buteljen
Medlem
Har hakat upp mig på termen ”vinös”
Last edited:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
För mig så är det så...Ok, tack . Så vinöst o slankt är på varsin ände av spektrat men båda är positiva?
Samma här, nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det - kan vara champagne men kan också vara vermouth eller öl eller cider...Jag tolkar det som att det är mer likt ett stilla vin.
Samma här, nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det - kan vara champagne men kan också vara vermouth eller öl eller cider...
Samma här! När det är likheter med ett stilla vin oavsett vad det är, cider, Champagne, öl etc.Jag tolkar det som att det är mer likt ett stilla vin.
Jag uppfattar Cedric Bouchards champagner som väldigt vinösa.Tusen tack för era svar!!
Vilka champagner skulle ni beskriva som vinösa i stilen och vilka champagner skulle ni inte beskriva som vinösa?
Selosse beskrivs ofta som vinös. Är Krug vinös? Blir champagner mer vinösa med ålder?
Generellt sett ekade och oxidativa champagner, och det senare kan man ju säga inkluderar mognare champagner.Tusen tack för era svar!!
Vilka champagner skulle ni beskriva som vinösa i stilen och vilka champagner skulle ni inte beskriva som vinösa?
Selosse beskrivs ofta som vinös. Är Krug vinös? Blir champagner mer vinösa med ålder?
Jag uppfattar Cedric Bouchards champagner som väldigt vinösa.
Personligen använder jag vinös för att beskriva något som är liknar ett vin i någon aspekt. Mao skulle jag per definition aldrig använda det vid beskrivning av ett vin...Och Champagne är vin
![]()
Den andra och den tredje definitionen är egentligen samma definition - det smakar vin. Huruvida man väljer att använda det på champagne eller för den delen vin alls är en inställningsfråga till begreppets användbarhet. Den första definitionen måste jag med all respekt säga framstår som en väldigt individuell sådan, och inte i linje med någon ordboks förklaring eller för den delen någon jag känner igen.Så vi har tre varianter på hur vinös används:
- ett samlingsbegrepp på ett vin som har mycket av allt men fortfarande är elegant
- nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det (t.ex champagne, vermouth, öl, cider)
- används inte för att beskriva vin, utan annan dryck som liknar ett vin i någon aspekt
Kanske finns det flera?
De ÄR goda!Precis. Suröl med påtagliga vinägertoner och komplexitet beskrivs ofta av mig och andra som vinösa. Vetefan om de är goa egentligen? Men spännande är de och det är ju värt mycket.
1+Jag tolkar det som att det är mer likt ett stilla vin.