Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlista till Ipad

Nodwall

Medlem
Godkväll !

Hur ser era erfarenheter runt vinlistor på Ipads till restauranger??
Är det Appar som gäller? Isåfall vilka finns att rekommenderar?
Eller är det så att man kan fixa till det på något annat sätt ?

Tack på förhand
8)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinlista till Ipad

Det beror väl på vad du vill göra med Vinlistan. Vill du bara visa upp vad som finns så är en pdf det enklaste.
 
SV: Vinlista till Ipad

Nodwall skrev:
Godkväll !

Hur ser era erfarenheter runt vinlistor på Ipads till restauranger??
Är det Appar som gäller? Isåfall vilka finns att rekommenderar?
Eller är det så att man kan fixa till det på något annat sätt ?

Tack på förhand
8)

Vad är användningsområdet? Visa listor på nätet? PDF är väl det enklaste som Jimmy skriver, varför krångla till det. Eller är det något annat du tänker på
 
Trådskapare
N

Nodwall

Medlem
SV: Vinlista till Ipad

Jag tänker ju att den skall användas på restaurang.
Minimera tiden med alla prisändringar, etc
Och självklart måste det se snyggt ut.
Kanske svårt o få en pdf fil att se snygg ut jämfört med ett program där man kan klicka in sig på olika områden såsom rubriker, underrubriker osv.
 
SV: Vinlista till Ipad

Nodwall skrev:
Jag tänker ju att den skall användas på restaurang.
Minimera tiden med alla prisändringar, etc
Och självklart måste det se snyggt ut.
Kanske svårt o få en pdf fil att se snygg ut jämfört med ett program där man kan klicka in sig på olika områden såsom rubriker, underrubriker osv.

En elektronisk vinlista för kunderna, imtressant tanke men nu är jag gammaldags, skulle inte vilja byta bort pappret, bläddra fram och tillbaka, iallafall inte som kund. Sedan tror jag det är svårt att dela ut Ipads till gästerna, vet hur de kommer att se ut efter en kort tids användning.

Med det sagt, det finns ju bland annat detta företag som utvecklat ett program, http://incentient.com/smartcellar.php
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinlista till Ipad

Cool idé jag hörde talas om, nån i Stockholm kör den.

Men själv tyckte jag bara det lät äckligt och ohygieniskt.
 
Trådskapare
N

Nodwall

Medlem
SV: Vinlista till Ipad

SUPRA skrev:
Cool idé jag hörde talas om, nån i Stockholm kör den.

Men själv tyckte jag bara det lät äckligt och ohygieniskt.

Det är väl Mathias Dahlgren som kör ipads inne på Matsalen...
Förklara gärna hur ni tänker med tanke på ert inlägg angående "äckligt & ohygieniskt"?
 
SV: Vinlista till Ipad

Nodwall skrev:
Det är väl Mathias Dahlgren som kör ipads inne på Matsalen...
Förklara gärna hur ni tänker med tanke på ert inlägg angående "äckligt & ohygieniskt"?

Gäller ju att torka av plattorma :)

Personligen tycker jag att det är krångligt med olika system. Papper funkar bäst för mig som kund. Kan leva med att vinet inte finns. Det är iallafall min uppfattning att de flesta sommeliers har rätt bra känsla på vad som är slut i källaren, även om det står på menyn.

Nu vet jag ju inte var du jobbar men en riktigt pärm med viner är aldrig fel :) och behövs det ingen pärm så lär ju inte heller en IPAD behövas för att hålla reda på vinet.

PS. Vet du/någon vilket system Matthias Dahlgren kör?
 
Trådskapare
N

Nodwall

Medlem
SV: Vinlista till Ipad

vintomas skrev:

Hahaha,

Anders Landström skrev:
Gäller ju att torka av plattorma :)

Personligen tycker jag att det är krångligt med olika system. Papper funkar bäst för mig som kund. Kan leva med att vinet inte finns. Det är iallafall min uppfattning att de flesta sommeliers har rätt bra känsla på vad som är slut i källaren, även om det står på menyn.

Nu vet jag ju inte var du jobbar men en riktigt pärm med viner är aldrig fel :) och behövs det ingen pärm så lär ju inte heller en IPAD behövas för att hålla reda på vinet.

PS. Vet du/någon vilket system Matthias Dahlgren kör?


Jag tror dom har en egen layout i wordpress som dom använder..
Jag kan hålla med om att "känslan" kan försvinna när det väl kommer till Ipads etc.
Men jag har en vinlista som ändrar sig från vecka till vecka..
Viner som "snurrar" köper jag max 12 st utav, sen när det är slut, då blir det något annat gött..
Sen finns det viner som läggs undan så klart..
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinlista till Ipad

Ska till Matbaren imorrn, men gissar att de inte har iPads där ;)

Touchgrejor har en förmåga att bli snuskiga. Även matsedlar...
 
SV: Vinlista till Ipad

Gjort några besök på Ett gäng av Ramsays krogar i London där en del av dom hade vinlistan på IPad. Gillade det skarpt och det va väldigt lättskött. Tror tom mormor hade klart av det. Dra ett mejl till Ramsays restaurang Maze och fråga vilket program dom använder!!!!
 
Trådskapare
N

Nodwall

Medlem
SV: Vinlista till Ipad

Martinez1986 skrev:
Gjort några besök på Ett gäng av Ramsays krogar i London där en del av dom hade vinlistan på IPad. Gillade det skarpt och det va väldigt lättskött. Tror tom mormor hade klart av det. Dra ett mejl till Ramsays restaurang Maze och fråga vilket program dom använder!!!!

Låter ju kanon, man tackar för engagemanget :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinlista till Ipad

vintomas skrev:

Revoltionnaire! ;D Vintomas mon ami, ja med den kopplad till plattan så...

Nä men allvarligt, trodde inte ja skulle låta som en gubbe. Men vem f@n vill ha en padda till bordet. De hade den lösningen på Da Vittorio med en massa bilder o tjafs. Ja vill ha en tjock pärm för esoteriker. Feta paddor finns det tillräckligt av på pubar... :mad:

Sommelier som gillar detta påfund...ok nu är ja inte bara gubbe utan väldigt dryg också men så har ja precis korkat en Hugel. :)

Men om det nu prompt ska göras ska det väl vara mer än en pdf. Flashbaserad med möjlighet att se bilder på vingården, läsa skördeuttag, se ekfaten mm. Alltså interaktion annars blir det helt meningslöst enligt mig. Enkelt för krogen ja, men byt då namn till Mefistos så köper jag det.
 
SV: Vinlista till Ipad

Crist(al)ian 77 skrev:
Revoltionnaire! ;D Vintomas mon ami, ja med den kopplad till plattan så...

Nä men allvarligt, trodde inte ja skulle låta som en gubbe. Men vem f@n vill ha en padda till bordet. De hade den lösningen på Da Vittorio med en massa bilder o tjafs. Ja vill ha en tjock pärm för esoteriker. Feta paddor finns det tillräckligt av på pubar... :mad:

Sommelier som gillar detta påfund...ok nu är ja inte bara gubbe utan väldigt dryg också men så har ja precis korkat en Hugel. :)

Men om det nu prompt ska göras ska det väl vara mer än en pdf. Flashbaserad med möjlighet att se bilder på vingården, läsa skördeuttag, se ekfaten mm. Alltså interaktion annars blir det helt meningslöst enligt mig. Enkelt för krogen ja, men byt då namn till Mefistos så köper jag det.

Du har helt rätt. För mig känns det mer som att det löser något för restaurangen än för kunden.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinlista till Ipad

[ironi]Det är som när man flyger. Man vill ju ha en hederlig pappersbiljett utskriven av resebyrån på lite hårdare papper, inte såna där digitala biljetter eller vad det nu heter. Och på tåget vill man ju att konduktören klipper hål i ens pappersbiljett, precis som det alltid har varit.[/ironi]

Jag har ätit på Maze Grill i London några gånger och där har de vinlistan på iPad. För mig ger det en modern känsla, översiktligheten blir bättre och det går mycket snabbare att hitta till de vinkategorier man är intresserad av. Plus alla möjligheter som finns att länka till mer information om vinerna på Internet. Tror inte att Maze har några länkar (än) men är övertygad om att det här är framtiden. Och givetvis ska det inte vara en statisk PDF utan man ska kunna använda alla pek- och swipe-funktioner som en iPad har.

Visst är det imponerande att få en tung pärm i handen men själv brukar jag kolla upp vinlistan i förväg på restauranger med långa vinlistor, just för att slippa sitta och bläddra i en vinpärm i en halvtimme.
 
Toppen