Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning i GBG?

Magikern

Medlem
Jag undrar om där finns någon vinprovning med bra pris i gbg inom det närmsta? Med bra pris menar jag priser på runt 500 per person.

Det jag i första hand är ute efter är en provning av mogna rödviner från gamla världen.
 

perpro

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Fredagen den 28 september kl 19 kommer Magnum Wine köra en Bordeauxprovning

"...har jag tänkt att öppna lite godsaker dels från källaren, dels från årgång 2009 – totalt 6 viner.
Maila info@magnumwine.se för mer info
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

perpro skrev:
Fredagen den 28 september kl 19 kommer Magnum Wine köra en Bordeauxprovning

"...har jag tänkt att öppna lite godsaker dels från källaren, dels från årgång 2009 – totalt 6 viner.
Maila info@magnumwine.se för mer info

2009:eek:rna verkar lite för unga för att dricka nu, kommer det att finnas viner med 20 år eller mer på nacken på provningen?
 

perpro

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Magikern skrev:
2009:eek:rna verkar lite för unga för att dricka nu, kommer det att finnas viner med 20 år eller mer på nacken på provningen?

Du får väl maila och fråga
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinprovning i GBG?

Magikern skrev:
2009:eek:rna verkar lite för unga för att dricka nu, kommer det att finnas viner med 20 år eller mer på nacken på provningen?
Magnus har en hel del gammalt i källaren iallafall.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Frågade om vilka viner som kommer att provas för ett dygn sedan, men inget svar än.

Kanske hemligt vem vet, hittade inget pris för provningen på deras hemsida heller.

Allt över 700 är för mycket för mig :p

Ingen här som varit på deras provningar eller känner någon som gjort det?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinprovning i GBG?

Min erfarenhet av kommersiella provningar är att man blir blåst på sina pengar. Inte ovanligt med 3-500 kr och sen får man prova Chapel Hill och Ravenswood zinfandel.

Vet inte om du frågar för att du vill lära dig mera men mitt tips är att lära sig själv, är ni 6 st som lägger 500 får ni vin för 3000 kr. Då kommer ni kunna välja ut någon riktig godbit och jämföra med. Problemet är förstås att hitta likasinnade men använd detta forumet i så fall!

Är ni 10 blir det 5000 kr och då kan ni köpa allt som man vågar öppna och dricka. :D
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Crist(al)ian 77 skrev:
Min erfarenhet av kommersiella provningar är att man blir blåst på sina pengar. Inte ovanligt med 3-500 kr och sen får man prova Chapel Hill och Ravenswood zinfandel.

Vet inte om du frågar för att du vill lära dig mera men mitt tips är att lära sig själv, är ni 6 st som lägger 500 får ni vin för 3000 kr. Då kommer ni kunna välja ut någon riktig godbit och jämföra med. Problemet är förstås att hitta likasinnade men använd detta forumet i så fall!

Är ni 10 blir det 5000 kr och då kan ni köpa allt som man vågar öppna och dricka. :D

Det jag hade i tankarna var en provning med 5-6 (eller kanske fler än så om pengarna räcker) olika sorters rödvin som alla står eller iaf närmar sig sin topp.

Vet inte vilka viner som ni tycker ger mest valuta för pengarna om talar om mogna rödvin som ligger runt 1000 kronor flaskan, några förslag?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinprovning i GBG?

Magikern skrev:
Det jag hade i tankarna var en provning med 5-6 (eller kanske fler än så om pengarna räcker) olika sorters rödvin som alla står eller iaf närmar sig sin topp.

Vet inte vilka viner som ni tycker ger mest valuta för pengarna om talar om mogna rödvin som ligger runt 1000 kronor flaskan, några förslag?
Om jag tolkar inläggen rätt önskas 20 år gamla högkvalitativa rödviner för väldigt lite pengar. Enligt mig finns inte detta att få!!
 

Peder

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Det jag hade i tankarna var en provning med 5-6 (eller kanske fler än så om pengarna räcker) olika sorters rödvin som alla står eller iaf närmar sig sin topp.

Vet inte vilka viner som ni tycker ger mest valuta för pengarna om talar om mogna rödvin som ligger runt 1000 kronor flaskan, några förslag?

5-6 viner i prisklassen 1000 kronor flaskan och bara behöva betala 500 kronor? Det låter som att det är bättre att du hittar vänner där ni tillsammans kan köpa rariteter och dela på kostnaden!
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinprovning i GBG?

Magikern skrev:
Vet inte vilka viner som ni tycker ger mest valuta för pengarna om talar om mogna rödvin som ligger runt 1000 kronor flaskan, några förslag?
Du kan börja botanisera här.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vinprovning i GBG?

perpro skrev:
Fredagen den 28 september kl 19 kommer Magnum Wine köra en Bordeauxprovning

"...har jag tänkt att öppna lite godsaker dels från källaren, dels från årgång 2009 – totalt 6 viner.
Maila info@magnumwine.se för mer info

Fick svaret att det var fullbokat. :(
 

chambertin

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

Magikern skrev:
Jag undrar om där finns någon vinprovning med bra pris i gbg inom det närmsta? Med bra pris menar jag priser på runt 500 per person.

Det jag i första hand är ute efter är en provning av mogna rödviner från gamla världen.

Som redan nämnts här förut så kan det bli svårt att få ihop ngt bra för dom pengarna om du skall betala också för lokal och föreläsare.
Men ponera att du kan ro ihop 10 personer till en sådan provning och skippar föreläsare då har ni 5000:- att röra er med.
Det borde gå att få ihop t.ex 5-6st Bordeauxer av hyfsad kvalitet från 80- och 90-talet + kanske ngn lite yngre från 2000 eller 2001.
Vill du inte ha mogen Bordeaux utan kan tänka dig Barolo eller Brunello så finns som kayaker påpekade massor med mogna viner hos Stefan Töpler (www.barolobrunello.de).

Mogna Bourgogner till den prislappen är värre (om du inte har tur med ngn enklare odlare men troligare är bottennapp) och Rhône är nog ganska svårt att hitta mogna viner ifrån rent allmänt med undantag för toppvinerna men då spricker ju din budget på första eller andra flaskan.

Tycker inte att du skall mixa viner från olika distrikt utan håll dig till ett.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinprovning i GBG?

chambertin skrev:
Mogna Bourgogner till den prislappen är värre (om du inte har tur med ngn enklare odlare men troligare är bottennapp) och Rhône är nog ganska svårt att hitta mogna viner ifrån rent allmänt med undantag för toppvinerna men då spricker ju din budget på första eller andra flaskan.
Vad gäller Bourgogne så finns ett antal intressanta tyska handlare här:
http://raradroppar.blogspot.se/2012/03/ ... gogne.html
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinprovning i GBG?

chambertin skrev:
Som redan nämnts här förut så kan det bli svårt att få ihop ngt bra för dom pengarna om du skall betala också för lokal och föreläsare.
Men ponera att du kan ro ihop 10 personer till en sådan provning och skippar föreläsare då har ni 5000:- att röra er med.
Det borde gå att få ihop t.ex 5-6st Bordeauxer av hyfsad kvalitet från 80- och 90-talet + kanske ngn lite yngre från 2000 eller 2001.
Vill du inte ha mogen Bordeaux utan kan tänka dig Barolo eller Brunello så finns som kayaker påpekade massor med mogna viner hos Stefan Töpler (www.barolobrunello.de).

Mogna Bourgogner till den prislappen är värre (om du inte har tur med ngn enklare odlare men troligare är bottennapp) och Rhône är nog ganska svårt att hitta mogna viner ifrån rent allmänt med undantag för toppvinerna men då spricker ju din budget på första eller andra flaskan.

Tycker inte att du skall mixa viner från olika distrikt utan håll dig till ett.

Grejen är att de är rätt skoj att jämföra en mogen bordeaux med en mogen barolo eller brunello. Sällan man får möjligheten att testa bra mogen Bordeaux, Bourgogne, Brunello och Barolo på samma provning.

Får man ihop 15 pers kan man nog hitta en en del bra viner om man nöjer sig med 4 flaskor och 500 per person.
 
Toppen