Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning & Utskänkningstillstånd

CH

Medlem
För att få servera alkhol behövs ju ett utskänkningstillstånd men vad gäller vid vinprovning?

Jag tänker mest på vinklubbar eller liknande som inte har något utskänkningstillstånd men som regelbundet håller olika typer av provningar som är öppna för allmänheten.

Vad gäller här egentligen?
 

Arvid

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Citera mig ej, men jag tror att det förhåller sig såhär:

Om du håller vinprovningen i en lokal med utskänkningstillstånd så får du inhandla vinerna (alltså kan du servera blint).

Om du håller provningen någon annanstans, exempelvis hemma hos någon så måste vinerna inhandlas av de som medverkar i provningen. Du får alltså inte som provningsledare ta 500 kr / deltagare och sedan köpa vin för summan.

Någon som har bättre koll?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Då borde det med andra ord inte vara OK med alla dessa vinprovningar som hålls kors & tvärs då eftersom de bygger på att provningsledaren sätter ett tema och köper in viner därefter?

Om det nu skulle vara så, hur tolkas provningarna på SS?
 

Krisman

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Vi höll på med det där innna. Och jag minns nog att det är som du säger.
Om deltagarna köper in vinet så står du bara för tjänsten att föreläsa.
Kolla med Scander, han har nog koll.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Finns det en tråd för detta redan?
Jag hittade inget när jag kollade men jag kan ju missat det.
 

anders

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

I princip är det så att i ett mindre slutet sällskap gör man som man vill om man är hemma. Det är enda tillfället som utskänkningstillstånd inte krävs. Görs det förtjänst, dvs det tas typ ett inträde eller vad du vill kalla det är det tillståndspliktigt. Bedriver du inte restaurangnäring utan är en vinklubb ska man alltså söka tillstånd för varje enskild gång, kostnad i storleksordning 700 spänn per ansäkan. Bröllop i hyrd lokal kräver tillstånd.
Finns ett utskänkningstillstånd för en lokal får man inte ta med sig drickat alls, även om lokalen är stängd. Restaurangen måste köpa in vinerna och är skyldig att slå på minst 25% på inköpspriset.

Reglerna är helt sjuka och speglar i vanlig ordning att de 349 dumjävlarna på Helgeandshomlen precis sopar ihop tillräckligt med IQ-poäng för att kunna sköta sin andning utan respirator. Den pågående alkoholutredningen ska adressera den här frågan efter vad jag vet men med tanke på hur apskaften brukar hantera frågor kan man lugnt utgå från att det kommer att bli ännu sämre.
 

David W

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

anders skrev:
Finns ett utskänkningstillstånd för en lokal får man inte ta med sig drickat alls, även om lokalen är stängd. Restaurangen måste köpa in vinerna och är skyldig att slå på minst 25% på inköpspriset.

Får man verkligen inte göra detta? Jag varit på flera middagar på bättre restauranger i Stockholm där de har serverat medhavda viner (naturligtvis mot avgift). Det är väl bäst att inte skriva ut namn på krogen om det är så att de kan få problem Socialtjänstförvaltningen.
 

Öhman

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

David W skrev:
Får man verkligen inte göra detta? Jag varit på flera middagar på bättre restauranger i Stockholm där de har serverat medhavda viner (naturligtvis mot avgift). Det är väl bäst att inte skriva ut namn på krogen om det är så att de kan få problem Socialtjänstförvaltningen.

Alla alkoholhaltiga drycker som lagerhålls eller förtärs i en så kallad "insynad" lokal (lokal med serveringstilstånd) måste vara inköpta och kunna redovisas av tillståndshållaren.
I princip får du inte kila in på stamkrogen och ta en öl och ha med dig ditt senaste förvärv från nyhetssläppet i en kasse.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

David W skrev:
Får man verkligen inte göra detta? Jag varit på flera middagar på bättre restauranger i Stockholm där de har serverat medhavda viner (naturligtvis mot avgift). Det är väl bäst att inte skriva ut namn på krogen om det är så att de kan få problem Socialtjänstförvaltningen.

Jo, tyvärr är det helt förbjudet enligt "tha law", myten om korkavgift lever fortfarande kvar inom restaurangbranchen dock.
 

David W

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Krug skrev:
Jo, tyvärr är det helt förbjudet enligt "tha law", myten om korkavgift lever fortfarande kvar inom restaurangbranchen dock.

Intressant, vet ni om detta är reglerat i lag eller i lokala regler. Det är ju kommunerna som utfärdar tillstånden och de kan ju ha lite egna krav utöver vad lagen kräver.

/D
 

anders

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

I stort sett rubb och stubb regleras av lagstiftning och vad värre är av förordningar från livshatarna på Folkhälsoinstitutet. Bara det namnet för osökt tankarna till vissa "vetenskapliga" institut som existerade främst i Tyskland under de första decennierna av förra seklet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

David W skrev:
Intressant, vet ni om detta är reglerat i lag eller i lokala regler. Det är ju kommunerna som utfärdar tillstånden och de kan ju ha lite egna krav utöver vad lagen kräver.

/D

Är det inte Länsstyrelsen som är tillståndsgivande myndighet, men kommunen är kontrollerande förvaltning?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinprovning & Utskänkningstillstånd

Bubblaren skrev:
Är det inte Länsstyrelsen som är tillståndsgivande myndighet, men kommunen är kontrollerande förvaltning?
Nope, det ändrades faktiskt redan 1996. Länsstyrelsens roll är numera att övervaka hur kommunerna sköter detta.
 
Toppen