Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkylsförvaring, planering och indelning

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag valde initialt att göra som du @Mattias Schyberg, men av praktiska skäl funkar det inte så bra när det börjar bli fullt. Bättre att som någon skrev gömma undan långliggare på bakre raderna och dedikera främre raderna till det som ska drickas i hyfsad närtid. Flaskformen är annars den viktigaste parametern, viktigare än vintyp, ursprung osv. Men som sagt, detta gäller när det börjar bli hyfsat fullt...
Jag får ändra den dag det blir mer praktiskt på annat vis. I dagsläget är det lysande lätt att hitta rätt så som jag har tänkt, om det blir smidigare på annat vis framgent så fixar jag det på nolltid. Det är möjligen flera år dit! ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hahaha, tror Du ja...
Vi får se. :cool: Kom ihåg tråden så hörs vi om något år för att kolla saldot. :) Är verkligen ingen samlartyp, har aldrig varit och kommer mest troligt aldrig att bli. Däremot vill jag säkerställa att det alltid finns intressanta viner hemma. Gärna lite mer än mitt vinlager hittills som pendlat mellan 30–150, men även utan adekvat vinförvaring lyckades jag aldrig överfylla mitt utrymme. :neej:

Behöver öppna färre viner också, vilket är svårt, alternativt skaffa högre lön...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Litet på samma tema som @Johan Ahlberg och @Pontus - hade storslagna planer på olika indelningar och sen fick flaskformen styra... för att minimera lådor i garderoben. Och min eklektiska smak gör att jag har ett visst sjå med detta. Inte minst vissa magnumflaskor skumpa har ju en säregen förmåga att ta uttrymme.
Lustigt nog har jag redan fått överge min ursprungliga plan, men inte på grund av min brokiga vinsamling (som i ditt fall), utan snarare för att jag hade räknat med att facket nedtill var lika stort som övriga fack, men vinkylens kompressor snor halva utrymmet upptäckte jag i elfte timmen. :vägg::neej:

Funderar vidare...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Börjar faktiskt gilla tanken på att använda den ena kylen för enbart långlagring; två fack för rött och ett för bubbel och sött samt ett för vitt med 12 grader och den andra lite varmare, ca 16 grader för korttidslagring och liknande upplägg. Fortsättning följer...njuter just nu av min man cave med en flaska billigt rödtjut!

image.jpeg
 
Toppen