Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsplats i centrala stockholm

Maria

Medlem
Hej på er!

Har ett tag gått i tankarna av att starta ett bolag med inriktning att lagra vin åt kund, likt grappe och så vidare. Då det verkar vara så pass lång kö hos alla dessa aktörer i Stockholm.

Grundtanken kommer att vara en lokal i centrala Stockholm (Södermalm/Östermalm/Kungsholmen tex.) där det finns färdiga lagringsskåp (ca 100st med justerbar temperatur samt luftfuktighet så kunden får bestämma själv. Skåpen kommer ha plats för ca 140 flaskor vin och man får ett helt eget som kund. Säkerheten är givetvis något jag tänkt på också, inte gått in i detalj men det kommer vara ett prio.

Vad tror ni? Finns det något intresse för detta? Någon månadsprisidé?

Hör gärna av er med åsikter.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hej på er!

Har ett tag gått i tankarna av att starta ett bolag med inriktning att lagra vin åt kund, likt grappe och så vidare. Då det verkar vara så pass lång kö hos alla dessa aktörer i Stockholm.

Grundtanken kommer att vara en lokal i centrala Stockholm (Södermalm/Östermalm/Kungsholmen tex.) där det finns färdiga lagringsskåp (ca 100st med justerbar temperatur samt luftfuktighet så kunden får bestämma själv. Skåpen kommer ha plats för ca 140 flaskor vin och man får ett helt eget som kund. Säkerheten är givetvis något jag tänkt på också, inte gått in i detalj men det kommer vara ett prio.

Vad tror ni? Finns det något intresse för detta? Någon månadsprisidé?

Hör gärna av er med åsikter.

Hej Maria, bra och rolig idé!

Ett liknande upplägg finns hos http://vinprojsarn.se/ som har på Östermalm och Södermalm! Jag vet inte vad de tar i månadskostnad men jag vet att flera forummedlemmar har vin där!
 

jrick

Medlem
Hej på er!

Har ett tag gått i tankarna av att starta ett bolag med inriktning att lagra vin åt kund, likt grappe och så vidare. Då det verkar vara så pass lång kö hos alla dessa aktörer i Stockholm.

Grundtanken kommer att vara en lokal i centrala Stockholm (Södermalm/Östermalm/Kungsholmen tex.) där det finns färdiga lagringsskåp (ca 100st med justerbar temperatur samt luftfuktighet så kunden får bestämma själv. Skåpen kommer ha plats för ca 140 flaskor vin och man får ett helt eget som kund. Säkerheten är givetvis något jag tänkt på också, inte gått in i detalj men det kommer vara ett prio.

Vad tror ni? Finns det något intresse för detta? Någon månadsprisidé?

Hör gärna av er med åsikter.
Jag tror det finns ett stort intresse för detta. Priset beror nog på om lokalen i övrigt är attraktiv och kan användas för provningar osv. Om det bara är en ren lagriingsplats, om skåpen innehåller hyllor för 140 flaskor eller om det är ett skåp man måste fylla med lådor osv. Beroende på såna saker kan du ng hyra ut för alltifrån 400 till 1000 kr per månad. Men jag tror efterfrågan på billig lagring överstiger efterfrågan på "lagring med benefits".
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej på er!

Har ett tag gått i tankarna av att starta ett bolag med inriktning att lagra vin åt kund, likt grappe och så vidare. Då det verkar vara så pass lång kö hos alla dessa aktörer i Stockholm.
Hej Maria, bra och rolig idé!

Ett liknande upplägg finns hos http://vinprojsarn.se/ som har på Östermalm och Södermalm!
Dessutom finns åtminstone Magnusson, Stockholms vinkällare och Pelican. Dessa fem skiljer sig dock rätt mycket inbördes (bl.a. om det är enbart lagring eller många kringaktiviteter, om man hanterar flaskorna själv eller ej, om det finns extern lådförvaring o.s.v.) och har rätt olika prisnivå.

Grundtanken kommer att vara en lokal i centrala Stockholm (Södermalm/Östermalm/Kungsholmen tex.) där det finns färdiga lagringsskåp (ca 100st med justerbar temperatur samt luftfuktighet så kunden får bestämma själv. Skåpen kommer ha plats för ca 140 flaskor vin och man får ett helt eget som kund.
Just det här upplägget har jag däremot aldrig hört talas om förut. Det låter som att hyra ut en räcka vinkylskåp, därtill med justerbar luftfuktighet? Låter som en klart dyrare "inredning" än typisk vinförvaring med central temperatur- och luftfuktighetsjustering. Normalt så erbjuds ju lagring vid "perfekta" eller åtminstone lämpliga förhållanden, snarare än att lagringskunden själv ska behöva lista ut detta. Justerbar temperatur i vinkylskåp därhemma handlar ju delvis om att ha viner liggande vid eller nära serveringstemperatur. Då vill man t.ex. ha champagnerna kallare än rödvinerna. Men behöver man ändå släpa sig till en extern lagringsplats så är det nog sak samma om det behövs en halvtimme extra för att justera temperaturen på en flaska före servering.
För verklig långlagring (decennier) kan det säkert finnas en poäng att ha kallare än normalt, och det finns något av en avvägning mellan vilken luftfuktighet som är bra för korken och bra för etiketten (hög resp mer måttlig). Att betala extra för att syssla med detta tror jag dock bara intresserar ett rätt litet segment bland de som hyr skåp. Snarare är det nog något som vissa funderar på om bygger en egen källare för 1000+ flaskor.
 
Trådskapare
M

Maria

Medlem
Dessutom finns åtminstone Magnusson, Stockholms vinkällare och Pelican. Dessa fem skiljer sig dock rätt mycket inbördes (bl.a. om det är enbart lagring eller många kringaktiviteter, om man hanterar flaskorna själv eller ej, om det finns extern lådförvaring o.s.v.) och har rätt olika prisnivå.


Just det här upplägget har jag däremot aldrig hört talas om förut. Det låter som att hyra ut en räcka vinkylskåp, därtill med justerbar luftfuktighet? Låter som en klart dyrare "inredning" än typisk vinförvaring med central temperatur- och luftfuktighetsjustering. Normalt så erbjuds ju lagring vid "perfekta" eller åtminstone lämpliga förhållanden, snarare än att lagringskunden själv ska behöva lista ut detta. Justerbar temperatur i vinkylskåp därhemma handlar ju delvis om att ha viner liggande vid eller nära serveringstemperatur. Då vill man t.ex. ha champagnerna kallare än rödvinerna. Men behöver man ändå släpa sig till en extern lagringsplats så är det nog sak samma om det behövs en halvtimme extra för att justera temperaturen på en flaska före servering.
För verklig långlagring (decennier) kan det säkert finnas en poäng att ha kallare än normalt, och det finns något av en avvägning mellan vilken luftfuktighet som är bra för korken och bra för etiketten (hög resp mer måttlig). Att betala extra för att syssla med detta tror jag dock bara intresserar ett rätt litet segment bland de som hyr skåp. Snarare är det nog något som vissa funderar på om bygger en egen källare för 1000+ flaskor.

Förstår din tanke, vinskåpen var bara en grundtanke för mer exklusiv känsla till kund. Ett annat sätt vore ju att öppna en källare med fack likt de andra vinkällarna gör för uthyrning. Tack för din input dock.
 
Intressant om priset är rätt. Dock är det väl bara intressant för de personer som inte har möjlighet att själva ha ett vinlagringsskåp i sitt hem med tanke på kostnaden.
 
Jag är väldigt intresserad av att lagra ett mindre antal flaskor (~20-30) i några år. Behöver bara en plats att gömma och glömma flaskorna, där klimatet är rätt och priset är lågt.
 
Toppen