skryta och visa upp, vad är det för fel med att att vilja äga? själv tycker jag det är kul att kunna välja, sen om det visar sig att det finns flaskor kvar i källaren när man "viker in" kan det väl vara nog så kul arv som nånting annat ;D

Sen är det väl också så att många inte tänker dricka allt sitt vin utan ser det som en investering. köper, lagrar, säljer.

Om detta sen förstör prisbilden "för oss kvalitetsmedvetna konsumenter" så får vi väl se till att förändra marknaden. Här gör ju redan SB och importörer redan ett bra jobb med kvoteringar mm ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinkällarporr

magnum skrev:
Så hur många flaskor får man ha? om vi stryker skryta och visa upp, vad är det för fel med att att vilja äga? själv tycker jag det är kul att kunna välja, sen om det visar sig att det finns flaskor kvar i källaren när man "viker in" kan det väl vara nog så kul arv som nånting annat ;D
Om vi säger så här, du har redan en låda av varje toppslott från säg 1990. Kommer du då att bli lyckligare av att köpa en omgång lådor till, detta i synnerhet om du redan har kanske 7000 andra flaskor som ska konsumeras?

magnum skrev:
Sen är det väl också så att många inte tänker dricka allt sitt vin utan ser det som en investering. köper, lagrar, säljer.
Och det är just detta jag vänder mig mot. Då köper man etiketten och inget annat. Vinslotten skulle då kunna göra så att de säljer förstavinet på tetra till oss konsumenter och häller hallonsaft i flaskor med etiketter för de som ändå bara tänker köpa och sälja detta.

magnum skrev:
Om detta sen förstör prisbilden "för oss kvalitetsmedvetna konsumenter" så får vi väl se till att förändra marknaden. Här gör ju redan SB och importörer redan ett bra jobb med kvoteringar mm ;)
Jag är inte odelat negativ till SB. Jag har sett priserna här i München och mycket är betydligt billigare på SB. Jag är rädd att om/när monopolet faller kommer vi få se "vinbutiker" i anslutning till stormarknaderna och jag vågar nog påstå att merparten av deras omsättning kommer INTE komma från hanteringen av kvalitetsviner. De små kvalitetsinriktade butikerna kommer att få ha kraftiga påslag för att över huvud taget få in tillräckligt med stålars för att täcka hyra etc.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinkällarporr

anders skrev:
Om vi säger så här, du har redan en låda av varje toppslott från säg 1990. Kommer du då att bli lyckligare av att köpa en omgång lådor till, detta i synnerhet om du redan har kanske 7000 andra flaskor som ska konsumeras?
Vet inte men oavsett om man blir det ej måste det väl vara OK att handla mera

Och det är just detta jag vänder mig mot. Då köper man etiketten och inget annat. Vinslotten skulle då kunna göra så att de säljer förstavinet på tetra till oss konsumenter och häller hallonsaft i flaskor med etiketter för de som ändå bara tänker köpa och sälja detta.

Men till slut kommer ju vinet att drickas. Jag köpte igår några flaskor Cos 03 och Troplong Mondot 1990, priset nu är klart mycket högre nu än när dom släpptes, om man gjort som du skriver skulle jag inte kunna gjort det då alla tetror redan vore uppdruckna! Etiketter är varumärken, dom står för nånting. Mouton 00 - MB 500S, Krug 89 - Moet, går fort att sortera och välja.

Jag är inte odelat negativ till SB. Jag har sett priserna här i München och mycket är betydligt billigare på SB. Jag är rädd att om/när monopolet faller kommer vi få se "vinbutiker" i anslutning till stormarknaderna och jag vågar nog påstå att merparten av deras omsättning kommer INTE komma från hanteringen av kvalitetsviner. De små kvalitetsinriktade butikerna kommer att få ha kraftiga påslag för att över huvud taget få in tillräckligt med stålars för att täcka hyra etc.

Ja, kan nog bli så. Om man tittar i England är kvalitetsvin ofta dyrare än i Sverige. Firmor med låga priser som, Farr och FRW har inga butiker dom är grossister.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinkällarporr

FRW är även s.k. "winebrokers", de förmedlar flaskor som klienter har och säljer dem till andra personer.
 

anders

Medlem
SV: Vinkällarporr

magnum skrev:
Vet inte men oavsett om man blir det ej måste det väl vara OK att handla mera
Japp, marknadsekonomi måste råda. Det som jag tjurar över är att många köper vinet av "fel" orsak, alltså den primära orsaken är inte att det ska vara en god och trevlig dryck som passar till mat och/eller situation.

magnum skrev:
Etiketter är varumärken, dom står för nånting. Mouton 00 - MB 500S, Krug 89 - Moet, går fort att sortera och välja.
Jo, men jag vill nog påstå att just vinetiketter står för väldigt olika saker för olika människor. För oss som hänger här står de med stor sannolikhet för något som är gott att konsumera. Men för många andra står det bara för att visa upp sina pengar eller kanske snarare för att visa att man trots alla sina pengar fortfarande beter sig som en svinadräng som släppts loss i stan en kväll. Det är med en rysning jag tänker på redovisningen i Livets Goda från restaurang(ob)scenen i Ryssland. :p

Och om vi går tillbaka till vad tråden ursprungligen startade med nämligen Golden Cellar så blir min fundering kring den här personens verkliga intresse för vin än mer ifrågasättande när jag ser vad som fanns i källaren. Nästan allt är rött, det enda vita är bourgogne och också de är köpta i mångt och mycket på kända producenter. Var finns resten av världen? Och fördelningen: av över 11000 flaskor är 200 champagne. Det är så jag undrar om inte du magnum har fler :D

magnum skrev:
Men till slut kommer ju vinet att drickas.
Risken är att vinet aldrig kan njutas så som det var tänkta eftersom många flaskor kommer att vara helt över puckeln eller i alla fall en bra bit på väg utför. Många kommer ha oxiderats eller på annat sätt ha förstörts just bara för att de har legat så länge. Jag har haft nöjet att ha suttit i en flight med Ch Margaux 1900 och Petrus 1928 och det var naturligtvis fascinerande att så gamla viner gick att dricka med behag. Jag kan dock säga att jag upplevde dem inte som direkta höjdarviner. Jag gillade t ex de tre 61:eek:rna, som vid samma middag serverades i en annan flight, betydligt bättre.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinkällarporr

anders skrev:
Jag har haft nöjet att ha suttit i en flight med Ch Margaux 1900 och Petrus 1928 och det var naturligtvis fascinerande att så gamla viner gick att dricka med behag. Jag kan dock säga att jag upplevde dem inte som direkta höjdarviner. Jag gillade t ex de tre 61:eek:rna, som vid samma middag serverades i en annan flight, betydligt bättre.

Nu blir jag nyfiken.

Var det Pillet-Will-buteljering på Margauxen?

Dessa viner gjordes ju innan slottsbuteljeringarnas era, och ända långt in på 60- och i vissa fall i början av 70-talet kryllade det ju av nègociantbuteljeringar. En hel del av dem har inte alls varit så tokiga som t.ex. Van der Meulens klassiska Cheval-Blanc 1947 för att bra ta ett exempel, medan andra har varit katastrofala, då buteljerarna slängt i en massa andra viner från undermåliga producenter och sålt som toppvin.

Detta är givetvis inget man talar högt om i Bordeaux, precis som att det användes Rhôneviner för att dryga ut även de bästa slotts cuvéer anno dazumal.
 

anders

Medlem
SV: Vinkällarporr

Mysonoxen skrev:
Nu blir jag nyfiken.

Var det Pillet-Will-buteljering på Margauxen?

Får tyvärr göra dig (och mig) besviken. Jag har ingen aning.

Denna middag bevistade jag i Frankfurt år 2000 och min tyska var då inte vad den är idag. Det gjorde att jag i mångt och mycket inte lyssnade så noga eftersom jag ändå inte förstod. Det hela hölls på enstjärnan Tigerpalast och värd och provningsledare var Österrikes svar på Nils Stormby dvs med goda kontakter rakt in på slotten. Vad österrikaren heter har jag också förträngt.

Trevligt var det och billigt var det inte. Dock skulle nog motsvarande middag idag betinga nypris på en bil.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinkällarporr

anders skrev:
Får tyvärr göra dig (och mig) besviken. Jag har ingen aning.

Denna middag bevistade jag i Frankfurt år 2000 och min tyska var då inte vad den är idag. Det gjorde att jag i mångt och mycket inte lyssnade så noga eftersom jag ändå inte förstod. Det hela hölls på enstjärnan Tigerpalast och värd och provningsledare var Österrikes svar på Nils Stormby dvs med goda kontakter rakt in på slotten. Vad österrikaren heter har jag också förträngt.

Trevligt var det och billigt var det inte. Dock skulle nog motsvarande middag idag betinga nypris på en bil.

Låter ändå mycket trevligt.

Stormby ja, lever han än? Han känner ju Lur-Saluces, gamla ägaren på Yquem och startade ju det där "Systembolaget" i Danmark för ett antal år sedan, har inte hört nåt om honom sedan dess.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinkällarporr

anders skrev:
Japp, marknadsekonomi måste råda. Det som jag tjurar över är att många köper vinet av "fel" orsak, alltså den primära orsaken är inte att det ska vara en god och trevlig dryck som passar till mat och/eller situation.
Jo, men jag vill nog påstå att just vinetiketter står för väldigt olika saker för olika människor. För oss som hänger här står de med stor sannolikhet för något som är gott att konsumera. Men för många andra står det bara för att visa upp sina pengar eller kanske snarare för att visa att man trots alla sina pengar fortfarande beter sig som en svinadräng som släppts loss i stan en kväll. Det är med en rysning jag tänker på redovisningen i Livets Goda från restaurang(ob)scenen i Ryssland. :p
Håller med om att mycket vin dricks av "fel" människor!!!! ;D

Och om vi går tillbaka till vad tråden ursprungligen startade med nämligen Golden Cellar så blir min fundering kring den här personens verkliga intresse för vin än mer ifrågasättande när jag ser vad som fanns i källaren. Nästan allt är rött, det enda vita är bourgogne och också de är köpta i mångt och mycket på kända producenter. Var finns resten av världen? Och fördelningen: av över 11000 flaskor är 200 champagne. Det är så jag undrar om inte du magnum har fler :D
Många av dessa jätte källare innhåller mest Bdx rött, med höga rating siffror från R.P med en fördelning liknande den du beskriver (iof en bra fördelning om man gillar röd Bdx med hög rating) Har själv ca 50% champagne 40% Bdx och resten annat franskt. Nån Pesquera (som jag gillar skarp) och några flaskor från Italien
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinkällarporr

Keen skrev:
Lite mer porr ;D

Sjuk samling av champagner. Får hoppas att lottovinsten dimper ner i helgen så man kan köpa loss hela rasket ;D

http://www.ackerwines.com/Catalogs/pdf_catalogs/08-4/RobertARosaniaReferenceGuide.pdf#94

Jag tror jag går iväg och spelar några rader.

Dominant att köpa en stor Maybach, Rolls eller Bentley bara för att ha något att lasta skumpan i också, men med 130 mille eller vad det var har man ju råd med såna utsvävningar...
 

Keen

slan
SV: Vinkällarporr

Mysonoxen skrev:
Jag tror jag går iväg och spelar några rader.

Dominant att köpa en stor Maybach, Rolls eller Bentley bara för att ha något att lasta skumpan i också, men med 130 mille eller vad det var har man ju råd med såna utsvävningar...
Precis vad jag tänkte. Synd bara att det kanske blir lite dyrt med en Wally 118 att frakta hem lasten med. Golden Cellar kunde man ju köpa loss rubbet av om man hade lust. Serious offers only. Den här lasten verkar dock mer överkomlig än de $15-20 golden cellar betingade. Med dagens dollarkurs är ju $5 mill överkomligt ;D
 

Keen

slan
SV: Vinkällarporr

Verkar vara en skön snubbe iallafall ;D

Many others, friends and acquaintances alike, have had the great privilege of experiencing what
within wine is completely unique. Imagine a 55 Krug bottle sabered at 2:30 am on New Year’s Eve, half
drunk, left outside overnight, rescued around noon to the refrigerator, and drunk at 6 PM, nearly 18 hrs
after initial opening, without being resealed. Now, imagine that as a 6 star, 99 point experience, and you
will understand why it is truly unique. I could go on, not only about the numerous incredible Champagne
experiences I have had, but also the many great wine ones as well.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinkällarporr

Fy fan vilken underbar samling skumpa... Jag gråter nästan en liten tår när jag tänker på Krugen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinkällarporr

Keen skrev:
Precis vad jag tänkte. Synd bara att det kanske blir lite dyrt med en Wally 118 att frakta hem lasten med. Golden Cellar kunde man ju köpa loss rubbet av om man hade lust. Serious offers only. Den här lasten verkar dock mer överkomlig än de $15-20 golden cellar betingade. Med dagens dollarkurs är ju $5 mill överkomligt ;D

Om ni läser att någon svensk vinälskare vunnit högsta vinsten i helgen och omedelbart bränt $5 mille på skumpa är det förmodligen någon av oss som är skyldig. :D
 

Keen

slan
SV: Vinkällarporr

Mysonoxen skrev:
Om ni läser att någon svensk vinälskare vunnit högsta vinsten i helgen och omedelbart bränt $5 mille på skumpa är det förmodligen någon av oss som är skyldig. :D

haha, precis min tanke också.

Frågan är vad man gör med ex antal hundra el. tusen flaskor i NY ;D Blir lite jobbigt att ta med allt på flyget. Får chartra ett fraktfartyg och sen dricka sig över Atlanten ;D
 
Toppen