Vinlagringsskåp för champagne

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Pontus Palmenäs, 13 februari 2020.

1. Jag letar efter ett vinlagringsskåp främst för långsiktig lagring av champagne. Skåpet är tänkt att stå i ett gästrum i en lägenhet.
    Just nu är jag mest nyfiken på Climadiff PCLV250 (https://vinkylen.se/produkt.php?pid=7271), det har plats för ganska många flaskor, är rätt snyggt och tar ingen jätteplats.
    Vad tror ni om det? Har ni andra tips? Vad behöver man tänka på när man köper ett vinlagringsskåp?

Sambon vill gärna att skåpet ska ha glasdörr, då hon inte är så förtjust i ett stort svart block på knappt två meter :rolleyes:

2. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

3. Borjes_bubblor

Jag har ett DVA305G med plats för 294 flaskor. När jag har tryckt in allt jag får in i skåpet så landar jag på ca. 170 flaskor. Vad jag vill komma fram med detta är att skåpet kommer inte att svälja så många flaskor som det står. Jag skulle därför gå upp en size pp skåpet. :)

4. Ja det har jag räknat med. Hörde siffran 60% när man har champagne och det låter väl rimligt :)

5. Borjes_bubblor

Jag har 57,8% så det stämmer nog bra :p

Pontus Palmenäs gillar detta.
  6. Nu är jag mer inne på DVA305G, med lägre ljudnivå och energiförbrukning. 170 flaskor räcker nog ett tag för mig.

7. Foodcoma

Foodcoma Medlem

Kan vara värt att kolla på hur mycket ljud skåpet avger då det skall stå i ett gästrum, kan skilja sig ganska mycket åt mellan olika modeller.

8. Ejdern

Ejdern Medlem

I denna tråd så har det både diskuterats vinkylskåp och lagringsskåp
    https://www.finewines.se/threads/vilket-eller-vilka-vinkylskap-har-du.5348/

Själv har jag föregångaren till det skåpet du har på bild och jag är väldigt nöjd, hade dock gärna fått de nya utseendet som de såg ut nu :) lagrar till största del champagne och som sagt tidigare så får man räkna på ca 60% av deras indikation.

Dela sidan