Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovarens ålder

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Att hur man upplever smak förändras med ålder är nog ingen nyhet. Men att unga viner skulle vara specifikt för "unga gommar" var något nytt, trodde det handlade mer om stil.
Det vore intressant att få höra hela resonemanget från SB.
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Att hur man upplever smak förändras med ålder är nog ingen nyhet. Men att unga viner skulle vara specifikt för "unga gommar" var något nytt, trodde det handlade mer om stil.
Det vore intressant att få höra hela resonemanget från SB.
Precisering: idén om "unga gommar" kom inte från SB.
 

Jos

Medlem
Tvärtom så tror jag det krävs om inte "äldre gommar" så i alla fall "erfarnare gommar" för att kunna uppskatta yngre viner. Tänker på finewines då såklart. Däremot så kan nog en hel del äldre gommar med erfarenhet föredra mognare viner rent generellt.

För 15-20 år sen så kunde jag i alla fall inte uppskatta och förstå storheten i en nysläppt prestigeskumpa t.ex. utan det smakade oftast bara "för ungt". Eller en monsterbourgogne för den delen. Jag föredrar visserligen mognare viner även idag men har en helt annan behållning av "för unga" viner idag än då.
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Tvärtom så tror jag det krävs om inte "äldre gommar" så i alla fall "erfarnare gommar" för att kunna uppskatta yngre viner. Tänker på finewines då såklart. Däremot så kan nog en hel del äldre gommar med erfarenhet föredra mognare viner rent generellt.

För 15-20 år sen så kunde jag i alla fall inte uppskatta och förstå storheten i en nysläppt prestigeskumpa t.ex. utan det smakade oftast bara "för ungt". Eller en monsterbourgogne för den delen. Jag föredrar visserligen mognare viner även idag men har en helt annan behållning av "för unga" viner idag än då.
Till den som retfullt - med tanke på min ålder - hävdade tesen replikerade jag med en fråga:
"Och gamla (dvs komplexa) viner kräver gamla (dvs erfarna) gommar?"
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Precisering: idén om "unga gommar" kom inte från SB.
Ahh, misstolkning från min sida.

Till den som retfullt - med tanke på min ålder - hävdade tesen replikerade jag med en fråga:
"Och gamla (dvs komplexa) viner kräver gamla (dvs erfarna) gommar?"
Vad är nästa steg? Past peak?

Forskning kring hur åldrandet förändrar smak och luktsinnena finns det en hel del om. Det är vanligt att äldre beklagar sig över att maten smakade bättre förr och till följd tappar aptiten. Vad jag känner till så minskar vår förmåga att känna koncentrationen av grundsmakerna, även om vi faktiskt kan känna de var för sig (surt, salt etc.).
Så det kan nog finnas en hel del sanning i din idé.

Kan man säga detta generellt om allt vi stoppar i oss eller kan man hålla kvar förmågan för vissa produkter?
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Ahh, misstolkning från min sida.


Vad är nästa steg? Past peak?

Forskning kring hur åldrandet förändrar smak och luktsinnena finns det en hel del om. Det är vanligt att äldre beklagar sig över att maten smakade bättre förr och till följd tappar aptiten. Vad jag känner till så minskar vår förmåga att känna koncentrationen av grundsmakerna, även om vi faktiskt kan känna de var för sig (surt, salt etc.).
Så det kan nog finnas en hel del sanning i din idé.

Kan man säga detta generellt om allt vi stoppar i oss eller kan man hålla kvar förmågan för vissa produkter?
Jag frågade en gång en kvinnlig sensorikprofessor om det här med åldrande och doft och smak. Hon svarade att förmågan inte behöver avta - om man tränar.
Vilket jag gör med glaset hver dag...
 
Jag brukar ofta klaga på att Systemets nyheter släpps för unga. Fosterprov!
Fick då höra att "unga viner kräver unga gommar".
Finns det verkligen nån sån koppling?
Som andra skrivit, smaken förändras över tid men som @Jos skriver, har också lärt mig att uppskatta yngre viner i vissa regioner bättre ju mer erfarenhet jag fått.

Sedan är ju frågan till SB, om fallet är att äldre gommar kräver äldre vin, som varande monopol, vad gör de för att säkra att hela befolkningen kan avnjuta viner som passar. Inte sett någon direkt satsning / tillgång på äldre viner direkt. Kanske något för dem att ta tag i :)
 

Per Stade

Lege artis
Jag frågade en gång en kvinnlig sensorikprofessor om det här med åldrande och doft och smak. Hon svarade att förmågan inte behöver avta - om man tränar.
Vilket jag gör med glaset hver dag...

Forumets expert på sensorik är väl @Mattias Schyberg.
Om jag minns rätt har han skrivit någon gång att doft- och smaksinnet är individuellt.
Och även om att det förändras med åldern.
Själv är jag några år yngre än du.
Och jag tycker nog att jag uppfattar dofter mer nu än när jag var ung.
Troligen beroende på att jag tränat.
Mitt vinintresse vaknade sent, ganska exakt för 15 år sedan.
Det har haft bieffekten på gott och ont att jag lägger märke till och reagerar på dofter mycket mer än tidigare.
Hur det doftar olika i olika rum.
Hur maten doftar och naturligtvis vinet till.
Hur dofterna förändras när jag tar en promenad.
Hur dofterna i naturen förändras under året.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har tvärtom hört påståendet att en vissa erfarna vinprovare börjar föredra yngre viner på gamla dar! Hoppas det inte händer mig om sådär 50-100 år så jag blir sittande med en källare med gammalt gruk jag inte gillar!

Om man har en ung gom i betydelsen otränad, vet man kanske inte vad man missar om man bara provat unga viner.
 

Sarco

Medlem
Jag har tvärtom hört påståendet att en vissa erfarna vinprovare börjar föredra yngre viner på gamla dar! Hoppas det inte händer mig om sådär 50-100 år så jag blir sittande med en källare med gammalt gruk jag inte gillar!

Om man har en ung gom i betydelsen otränad, vet man kanske inte vad man missar om man bara provat unga viner.

Jag tror också att bristen på lagrade viner gör att många som inte provat mogna viner tror att de som väl släpps på något sätt är defekta. Sedan är det kanske en mognad som är en bra bit efter "prenatal".

Håller också med @Per Stade om att när man börjat träna sin sensorik så utvecklas den. Vinprovning har gjort mig betydligt mer medveten om dofter omkring mig. Det hängde nog ihop mer med provningar och medvetenhet än om ålder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Forumets expert på sensorik är väl @Mattias Schyberg.
Om jag minns rätt har han skrivit någon gång att doft- och smaksinnet är individuellt.
Och även om att det förändras med åldern.
Själv är jag några år yngre än du.
Och jag tycker nog att jag uppfattar dofter mer nu än när jag var ung.
Troligen beroende på att jag tränat.
Mitt vinintresse vaknade sent, ganska exakt för 15 år sedan.
Det har haft bieffekten på gott och ont att jag lägger märke till och reagerar på dofter mycket mer än tidigare.
Hur det doftar olika i olika rum.
Hur maten doftar och naturligtvis vinet till.
Hur dofterna förändras när jag tar en promenad.
Hur dofterna i naturen förändras under året.
Visst är det vackert och underbart?
Men, mest av allt: visst är det berikande!!!

Precis som med god litteratur: gör mig till MER människa!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att ha direkt tillgång till nätauktioner (bla mogna viner) och gediget många fysiska/nätiga butiker (mest nysläpp) som tillsammans vida överstiger Systembolagets utbud 10 ggr, har inneburit att jag hellre dricker viner med ålder. Finns väldigt liten objektiv extra glädje med att dricka ungt. Finns väldigt mycket mer att utforska bland sådant som fått utveckla sina personligheter…

Unga viner dricker jag egentligen bara av två anledningar:
- bristande tillgång (går tex inte få tag i mogen vit Loire i den hastighet jag vill dricka dem).
- provningar då någon tar med sig eller vid industrins provningar för egen framtidsshopping.

Moget är i sig också intressant.
Mina amerikanska vänner ser minsta lilla falnande av primärfrukten som ett stort steg utför ättestupan, och … mognad.
Många av mina svenska landsmän på detta forum betraktar ungviner de köpt in via SB för fem år sedan, som mogna.
Det finns fler aspekter på detta, men jag låter bli. För nu.

Men, 5 år i egen källare och 94 poäng hör ihop med en sorts tidsplåga. Ignorans på ett humoristiskt sätt :)

Vin är mer än så. Iaf i min värld!
 
Toppen