Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp

Harper

Medlem
Hej!

Tänkte införskaffa mig ett vinlagringsskåp för att förvara mina viner. Förvarar dem nu i en vinkyl som rymmer endast 12 flaskor och den är full sedan länge. Några funderingar har dykt upp på vägen.

Hur pass stor skillnad blir de egentligen mellan en vinkyl och ett vinlagringsskåp för att lagra? Skiljer en hel del i pris. Tänkte mest lagra champagne men även en del rödvin.
Ju större desto bättre har man läst sig till, det går snabbt att fylla upp ett skåp.
Ljudnivå och design är ej viktigt.

Har ni några ni några skåp ni rekommenderar eller kanske någon ni vill bli av med? ;)
 

LarsW

Medlem
Några tankar.
1: Köp ett med avsevärt större kapacitet för flaskor än vad ni först planerar att köpa - första skåpet är alltid för litet och det är mycket enklare att botanisera i skåpet om inte alla hyllor är knökfulla. Sikta på ett skåp med kapacitet för 200+ flaskor om ni tänker er 100 flaskor till att börja med
2: Om design och ljudnivå inte spelar nån roll gå för ett enklare utan fancy glasdörr och flera zoner och sånt.
3: Om ni kan vänta lite så kör de flesta återförsäljare kampanjer runt black friday - då vinskåp aldrig är billiga brukar det bli ganska många tusen i skillnad som man kan köpa vin för.
4: Kolla upp lite runt hur återförsäljare beter sig när det blir problem. Jag köpte ett skåp från Wineandbarrels som började låta mycket efter några månader. Tog bara 2 mail och några arbetsdagar och jag hade en tekniker hemma hos mig som fixade det och det har funkat felfritt i 3-4 år efteråt.
 
Trådskapare
H

Harper

Medlem
Hej!

Tack för svaret!

Ja större är ju bäst men det kostar ju tyvärr där efter :)

Har kikat in dessa modeller som är på rea:



Även de här är intressanta men kostar en aning mer än jag tänkt från början:



Åsikter om dessa modeller?

Tack på förhand!
 

LarsW

Medlem
Temptech och mQuvée är bra producenter, de andra har jag ingen erfarenhet av. Här hade jag gått för mQuvée pga kapacitet.
Räkna på kostnad/flaska i skåpet. Har du inga andra preferenser som att det ska se snyggt ut och dylikt tycker jag det är den viktigaste faktorn.

Man vet ju aldrig om man fastnar för vin (men hänger man här är risken överhängande....), men jag tror mycket få här inne har ångrat att de köpte ett för stort vinskåp.
Det är bara när du bygger din egen vinkällare som ditt skåp blir obsolete.
 
Toppen