Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinodlarbesök i Alsace och Toscana?

Mysonoxen

Medlem
Hej hej!

Årets vinresa blir lite längre och mera innehållsrik eftersom jag och frugan alltid åker till Bordeaux varje år, men i år kommer vi att vara borta i tre veckor då jag har en diaboliskt stor kloss pappaledighet + ordinär semester att ta ut och inkludera Alsace och Toscana då min fru aldrig varit där men blivit nyfiken bl.a. genom att ha läst "Toscana - ett vinlandskap" av Hugh Johnson samt sett mina gamla bilder från Alsace.

Vi kommer att begagna oss av tåg + hyrbil. Tåg därför att barnen gillar att åka tåg och det blir för stressigt med allt flygande. Vi flög ju till Orlando via Tyskland nyss och ska även flyga igen om 3 veckor då vi har ytterligare en veckas semester på Cypern. (ja jag lovar att hålla utkik efter Commandariaviner som inte finns härhemma, ett av få viner jag faktiskt anser funka till choklad.) Rutten blir Stockholm-Strasbourg-Route de Vin-Bordeaux-Greve in Chianti, och så hem via München (där blir det antagligen bira istället för vin).

Därför undrar jag om nån här kan ge lite roliga tips på odlare/producenter o.s.v. i Alsace och Toscana med omnejd, det är alltid kul att besöka lite udda, roliga, innovativa producenter. En fördel är om man pratar engelska på stället. Jag är dessvärre ingen linguist av rang. Jag vet vad fermentation malolactique betyder på franska, men jag kan inte ordet för blomkruka eller mygga, så min franska begränsar sig till vinspråk, liksom min italienska. (minns en gång på Château La Tour Blanche i Sauternes där jag blev guidad av en snubbe som bara pratade franska, och vi kommunicerade enbart via vintermer. Rätt pinsamt men kul så här i efterhand).
 
SV: Vinodlarbesök i Alsace och Toscana?

Här kommer några rediga tips från en som varit i både Alsace och Toscana en del den senaste tiden.

Asace, ni börjar från norr och bör spendera minst två dagar på utforska hela vägen. Personligen börjar det bli intressant när man kommer ner till till Colmar och Haut Rhin, då är det inte långt till Deiss. Dom bör man boka besök med innan. Sedan drar man till Weinbach och därefter Trimbach. Som ett sista besök rekommenderar jag René Muré strax söder om Rouffach, grand cru läget heter Vorburg och är den sydligaste GC i Alsace. Njut deras Pinot Noir bland annat. Väl där sov över på Relais d Asace som ligger på andra sidan vägen. Grymt charmigt och lysande mat för en så kallad spottstyver.

Bordeaux kan du, så där tänker jag inte ge dig några tips förutom att kolla med Jean Gyuon på Rollan De By om han kan ta emot er. Det kommer bli ett minne för livet. Har ni tur blir det inte många timmars sömn den natten.
En fantastisk producent som jag upptäckt nyligen i Pessac Legognan är Malartic Lagraviere. Kolla om ni kan fixa ett besök där. Deras vita viner är makalösa. Mycket intressant källare också om man vill nörda ner sig i modernt vinmakeri.

I Toscana så åk till hjärtat av kullarna, kolla om Isole e Olena kan ge er en visning. Köp deras Syrah och Vin Santo. Ta er söderut och åk till Castel Del Piano. Sjukt vackert i mitten av DOC Montecucco, köp vin från Parmoleto. Om ni tycker det är av intresse att besöka Montalcino så inte mig emot. Det kan man sikppa tycker jag. Dra till maremma istället. Kolla upp om ni kan bo i Roccastrada. Romantiskt är bara förnamnet. Besök Fattoria le Pupille. Ta sedan och leta upp Sticchiano Alto, åk upp och beundra utsikten. Vetullonia och Buriano är också sjukt vackert. Avsluta med ett besök på Rocca Di Montemassi, vinmakaren där är en entusiast uti fingerspetsarna. Får ni för er att stanna över natten lär det bli en kul kväll.

Lycka till!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinodlarbesök i Alsace och Toscana?

Vino Tinto skrev:
Här kommer några rediga tips från en som varit i både Alsace och Toscana en del den senaste tiden.

Asace, ni börjar från norr och bör spendera minst två dagar på utforska hela vägen. Personligen börjar det bli intressant när man kommer ner till till Colmar och Haut Rhin, då är det inte långt till Deiss. Dom bör man boka besök med innan. Sedan drar man till Weinbach och därefter Trimbach. Som ett sista besök rekommenderar jag René Muré strax söder om Rouffach, grand cru läget heter Vorburg och är den sydligaste GC i Alsace. Njut deras Pinot Noir bland annat. Väl där sov över på Relais d Asace som ligger på andra sidan vägen. Grymt charmigt och lysande mat för en så kallad spottstyver.

Bordeaux kan du, så där tänker jag inte ge dig några tips förutom att kolla med Jean Gyuon på Rollan De By om han kan ta emot er. Det kommer bli ett minne för livet. Har ni tur blir det inte många timmars sömn den natten.
En fantastisk producent som jag upptäckt nyligen i Pessac Legognan är Malartic Lagraviere. Kolla om ni kan fixa ett besök där. Deras vita viner är makalösa. Mycket intressant källare också om man vill nörda ner sig i modernt vinmakeri.

I Toscana så åk till hjärtat av kullarna, kolla om Isole e Olena kan ge er en visning. Köp deras Syrah och Vin Santo. Ta er söderut och åk till Castel Del Piano. Sjukt vackert i mitten av DOC Montecucco, köp vin från Parmoleto. Om ni tycker det är av intresse att besöka Montalcino så inte mig emot. Det kan man sikppa tycker jag. Dra till maremma istället. Kolla upp om ni kan bo i Roccastrada. Romantiskt är bara förnamnet. Besök Fattoria le Pupille. Ta sedan och leta upp Sticchiano Alto, åk upp och beundra utsikten. Vetullonia och Buriano är också sjukt vackert. Avsluta med ett besök på Rocca Di Montemassi, vinmakaren där är en entusiast uti fingerspetsarna. Får ni för er att stanna över natten lär det bli en kul kväll.

Lycka till!

Tusen tack!

Det var tips som heter duga och här ska det googlas efter producenterna du rekommenderar och bokas besökstider. Jag har druckit viner från de flesta av dem men ett besök hos dem är ju det ultimata och jag antar att det är som med många andra att det kan bli vinsnack som drar ut på de sedvanliga besökslängderna, men sådant är man van vid vid det här laget.

Ska bli kul att få "göra" Toscana och Alsace för det är platser jag tillbringat alltför lite tid på. Mest har det ju blivit Bordeaux följt av Bourgogne och Champagne genom åren.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinodlarbesök i Alsace och Toscana?

Vino Tinto skrev:
Jag kan kanske hjälpa dig med vissa besök. Maila på adress: otroligt@gmail.com

Tackar!

Det ska jag göra om jag inte får svar på mina mail till de jag kontaktat.

Hur är det med Trimbach förresten? Har varit på Hugel för många herrans år sen och där var det bara att stövla in och prova vin.

Är det bokning a la Bordeaux och de mindre Bourgogneproducenterna som gäller, eller är det som ungefär Hugel (eller Moët, Mercier, Taittinger & liknande skumpafirmor) open-house?
Deras hemsida gav ingen info om besök nämligen.
 
SV: Vinodlarbesök i Alsace och Toscana?

chambertin skrev:
Det är inte så ofta som smakminenna ligger kvar även dagen efter men det gör dom på det här vinet faktiskt.
Toscana står på min lista för besök snart.
Hur var Antinori ? Skall man boka innan för att få det bra eller är det bara att droppa in ?
Ngt annat du kan rekommendera där för besök ?

Lägger in det under resor istället. I den här tråden fanns en del andra tips också

Vi bodde två nätter på Fattoria di Rignana, http://www.rignana.it/ Hade ett fantasktiskt rum. Du får se till att din GPS är uppdaterad då det var svårt att hitta hit. Inget ställe att bo på hela tiden då det ligger på landet men resturangen La Cantinetta Di Rigana , 055 85 26 01, var väl värt att besöka. Ligger ca 150m från hotellet och vi var väldigt glada att det var en backe NER då vi ätit här. Riktigt rustik mat, vildsvin, tryffel etc etc och en omfattande vinlista.


I övrigt åkte vi runt till Sienna (inte värt besöket enligt oss både, för mycket turister), San Gimignano (turister här också men värt besöket ) och Lucca. Lucca hade ett antal bra resturanger och vi bodde på ett trevligt hotel som jag just nu inte hittar namnet på.

Vi var också i Greve Di Chianti som är huvudorten. Se till att du köper vinvägskartan på turistbyrån så kan du botanisera en del själv. Så här i efterhand kan jag konstatera att vi inte planerade denna resa ordentligt. När jag åker tillbaka nästa gång ska jag försöka ha mer planerat från start.
 
Toppen