Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning Chateau Musar ikväll, nån som vill ta över min plats?

Jos

Medlem
Har irriterande nog blivit sjukt förkyld och känner att det inte är läge att gå på provningen ikväll. Så istället för att jag ska gå dit och snörvla kanske någon vill köra istället? Det går nämligen inte att boka av... Jag har pröjsat in 1695 men kanske kan skänka bort ett par hundringar ;)

Grym provning som jag var galet sugen på med forumets (inte egna iofs ;) ) stjärna Andreas Larsson men nu är det ju tyvärr lite pärlor för svin om jag går.
Från Grappe:


PROVA 20 ÅRGÅNGAR AV CHATEAU MUSAR
Datum: torsdagen den 8 maj
Tid: klockan 18.30-21.30
Pris: 1 695 kronor
Anmälan är bindande och vi idag ett fåtal platser kvar till provningen.
Publicerad: 2014-04-15
image.jpg

Världsmästaren och vår käre medlem Andreas Larsson (Le Meilleur Sommelier du Monde 2007)
blir kvällens provningsledare. Ytterligare ett skäl att inte missa denna kväll.

I Bekaa-dalen görs detta unika vin som ett modernt uttryck för en antik vinodlarkultur.
År 1930 grundades Chateau Musar av den då endast 20-årige Gaston Hochar som rest och låtit sig inspireras av vinerna från Bordeaux. Inbördeskrig och andra svårigheter till trots har vinet producerats och blivit världsberömt, älskat och missförstått. Precis som en stor stjärna.

Torsdagen den 8 maj på Vinkällaren Grappe kommer en unik provning att hållas av 20 utvalda årgångar från 1960 till 2000-talet.
Möjligheten att prova 20 årgångar av samma vin är bara det ett unikum. Förutom 20 årgångar får Du njuta av vit Chateau Musar som aperitif och libanesiska smårätter.

Till den exklusiva provningen erbjuder vi 34 platser.

Dessa årgångar kommer att provas:
1966
1967
1975
1977
1978
1981
1982
1983
1987
1988
1989
1991
1993
1995
1996
1997
1998
2000
2002
2003
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Preppade med nässpray och gick själv till slut vilket jag inte ångrar. Väldigt kul att få koll på Musar och vad de står för. Blev totalt 23 årgångar Musar inklusive 2007, 1994 och den vita 2006. Klart imponerande provning och Andreas L gjorde ett grymt jobb!

Mest imponerad är jag hur långlivade vinerna är, helt fantastiskt. -66, 67 och 70-talarna var alla oerhört vitala och riktigt bra viner. De var också mina favoriter då de visade upp en helt annan balans och elegans än de yngre vinerna. Sen var den vita 2006 riktigt bra så klar köprekommendation när den dyker upp på SS. -66 och -75 var bäst. 67 och 77 var också väldigt bra och några nummer större med klara bordeauxvibbar.

Trots idogt spottande och prövande lyckades jag bara pröva slut 60- och 70-talarna så det var generöst med vin upphällt vilket gjorde att man kunde köra igenom alla vinerna själv i lugn och ro utan problem också.
 

chambertin

Medlem
Preppade med nässpray och gick själv till slut vilket jag inte ångrar. Väldigt kul att få koll på Musar och vad de står för. Blev totalt 23 årgångar Musar inklusive 2007, 1994 och den vita 2006. Klart imponerande provning och Andreas L gjorde ett grymt jobb!

Mest imponerad är jag hur långlivade vinerna är, helt fantastiskt. -66, 67 och 70-talarna var alla oerhört vitala och riktigt bra viner. De var också mina favoriter då de visade upp en helt annan balans och elegans än de yngre vinerna. Sen var den vita 2006 riktigt bra så klar köprekommendation när den dyker upp på SS. -66 och -75 var bäst. 67 och 77 var också väldigt bra och några nummer större med klara bordeauxvibbar.

Trots idogt spottande och prövande lyckades jag bara pröva slut 60- och 70-talarna så det var generöst med vin upphällt vilket gjorde att man kunde köra igenom alla vinerna själv i lugn och ro utan problem också.
Kul att höra !
Gjorde en liknande övning som du på 90-talet med Musar från 60-, 70- och 80-talet och var då väldigt imponerad av 70-talsvinerna. Det verkar som de står sig än. :)
Var det mycket brett i dom ?
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Kul att höra !
Gjorde en liknande övning som du på 90-talet med Musar från 60-, 70- och 80-talet och var då väldigt imponerad av 70-talsvinerna. Det verkar som de står sig än. :)
Var det mycket brett i dom ?

Nej jag tycker verkligen inte det. Jag stör mig inte så jättemycket på lite brett men hittar mer sådant i exempelvis Pegaus viner faktiskt. Jag förväntade mig skriva brett på de flesta av vinerna men fick med lite "stall" bara några ggr. Det är faktiskt rätt märkligt med tanke på vad man tidigare hört men kanske finns det en del flaskvariation ang brett och det här vara alla, i princip, perfekta flaskor? Eller så var det min förkylning som spökade. @Andreas L kanske kan kommentera?

Däremot har några, enbart från de yngre(80- och 90-tal alltså :cool:), en ibland lite oxidativ ton med "mogen varm/kokt frukt" på näsan vilket jag inte är så förtjust i men det känns som den försvinner med ålder samt gällde bara ett fåtal.

Med detta sagt så blev jag även imponerad hur hög kvalitet det var rakt igenom. Trodde såklart att det skulle vara lite spretigare, brettigare viner med någon kanonbra och några lågvattenmärken. Men tvärtom var det en otroligt jämn, hög nivå och ingen flaska var riktigt svag.

-66, -75 skulle jag väldigt gärna ha liggandes i källaren! Och 67... och 77 då förstås :)
 
Last edited:
Toppen