Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning - söker tips på viner

Gurto

Medlem
Vädjar forumets alltid så hjälpsamma skribenter om lite hjälp.

Någon gång i sommar har jag och min kusin tänkt slänga ihop en liten vinprovning vars främsta syfte är att vidga våra erfarenheter av kvalitetsviner. Vi vill alltså prova drickmogna (så vällagrade som viner av respektive typ bör vara) och riktigt bra viner. Hade tänkt följande viner:
Sauvignon blanc från Loire (här hade jag redan en tanke om silex pouilly fumé som finns på bolaget. Bra idé?)
Riesling från Mosel
Grand cru chablis
Röd Grand cru Bourgogne
Röd bordeux
Rött från norra rhône

Om det är möjligt så vore det smidigt om systembolaget gick att nyttja för att skaffa dem. Vi vill bara ha en flaska av var sort och de små kvantiteterna antar jag blir svårt om man köper från utomlandsföretagen? Svenska vinimportföretag som säljer till restaurang är inget större hinder. Öppen för bra förslag.

Vi är givetvis beredda att lägga lite pengar på vinerna så att vi får bra grejer men det får inte sticka iväg för mycket. Alltså är typ DRC och Pétrus HELT uteslutna. För att ge en vink om ungefär vad vi är beredda att lägga: Max 1000 för bourgognen, max 2500 för bordeaux, max 800 för chablis, max 1000 för rhône, max 600 för riesling, max 700 för loire
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Ska ni ha mogna viner så kan ni i princip glömma SB.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Är det så så får vi handla någon annanstans :) men var? Tips på viner och var de ska inhandlas (endast en av varje flaska) vore som sagt väldigt välkommet.

Är det så att budgeten jag satt upp är orimligt låg för att få vettiga mogna viner så säg det - kanske får tänka om då
 

Silenos

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Självklart går det att köpa styckvis med flaskor ifrån massvis med europeiska vinhandlare. På det här forumet så verkar många handla ifrån England (in bond), och det är en hel del prat om "en låda av X fixat". Men de flesta handlare fungerar som vilken butik som helst. Det är bara att lägga flaskan i varukorgen och betala (eller skicka e-post om fraktpriser till Sverige inte står skrivet). Jag skulle rekommendera att du lägger 300 kr av den generöst tilltagna budgeten på att skaffa köpeversionen av wine-searcher, den summan spar du in i ett nafs.

Tillägg: Jag hade tagit en tusenlapp ifrån bordeauxbudgeten och lagt på en riktigt mogen Barolo (köpes med fördel ifrån Barolobrunello.de). Och dessutom... En flaska mogen (98-02?) vit Bourgogne tycker jag nog också hade gjort sig fint i provningen (kolla in http://oxidised-burgs.wikispaces.com/ innan för att utesluta högriskflaskor).
 
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Silenos skrev:
Tillägg: Jag hade tagit en tusenlapp ifrån bordeauxbudgeten och lagt på en riktigt mogen Barolo (köpes med fördel ifrån Barolobrunello.de).

Ogillas :p

Nej men, Barolo är ju satans gott. Men tänk vilken Bordeaux man kan få för 2500:-. Mogen Leoville Las Cases av duglig årgång dök direkt upp i mitt huvud. Men det finns mycket bra för 1500:- också.

Det tråkiga vore ju om nån av flaskorna var korkad om man bara beställer en av varje...
 

Mmm

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Bor du i södra Sverige eller har ärende till Köpenhamn kan jag rekommendera att gå in på www.vinbanken.dk. Ligger nära Nørreport station.

Några snabba exempel:

Röd Rhone: JL Chave Hermitage 2004 (1095 DKK)
Vit Bourgogne: Leflaive Combettes 1999 (1388 DKK)
Röd Bordeaux: Pichon Comtesse 1986 (1495 DKK)

Finns ju tusentals flaskor, så det finns säkert ännu bättre alternativ. Det är bra att mejla i förväg, för listan är sällan helt uppdaterad. Framförallt finns det många fler flaskor som aldrig hinner åka in i systemet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Gurto skrev:
Någon gång i sommar har jag och min kusin tänkt slänga ihop en liten vinprovning vars främsta syfte är att vidga våra erfarenheter av kvalitetsviner. Vi vill alltså prova drickmogna (så vällagrade som viner av respektive typ bör vara) och riktigt bra viner. Hade tänkt följande viner:
Sauvignon blanc från Loire (här hade jag redan en tanke om silex pouilly fumé som finns på bolaget. Bra idé?)
Riesling från Mosel
Grand cru chablis
Röd Grand cru Bourgogne
Röd bordeux
Rött från norra rhône

Vi är givetvis beredda att lägga lite pengar på vinerna så att vi får bra grejer men det får inte sticka iväg för mycket. Alltså är typ DRC och Pétrus HELT uteslutna. För att ge en vink om ungefär vad vi är beredda att lägga: Max 1000 för bourgognen, max 2500 för bordeaux, max 800 för chablis, max 1000 för rhône, max 600 för riesling, max 700 för loire

Det stora problemet är förstås att hitta drickmogna viner, alltid svårt i Sverige, och vill man ha "bra namn" och bra årgångar över disk (det svenska köpbeteendet...) utan att bli ruinerad är det svårt varsomhelst.

Ärligt talat hade jag nog allokerat er budget (upp till 6600 kr om jag fräckt summerar) annorlunda om jag ville få en lärorik "fine wine"-provning. Om det i första hand är en vinprovning, snarare än en matchande vinuppsättning till en meny, skulle jag inte blanda vitt och rött. Och även om ni ska äta till vinerna kan man välja mat som passar till vinerna, snarare än tvärtom.

Vad gäller de vita kan jag känna en viss tveksamhet att blanda druvsorter och vinstil (ekat/oekat, ev. vin med restsötma om du väljer Mosel-Riesling) alltför vilt inom ramen för bara tre viner, även om kraftigt oekat mot ekat för all del kan vara en instruktiv provning. Dagueneaus Silex är för all del välkänd, men rätt atypisk jämfört med annan Loire-Sauvignon Blanc, och tidskrävande. För ett drygt år sedan hämtade jag bl.a. en magnum Silex 2005 från en säljare och minns hur han med bekymrad blick bönade "please, please, don't open it too soon!". (Var inte orolig - den ligger fortfarande i källaren och ruvar.)

På den röda sidan är det bara att konstatera att röd Bourgogne oftast inte gör sig så bra bredvid mer tanninstinna druvsorter.

Så varför inte t.ex. använda ungefär halva din budget, och satsa på att börja med en provning med sex bra vita viner, med ett medelpris runt 500 kr/st? En röd provningen kan du sedan ta vid ett annat tillfälle. Köper du de vita från SB kommer de för all del att vara för unga, men det kan man kanske lite lättare stå ut med på den vita sidan. Temat kan antingen vara en "Tour de France" eller landsblandat.

Ex. på Tour de France med sex viner fördelade över fem regioner och fyra druvsorter (dubletter av Chardonnay och Sauvignon Blanc i olika stil):
- Chablis Grand Cru
- Vit Bourgogne från Côte de Beaune - förslagsvis premier cru från någon känd by
- Alsace-Riesling
- Sancerre eller Pouilly-Fumé
- Vit Bordeaux
- Condrieu eller vit Hermitage, alternativt byt den mot en flaska Sauternes att servera efter de andra
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Kanske vore en tanke att bara köra en färg på vin. Men då skulle jag vilja köra rött - känns mer prioriterat. Kanske en bourgogne, en Bordeaux, en hermitage och en c9dp. Med en total budget på 6000. Mest pengar läggs på bordeauxen. Lite tips på dessa fyra :) léoville som bordeux låter trevligt. Men de övriga?

En tanke jag fick för att inte låta vinerna krocka vore att de blir uppdelade så att varje vin ackompanjeras av en liten maträtt. Känns som en rätt bra kväll.
 
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Gurto skrev:
Kanske vore en tanke att bara köra en färg på vin. Men då skulle jag vilja köra rött - känns mer prioriterat. Kanske en bourgogne, en Bordeaux, en hermitage och en c9dp. Med en total budget på 6000. Mest pengar läggs på bordeauxen. Lite tips på dessa fyra :) léoville som bordeux låter trevligt. Men de övriga?

En tanke jag fick för att inte låta vinerna krocka vore att de blir uppdelade så att varje vin ackompanjeras av en liten maträtt. Känns som en rätt bra kväll.
Jag kan hålla med Vintomas om att Bourgognen inte kommer komma till sin fulla rätt om det är mycket tanninstinna viner men med det sagt så tror jag det blir svårt att hitta en grand cru för runt 1000 kronor, iallafall en i klass med Leoville.

Lite tips (i tillägg till tipset om wine-searcher som är ett bra sätt att hitta viner):
  • Den 21-23 maj är det vårens sista drycksauktion på www.stadsauktion.se. Det kan finnas enstaka intressanta viner där
  • Roberson Wine, www.robersonwine.com alt www.robersonwine.se kommer ju börja sälja äldre flaskor direkt till Sverige. Tittade lite på priserna och det är inga fynd men de ligger inte helt snett
  • Paulsson Rare Wine. http://www.rare-wine.de/. Drivs av en svensk och du kan hitta en hel kul

Bland annat Chambertin, Caviste, Kayaker och Vintomas är ju bra på Bourgogne. Rhone finns det ett helt gäng på forumet. Sedan tycker jag också att om du väljer rött så kan Barolo vara ett alternativ. Det finns en bra affär i Tyskland jag tappat namnet på.

PS. Undvik FRW (www.frw.co.uk). Primärt inte pga att jag inte litar ett dugg på dem utan pga att de har inga av sina viner i lager (om du nu inte kan få dem att ta andra kunders redan köpta flaskor :) ) Det kommer bli extremt tight att få leverans innan sommaren
 
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Anders Landström skrev:
Sedan tycker jag också att om du väljer rött så kan Barolo vara ett alternativ. Det finns en bra affär i Tyskland jag tappat namnet på.

Silenos skrev:
Jag hade tagit en tusenlapp ifrån bordeauxbudgeten och lagt på en riktigt mogen Barolo (köpes med fördel ifrån Barolobrunello.de).
Bra om man läser i tråden :)
 

Silenos

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Som Vintomas var inne på, mogen röd (eller vit) bourgogne ifrån välrenommerade firmor är antingen svårt eller svindyrt att ordna. En tanke kan vara att köpa en 07:a istället. Då får man en årgång, som såklart inte kan kallas mogen, men samtidigt så kommer den heller inte vara sluten. Jag skulle personligen tro att det är bättre att öppna en 07:a än t.ex. en 99:a nu. Dessutom så kan man hitta en hel del som kostar multum i andra årgångar. Jag köpte t.ex. Dujacs CdlR ifrån tyskland för strax över tusenlappen.
 

Caviste

Leverantör
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Hur går det Gurto, får ni ihop det?

Jag tycker forumet har kommit med bra tips.

Jag är inte lika skeptisk till att prova olika vintyper så länge man ställer dom i "rätt" ordning, dock skulle jag avråda från att blanda viner med sötma och torra. Ett par bättre vita följt av några röda pjäser låter inte så tokigt om ni vill "upptäcka" stora viner.

Loire för mig är ju chenin blanc, och ska det vara moget får det gärna vara senskördat med sötma. Silex är precis som Vintomas påpekar atypisk och tar väldigt lång tid på sig att mogna. 94:an var fortfarande galet ung förra året!!

Mogen vit Hermitage kan vara en unik upplevelse och passar rätt bra i provningssammanhang då det sällan är något man sänker en hel pava av på egen hand.

Mogen, saftig, vit Bordeaux är intressant och mycket gott. Där tycker jag 10 års ålder är ett bra riktmärke.

Mogen Chablis från bra odlare är det bästa jag vet och ofta ett säkrare val framför vit Bourgogne 96-04. 10 års ålder är perfekt för alla utom Raveneau som behöver det dubbla.

På den röda sidan är väl de tre givna Bourgogne, Bordeaux och Rhône.

Bourgogne blir mycket riktigt dyrt om det ska vara finvin från bra årgång. 98, 2000 rekommenderas. 95, 96, 99, 01 och 02 har en bit kvar om man är ute efter mognad. 2000 i synnerhet är generöst (lite som en mogen version av 2007) och ger en vink om vad mogen Bourgogne kan erbjuda, men välj med försiktighet, finns mycket som inte klarat att åldras med värdighet.

Bordeaux från 80-talet är moget. 95, 96, 2000 är inte färdigt. Vissa 98or och många 99or är tidigt mogna. Jag gillar inte de tidiga 90-tals årgångarna samt 97.

C9dP med 7-12 års mognad kan vara fantastiskt och helt andra viner än sina unga motsvarigheter. Hermitage och Côte-Rôtie har inte mycket gemensamt med vinerna från södra Rhône och förtjänar väl egentligen också att vara med.

Den stora frågan är ju hur ni ska hitta dessa godsaker... Återkommer med konkreta tips om jag springer på något intressant!

Fridens,
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Vinprovning - söker tips på viner

Tack för alla bra idéer. Jag är nu rätt säker på att provningen blir på röda bara. Bestämt mig för bourgogne, Bordeaux, c9dp och norra rhône. Frågan återstår ju var de bäst inhandlas :) Något som bör öka mina valmöjligheter är att jag kommer bila till Frankrike i sommar. Tanken är att åka genom alsace, bourgogne, kanske Loire, Paris och champagne. Bör finnas ett gäng bra ställen att köpa mogna viner antar jag? Vilka vinbutiker är bra? Resan innebär ju också möjligheten att stanna till på vinbanken i Köpenhamn om det finns något trevligt till bra pris där.
 
Toppen