Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp dog, hur påverkas vinet?

Eliasli

Medlem
Sladden råkade dras ur ett vinlagringsskåp där jag har ett 100-tal flaskor som gärna ska ligga 5-10+ till, och en del som kan ligga 20+.

Tenperaturen visade 20.5C när jag fick i sladden igen. Brukar ha den på 12-13C. Vet inte hur länge sladden var utdragen, men uppemot en månad.

Någon som har en idé om hur lagringsdugligheten kan påverkats, om alls? Ex. ska jag dra av 1-2 år i lagring (förstår att det inte är en exakt vetenskap, men riktningamässigt). Som tur var har mars varit svalt, och 20-21C är inte ovanlig butikstemp så tänker att det kanske är nära försumbart?

Alla reflektioner mottas gärna, tack!

Boletus

Medlem
En spontan reaktion är att det troligtvis inte påverkat nånting överhuvudtaget. Kanske om du hade äldre sköra flaskor som var på gränsen till odrickbarhet.

mackan92

Medlem
Jag skulle inte vara orolig. En månad i 20 grader är ingen katastrof, särskilt om vinerna har stått mörkt. Det är först vid högre temperaturer, typ över 25–30 grader under längre tid, som vin kan ta skada. Solljus är också en större fiende än själva värmen i måttliga nivåer.

Trådskapare
E

Eliasli

Medlem
En spontan reaktion är att det troligtvis inte påverkat nånting överhuvudtaget. Kanske om du hade äldre sköra flaskor som var på gränsen till odrickbarhet.
Någon enstaka rioja från 70-tal och en del sauternes från 80-tal men de är nog inte så sköra. Annars är det mesta från 2010 och framåt .

Alla kommentarer hitintills låter betryggande, skönt att höra från andra (mer) kunniga, tack! Arkiverar det som en ”en gång ingen gång”-händelse.

Toppen