Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkyl färgdilemma...

moos

Medlem
Jag ligger i tvist med min bättre hälft om att skaffa mig en större vinkyl i vår inte allt för rymliga lägenhet. Jag får givetvis köpa en vinkyl om jag vill, men den måste "smälta in och inte bara vara en stor svart/vinröd/brun klump i köket" den måste vara vit.
Vinkylen jag vill köpa är en Climadiff CVP265 http://www.vinskap.no/global/upload/GPPPQ/files/CVP265%5B1%5D.pdf och är som ni kan se inte speciellt vit nån stans.

Så vad göra?
Skall jag måla den vit? Hur bra blir det?
Klä den i vit vinyl? Är det svårt?

Kort sagt, förslag på lösningar önskas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinkyl färgdilemma...

Att måla om "vitvaror" tror jag inte direkt på. Kan du inte placera den i något annat rum än köket, om du insisterar på den modellen och den färgen? Alternativt köpa en annan vinkyl. Några helvita har jag inte sett, men glasruta + rätt mycket krom är väl en rätt vanlig kombination, och den färgsättningen funkar nog bättre bredvid vitt.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Det är bara en plats i lägenheten som rymmer en vinkyl, om vi inte skall möblera om sovrum eller allrummet. Vi bor i en tvåa på 55kvm.
Vinkylen är vald utifrån kriterierna: mått, antal vinflaskor som får plats, går att köpa i Norge (löjliga extra avgifter att försöka importera), erkänt bra märke och pris. Så antalet kylar på marknaden som fyller kriterierna är få.
 

anders

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Forumets erkände hantverkare kommer till undsättning. ;)

Köp den planerade vinkylen. Köp därefter laminatklädd spånskiva samt hörnlister i önskad färg och bygg ihop en låda som klär in skåpet (försök att förhandla så du slipper bygga in dörren för då drar jobbet iväg utav helvete).
Därefter är det naturligtvis helt ok att belöna sig med någon av godbitarna som du först tänkt parkera i sagda skåp. ;)

Alternativt bli en överjävel i sänghalmen. En kvinna som är lycklig i sovrummet låter dig komma undan med en hel del... ;D
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Takk Anders!

Den idén blev godkänd. Fronten behöver jag inte bygga in då hon har kommit med en gardin lösning. Attans va gôr gôtt!
 

anders

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Viktigt är att du ser till att du har cirkus fem centimeter marginal mellan ovansidan på skåpet och toppen på lådan så du får en effektiv ventilation.

Se också till att lådan är tillräckligt brett så du kan öppna dörren ordentligt. Tänk på att ytterlådan blir djupare än vinskåpet i och med drapperilösningen vilket alltså innebär att dörren per definition kommer att slå i sidan på lådan.

Bästa sättet att få en hygglig hållbarhet i bygget är att köpa fyrkantslister ca 20x20 mm som monteras inuti skåpet. Utifrån skruvar du montageskruv så att det ser snyggt ut. Spånskiva är inte hållbart om du skruvar i dem.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Lådan kommer att bli ca 6 cm bredare än skåpet. Gardin lösningen ser helt ok ut och är plasserad på utsidan av skåpet så att dörren inte sticker ut genom den. Detta är trotts allt inte nått skrytbygge som jag investerar i. Det är en praktisk lösning för att kunna utöka vinfamiljen.
 

anders

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Vi förväntar oss ett foto på det hela när det är klart. Om vi ser att du står på bilden med ett glas i ena näven och den andra handen bakom ryggen kommer vi förutsätta att du fick tummen i kläm och nu gömmer jättebandaget för att slipa gliringar. :D
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Vinkyl färgdilemma...

Skåpet är beställt nu, 1-3 veckor till julafton!

Har vin lite över allt som skall hämtas hem. En låda Riesling hos en kompis och halv låda Beaujolais hos far (Caviste släppet).

Det skall bli så gött att ha plats till viner som jag kan dricka oxå!
 
Toppen