Vinlista AG

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jerobaum, 3 september 2020.

1. Jerobaum

Jerobaum Medlem

2. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Jos och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  3. The Wall

The Wall Medlem

2.000 kr för en 2011 Ridge Monte Bello känns inte som att det är i överkant direkt.

4. Blfv törstig av att läsa listan... Veuve clicquot rosé cave privé 1989 för 3000 kr blev jag sugen på :D

Champagne99 gillar detta.
  5. Boletus

Boletus Medlem

2000 för en Macchiole Scrio -00 låter strålande, även om den kanske är over the peak. Drack en Leoville las Cases -98 till porterhouse steak i våras, både mat och dryck var fantastiska.

6. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Reagerade direkt på den också. Jäkligt bra pris.

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Tesseron Lot Nº29 XO Exception för 95:-/cl skulle jag gärna avrunda med.

Daniel A gillar detta.
  8. Jerobaum

Jerobaum Medlem

Tackar boys and girls! Bra input. Ridgen känns som att den kan bli aktuell

Framförallt röda amerikanare vi är sugna på :) Passar bra med köttbiten

HerrMelin gillar detta.
  9. Foodcoma

Foodcoma Medlem

Clos Rougeards vita ligger väl ungefär samma pris som på wine-searcher. Fantastiska viner dessutom. De röda också prisvärda.
    Pierre gonon 2014 för 1200kr känns väl ok :)
    Jamet kanske inte lika mycket fyndvarning men lockar ändå mig.

10. The Wall

The Wall Medlem

Även Roagna Barolo Pira 2011 eller 2012 kan locka för 2.000 kr. Visserligen något helt annat än amerikansk Bordeaux (Ridge MB) och nästan värt priset, mest för att den är lite pysslig att uppbringa i Sverige numera (tex 165 euro hos Töpel, visserligen Vecche viti, 103 euro för "vanliga" 2013 hos Quadrofoglio).

11. Silex

Silex Medlem

Ser ut att vara ok pris på Tua Rita Redigaffi för 2500kr. Borde också funka till en köttbit.

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  12. Thirsty

Thirsty Medlem

Dompa Oenotheque 1995 för 5 tkr låter gott. :)

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  13. v_skogh

v_skogh Medlem

Sist jag var där drack jag Lillian Syrah, vill minnas att den var vettigt prissatt då.

14. Om du kan tänka dig Bourgogne så rekommenderar jag Domaine Duroche - Gevrey Chambertin och hans viner. Rimligt prissatta vid 1100 då de kostade 570 på systembolaget för 2015 årgången för några år sedan.
    Till att börja kvällen med, och fortsätta med in på råbiffen till förrätten, rekommenderas det självklart Pierre Peters och hans les Chetillons som är mycket fint prissatta

magnum gillar detta.
  15. Jos

Jos Medlem

Raveneau Butteaux från monsteråret 2014 känns som ett givet val av vitt om man har 2000 till övers... Vill du dricka röd Bourgogne GC så är Taupenot-Merme Mazoyeres-Chambertin 2007/08 ett fynd för 1800 spänn. Vill man hellre ha Rhone så är Chave Hermitage 2008 några hundralappar dyrare än senaste årgången på Stora Satan.

Crist(al)ian 77, magnum och HerrMelin gillar detta.
  16. BallyJ

BallyJ Medlem

Henri Bonneau Chateauneuf du pape 2010 för 2000:- känns väldigt intressant. Priset är bra och med garanti för fin lagring hade den helt klart varit värd priset.

Dela sidan