Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinmatchning till köttrulle?

Jag är lite kluven över vinmatchning till följande rätt, "Rullad fläskfilé med höstprimörer och timjansås".
http://foodiesthlm.blogspot.com/2009/08 ... r-och.html

Om det snart går att få tag på lite vettiga vårgrönsaker så lär höstprimörerna ersättas.
Tillbehören är såpass lätta att jag sneglar åt något kraftigare vitt, men det skulle nog även kunna funka med slankare rött.
Men mer specifikt än så?

Finns det några detaljer i receptet som skulle lämpa sig särskilt väl till något väl valt vin? Eller tips på justering som gör matchning bättre/enklare?
 

anders

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

Mina funderingar går i riktning mot ett vitt vin som inte har för hög syra. Där finns det ju några att leka med typ Pinot Gris, Pinot Blanc, Sylvaner, Grüner Veltliner. Tror att en Chardonnay blir lite för platt i sammanhanget. Pinot Noir skulle möjligen fungera men risken är att ett rött vin sätter sig på de subtila smakerna från primörerna.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinmatchning till köttrulle?

Rotfrukter har mycket sötma. Jag skulle matcha detta med ett vin med viss fruktsötma.
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

Intressanta svar, tack tipsen än så länge!
Sådär initialt var jag nog inne på chardonnay, men om det riskerar att bli platt är det ju synd. GV finns många goda, fast kanske att syran blir lite i överkant?

Kayaker -några konkreta idéer? Tänker du som vitt med en aning restsötma eller bärigt/varmklimats-rött?
 

anders

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

FredrikHäll skrev:
Intressanta svar, tack tipsen än så länge!
Sådär initialt var jag nog inne på chardonnay, men om det riskerar att bli platt är det ju synd. GV finns många goda, fast kanske att syran blir lite i överkant?

Kayaker -några konkreta idéer? Tänker du som vitt med en aning restsötma eller bärigt/varmklimats-rött?

Skulle jag kombinera ihop vad jag och kayaker funderat kring så skulle troligen en Grüner Veltliner från 2008 sitta som en smäck. Notera dock att du bör undvika pannorna för under 200 pix här då syran kommer att bli kraftig. Du bör också undvika 2007 och 2009 då dessa är mer "klassiska" år, dvs mer syrarika och mineraliska och mindra fruktiga och flörtiga. Ett förslag skulle kunna vara Alzinger Loibenberg Smaragd Grüner Veltiner 2008 (nr 95671), en icke oäven producent.
Ger du dig på tyska viner så fokusera på 2007 och 2009 av samma anledning som ovan.
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

Tack för tipsen!

Såhär vid sidan av, håller 2009 i Tyskland lika hög kvalité som 2007, eller är det mest att det är fruktigare än 2008?
 

anders

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

FredrikHäll skrev:
Såhär vid sidan av, håller 2009 i Tyskland lika hög kvalité som 2007, eller är det mest att det är fruktigare än 2008?

Jag provade ett antal 2009 för en tid sedan och kvaliteten är klart lovande. Dock noterade jag att flera viner hade en oerhörd mineralitet, nästan som metallsmak i munnen som när man jobbar med en vinkelslip (ledsen stockholmare, jag förstår om ni har svårt att associera till den liknelsen, det är ju ett ganska manligt verktyg ;D ). Jag misstänker dock att detta har att göra med att det rörde sig om fatprover och att vinet kommer att finna en bra balans när det väl fått lugna ner sig i flaskan.

Jag träffade en tysk på en vinmässa och han var delägare i en vingård i Kalifornien. Han sade att han alltid lät flaskorna vila minst nio månader efter tappning just för att vinet skulle komma till ro. Själv hade jag "nöjet" att prova en alldeles nytappad Ch Beauregard när jag var på besök. Ekfaten slog igenom på ett sätt som får Laphroigh att framstå som barnvälling. Summa summarum är att de tyska vinbönderna är klart nöjda men att vi får dock vänta med den slutliga domen tills vinet kommit i flaska. Minns bara Bordeaux 2005 som skrevs upp som satan och när betygen sedan kom så var det förvånansvärt få 100-poängare.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinmatchning till köttrulle?

anders skrev:
som metallsmak i munnen som när man jobbar med en vinkelslip (ledsen stockholmare, jag förstår om ni har svårt att associera till den liknelsen, det är ju ett ganska manligt verktyg ;D ).

Som när man dragit sitt svarta Amex många gånger under en shoppingrunda på NK. Nu förstår alla stockholmare också. ;)
 
Toppen