Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinmonopolet öppnar minibutiker

admin99

Administratör
Norskt vinmonopol öppnar minibutiker

Det norska vinmonopolet ska göra vad Systembolaget prövade.

Nu ska det norska vin- och spritmonopolet öppna småbutiker runt om i landet för större tillgänglighet. Det har i alla fall Vinmonopolets styrelse beslutat. Det handlar om ni så kallade minipol-butiker runt om i Norge.

Under en period på ett år ska dessa butiker finnas till för utvärdering. Och om det slår ut väl, kommer flera minibutiker att öppna i Norge.

En typisk minibutik ska föra omkring 200 olika produkter, ha en butiksyta på 25 kvadratmeter och en försäljningsvolym på i runda slängar 25 000 till 50 000 liter årligen, rapporterar aperitif.no.

Det står att Systembolaget tidigare provat detta, är det någon som sitter inne med mer information om det försöket?

Personligen tror jag att minibutiker skulle vara helt rätt sätt för Systembolaget att agera just nu, titta exempelvis på Apotekets satsning med små butiker på attraktiva lägen. Tänk om vi kan få se små butiker med ett varierat utbud, allt från några trötta BiB till viner i ett mellan och högprissegment, som man kan stega in i på väg hem från jobbet eller en kväll när man är på väg bort eller bara inte har hunnit köpa någonting till middagen.

De här butikerna skulle leda till att Systembolaget säkrar sin plats även på en avreglerad marknad, då de skulle ha en redan uppbyggd logistik för specialbutiker, och de skulle vara mer serviceminded. Intresserad och personlig engagerad personal som arbetar i små butiker ger en enorm goodwillvinst samt att de kan styra konsumenterna utifrån sina egna, interna riktlinjer som ska främja Kavalitet före kvanititet!

En intressant idé.

Vad tycker ni?
 

Mysonoxen

Medlem
Admin skrev:
Norskt vinmonopol öppnar minibutiker

Det norska vinmonopolet ska göra vad Systembolaget prövade.

Nu ska det norska vin- och spritmonopolet öppna småbutiker runt om i landet för större tillgänglighet. Det har i alla fall Vinmonopolets styrelse beslutat. Det handlar om ni så kallade minipol-butiker runt om i Norge.

Under en period på ett år ska dessa butiker finnas till för utvärdering. Och om det slår ut väl, kommer flera minibutiker att öppna i Norge.

En typisk minibutik ska föra omkring 200 olika produkter, ha en butiksyta på 25 kvadratmeter och en försäljningsvolym på i runda slängar 25 000 till 50 000 liter årligen, rapporterar aperitif.no.

Det står att Systembolaget tidigare provat detta, är det någon som sitter inne med mer information om det försöket?

Personligen tror jag att minibutiker skulle vara helt rätt sätt för Systembolaget att agera just nu, titta exempelvis på Apotekets satsning med små butiker på attraktiva lägen. Tänk om vi kan få se små butiker med ett varierat utbud, allt från några trötta BiB till viner i ett mellan och högprissegment, som man kan stega in i på väg hem från jobbet eller en kväll när man är på väg bort eller bara inte har hunnit köpa någonting till middagen.

De här butikerna skulle leda till att Systembolaget säkrar sin plats även på en avreglerad marknad, då de skulle ha en redan uppbyggd logistik för specialbutiker, och de skulle vara mer serviceminded. Intresserad och personlig engagerad personal som arbetar i små butiker ger en enorm goodwillvinst samt att de kan styra konsumenterna utifrån sina egna, interna riktlinjer som ska främja Kavalitet före kvanititet!

En intressant idé.

Vad tycker ni?

En vinbutik med utvalda kvalitetsviner skulle jag inte säga nej till. Då jag besökte min bror en gång i fjol (han bor utanför Gävle) noterade jag att i "hans" systembutik som är av medelstorlek det inte fanns en enda hygglig Bordeaux.

Otroligt nog hade de 5-6 olika Volnayer (!!!) samt en drös olika bra Amaroneviner med Vaio Armaron som topp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det där med 5-6 olika Amarone är inte så otroligt som man kanske kan tro. Amarone är den produktkategori som säljer mest när det gäller viner över 150 spänn. Det är nästan sjukt hur mycket Vaio de säljer...

Bordeaux tycker gemene man är vinbögigt, men Amarone kan man dricka, "för det har ju mycket aölkohol och smakar något..."

Tänk att ha en skönkvällsöppen butik där butikschefen har frihet att plocka in olika produkter fritt från ordinarie och beställningssortimentet samt naturligtvis de temporära lanseringarna. Det skulle fan vara ett mirakel, jag skulle kunna tänka mig att vara butikschef i en sådan butik! Och jag HATAR systembolaget.
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Det där med 5-6 olika Amarone är inte så otroligt som man kanske kan tro. Amarone är den produktkategori som säljer mest när det gäller viner över 150 spänn. Det är nästan sjukt hur mycket Vaio de säljer...

Bordeaux tycker gemene man är vinbögigt, men Amarone kan man dricka, "för det har ju mycket aölkohol och smakar något..."

Tänk att ha en skönkvällsöppen butik där butikschefen har frihet att plocka in olika produkter fritt från ordinarie och beställningssortimentet samt naturligtvis de temporära lanseringarna. Det skulle fan vara ett mirakel, jag skulle kunna tänka mig att vara butikschef i en sådan butik! Och jag HATAR systembolaget.

Jo, Amarone är verkligen i ropet.

Jag kan bara inte hjälpa det, men jag är och förblir Bordeauxfreak. Visst, jag gillar allt från välgjorda bourgogner, över Amaroneviner, Rhôneviner, gärna Côte Rôtie eller Hermitage eller varför inte en Cornas från Clape eller Graillots prisvärda Crozes-H. till god Rioja, gärna från CVNE eller de Murrieta, Ribera del Duero från Vega Sicilia och Fernandez, Barolo, Barbaresco, Brunello, champagne, fin sherry, gärna Lustau, Vintage port, Madeira, Nya Världen och Gud vet allt, men i slutändan är det ändå i Bordeaux jag hamnar om jag tvingas plocka mina absoluta favoritviner.

Kan inte rå för det, men det är bara så...

Japp, jag och frugan har sagt att om monopolet en dag faller så ska vi ge upp våra day-jobs och starta en butik enbart för kvalitetsviner och bara köpa upp det göttaste från de olika importörerna, men med det förmynderisamhälle vi får dras med är jag väl antagligen pensionerad eller ligger under granris då/om monopolet faller. Svenska politiker är ju experter på att kohandla oavsett om det är med nazister eller kommunister eller med EU för att få behålla monopolet, så jag hyser inga större förhoppningar...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Bordeaux är alltid Bordeaux. Så är det bara.

Men vi måste inse att det finns en stor mängd människor därute som älskar viner som "smakar något". Och med det så menar de att vinerna ska ha mycket av allt men ändå gå att dricka unga.

Viner som vi dricker passar inte ofta in på den beskrivningen.
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Bordeaux är alltid Bordeaux. Så är det bara.

Men vi måste inse att det finns en stor mängd människor därute som älskar viner som "smakar något". Och med det så menar de att vinerna ska ha mycket av allt men ändå gå att dricka unga.

Viner som vi dricker passar inte ofta in på den beskrivningen.

Nej, en redig Primitivo med massor av frukt och runt 15% alkohol ska det vara i de fallen...

dels smakar det mycket, och man blir gosigt full på det ;D
 
Toppen