Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkaraffer? Någon som kan tipsa?

Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Hallå forumet!
-Vad tror ni om denna karaff som även försluter vinet och som finansierats via kickstarter?

Verkar vara en rätt bra grej om man vill dricka vinet över några dagar och man är för snål för att slösa gas från Coravinen?

https://www.etowine.com/
Är inte risken att vinet redan har fått i sig rejält med syre vid dekanteringen? Då handlar det ju mindre om att stoppa syre och mer om att sakta ner oxideringen. Vilket görs bäst med låg temperatur (oavsett vin in med det i kylen!).
 

Fredrik L

Medlem
Hallå forumet!
-Vad tror ni om denna karaff som även försluter vinet och som finansierats via kickstarter?

Verkar vara en rätt bra grej om man vill dricka vinet över några dagar och man är för snål för att slösa gas från Coravinen?

https://www.etowine.com/
Jag har beställt den, och enligt uppgift kommer den att dyka upp om någon månad. Ska göra lite försök, och får väl sedan skriva en recension här.
 

Sonderlese

Medlem
Lyfter den här skojiga tråden på eget initiativ

Jag beställde nyss 6 st av dessa. Billigt så billigt att frakten gick på lite mer. Jag borde ha köpt 12...

Visa bifogad bild 14655

Från: http://www.latabledarc.com/en/wine-decanter-luminarc-vin-1-l.html

Hittade inga i Sverige, googlade säkert i en kvart.
Återkommer när/om alla kommit fram säkert.
Vad är skillnaden mellan Luminarc och Arcoroc?
https://www.hwlarsen.se/se/product/...MI_4-a2PuO4AIVBOWaCh0dLAXjEAQYASABEgLoFfD_BwE
 

Sigdarve

Medlem
Var in på Rusta idag och fick syn på en munblåst vinkaraff för 199, hade kostat 299. Finns inte på Rustas hemsida.

https://www.ebay.co.uk/p/Le-Cordon-Bleu-Paris-1-4l-Carafe-Set-of-2/838393860
Nu bara 149. Munblåst i Rumänien. Väger 550 gram. Köpte en.
Skärmavbild 2019-02-02 kl. 13.51.37.png
 

Zingo

Medlem
Så... Någon som har något att säga om sin Eto Wine? Fick min för 3 mån sedan men har testat den först nu. Bara en flaska men tror jag missade lite med vacuumet, såg man skulle sätta i proppen först innan man trycker ned halsen vilket jag ej gjorde, när jag idag tog fram den efter 4 dagar i kylen med en Leitz Magic Mountain så var det ett 0,5 cm lufttäcke mellan vinet och förseglingen, men som sagt, säkert mitt fel för att inte ha RTFM. Annars OK byggkvalitet men lite omständligt att rengöra i längden kanske..
Ni andra som beställt och testat, vad är era åsikter?
 

JonasBo

Medlem
Så... Någon som har något att säga om sin Eto Wine? Fick min för 3 mån sedan men har testat den först nu. Bara en flaska men tror jag missade lite med vacuumet, såg man skulle sätta i proppen först innan man trycker ned halsen vilket jag ej gjorde, när jag idag tog fram den efter 4 dagar i kylen med en Leitz Magic Mountain så var det ett 0,5 cm lufttäcke mellan vinet och förseglingen, men som sagt, säkert mitt fel för att inte ha RTFM. Annars OK byggkvalitet men lite omständligt att rengöra i längden kanske..
Ni andra som beställt och testat, vad är era åsikter?
Jag har testat men inte tillräckligt. Men lufttäcket känns dock som felhantering imho. Det ska gå att ha helt utan luft.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Så... Någon som har något att säga om sin Eto Wine? Fick min för 3 mån sedan men har testat den först nu. Bara en flaska men tror jag missade lite med vacuumet, såg man skulle sätta i proppen först innan man trycker ned halsen vilket jag ej gjorde, när jag idag tog fram den efter 4 dagar i kylen med en Leitz Magic Mountain så var det ett 0,5 cm lufttäcke mellan vinet och förseglingen, men som sagt, säkert mitt fel för att inte ha RTFM. Annars OK byggkvalitet men lite omständligt att rengöra i längden kanske..
Ni andra som beställt och testat, vad är era åsikter?

Jag har två på väg så hoppas kunna svara snart! Alla nya recensioner jag läst har varit positiva!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har testat men inte tillräckligt. Men lufttäcket känns dock som felhantering imho. Det ska gå att ha helt utan luft.
Fick också min för några månader sedan och har använts den en del och den fyller sin funktion bra tycker jag. Plus för att den är väldigt lätt att diska. När man gängat av den rostfria toppen är ju glasdelen bara som en bägare som man diskar enklare än någon annan karaff. Plus för snygg design. Kul ingrnjörsnörderi och att den även bidrar som en "conversation piece" när man har gäster...
 

Zingo

Medlem
Fick också min för några månader sedan och har använts den en del och den fyller sin funktion bra tycker jag. Plus för att den är väldigt lätt att diska. När man gängat av den rostfria toppen är ju glasdelen bara som en bägare som man diskar enklare än någon annan karaff. Plus för snygg design. Kul ingrnjörsnörderi och att den även bidrar som en "conversation piece" när man har gäster...

Ja jag får väl revidera min ståndpunkt efter ett par tester, när man väl kommit underfund med den är lättdiskad jämfört med andra karaffer och fungerar bra, passar även i kylskåpsdörrens flaskhyllor bra (som även är ett av försäljningsargumenten).
 
Toppen