Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning

Tja!

Jag har druckit vin ett par år nu och en del (i mina mått mätt) men jag har väl aldrig riktigt lagt fokus på att lära mig så mycket om vin, att visa druvor smakar si och så, att visa områden känner man igen på det, det passar till det.

Har inte speciellt många vinintresserade vänner heller men vad skulle ni ge för tips om man ska lära sig mer om vin genom att dricka?

Om vi utgår att jag är 1 person.. (ibland är fler) det kan va lite tufft att öppna 2-3 flaskor själv en kväll/helg bara för att prova sig fram från vin till vin, oftast blir det 1 flaska per helg men det är svårt att jämföra ett vin när man inte är riktigt hemma på vin och när man dricker dom med alldeles för många dagars mellanrum, när man inte är riktigt hemma på vin.

eller har jag fel?

ge mig gärna lite tips, kanske finns några bra enkla vinkurser/provningar ni känner till? (hade inte tänkt utbilda mig till Sommelier)
 

Thirsty

Smygnykterist
Tja!

Jag har druckit vin ett par år nu och en del (i mina mått mätt) men jag har väl aldrig riktigt lagt fokus på att lära mig så mycket om vin, att visa druvor smakar si och så, att visa områden känner man igen på det, det passar till det.

Har inte speciellt många vinintresserade vänner heller men vad skulle ni ge för tips om man ska lära sig mer om vin genom att dricka?

Om vi utgår att jag är 1 person.. (ibland är fler) det kan va lite tufft att öppna 2-3 flaskor själv en kväll/helg bara för att prova sig fram från vin till vin, oftast blir det 1 flaska per helg men det är svårt att jämföra ett vin när man inte är riktigt hemma på vin och när man dricker dom med alldeles för många dagars mellanrum, när man inte är riktigt hemma på vin.

eller har jag fel?

ge mig gärna lite tips, kanske finns några bra enkla vinkurser/provningar ni känner till? (hade inte tänkt utbilda mig till Sommelier)
Coravin för att kunna dricka enstaka glas, smutt då fler flaskor kan öppnas samtidigt.
Varför inte gå kurs hos ex Munskänkarna och gå på BYOB? Påverkas såklart av var du bor.
 

lukastollig

Pudelfantast
Tja!

Jag har druckit vin ett par år nu och en del (i mina mått mätt) men jag har väl aldrig riktigt lagt fokus på att lära mig så mycket om vin, att visa druvor smakar si och så, att visa områden känner man igen på det, det passar till det.

Har inte speciellt många vinintresserade vänner heller men vad skulle ni ge för tips om man ska lära sig mer om vin genom att dricka?

Om vi utgår att jag är 1 person.. (ibland är fler) det kan va lite tufft att öppna 2-3 flaskor själv en kväll/helg bara för att prova sig fram från vin till vin, oftast blir det 1 flaska per helg men det är svårt att jämföra ett vin när man inte är riktigt hemma på vin och när man dricker dom med alldeles för många dagars mellanrum, när man inte är riktigt hemma på vin.

eller har jag fel?

ge mig gärna lite tips, kanske finns några bra enkla vinkurser/provningar ni känner till? (hade inte tänkt utbilda mig till Sommelier)

Köp en Coravin. Kostar som runt 10 flaskor mellanklassviner men möjliggör ensamprovning på helt ny nivå.
 

ChristianB

DipWSET
Finns ju ett par roliga halvflaskor också, iaf om man har ett större bolag i närheten.
Det finns också en väldans massa vin på halvflaska i Beställningssortimentet; jag har ofta tagit hem lite dyrare sorter som jag gärna dricker men som blir mindre kännbara i plånboken när de kommer i litet format. ;)
 

Adamanko

Medlem
1. Du bor i Sthlm? Vinprovningar arrangeras både från det här forumet, vissa systembolag, importörer och restauranger. Gå på sådana.
2. Börja skriva smaknoter. Svårt i början, men man tränar upp förmågan.
3. Eller fortsätt drick som du gör nu. Inga fel i att dricka en pava till helgen för att njuta.
 

Ulf B

Medlem
Om du gillar ung riesling så kan du med gott samvete öppna flera flaskor till helgen och följa dem under fyra/fem dagar (förvaras i kylen). Utvecklingen av vinet från dag till dag är en ren fröjd att följa.
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Har själv provat vin i snart 5 års tid, tillsammans med min fru och två vänner... vi har rätt organiserade vinprovningar där vi provar oss runt i världen: områden, druvor osv... Kan bara hålla med om kommentarerna i tråden ovan, dessutom att man försöker hitta någon att prata med om just dofter & smaker. Men som sagt: Munskänkarna, Systembolagsprovningar,

  • Börja med de "stora" druvor: Riesling, Chardonnay, Cab. sav, Pinot Noir osv... fråga på systemet efter typiska uttryck av dessa druvor och olika områden. Testa, skriv ner, fuskläs på Systembolaget och se om du kan hitta "deras" dofter. Inte alltid att det stämmer, men kan hjälpa dig att börja hitta olika smaker.
  • Läs en distanskurs - Grythyttan har Vin I och Vin II på distans. Digitala föreläsningar som ger dig en bra grund till druvor och viner...
  • Försök att hitta någon vinbar med trevliga och öppna personer bakom baren (hade du bott i Göteborg hade jag sagt "Barsac", men Stockholm har jag ingen som helst koll på...
 

Jesper L

Medlem
För ett tag sedan länkade någon på forumet en artikel som handlar om hur man kan framstå som ett ”proffs” på vinprovning. Tyvärr har jag glömt bort vad artikeln hette och jag hittar den inte via Google så testar att fråga här.
Artikeln var skriven med glimten i ögat och beskrev bland annat att man ska använda ordet mineralitet etc etc.

Hoppas nån vet vad jag menar :)
 

Trydebull

Medlem
För ett tag sedan länkade någon på forumet en artikel som handlar om hur man kan framstå som ett ”proffs” på vinprovning. Tyvärr har jag glömt bort vad artikeln hette och jag hittar den inte via Google så testar att fråga här.
Artikeln var skriven med glimten i ögat och beskrev bland annat att man ska använda ordet mineralitet etc etc.

Hoppas nån vet vad jag menar :)

Kan det vara den här du menar?

https://vinbanken.se/2016/04/10/hur-man-fejkar-sig-genom-en-vinprovning/
 
Jag är också intresserad av att gå på lite provningar. Dricker mest champagne men anser mig fortfarande vara novis på området. BYOB eller annan provning är väldigt intressant. Bor också i Stockholm.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag är också intresserad av att gå på lite provningar. Dricker mest champagne men anser mig fortfarande vara novis på området. BYOB eller annan provning är väldigt intressant. Bor också i Stockholm.
Vi är ett gäng forumiter som träffas på BYOB's i stockholmsområdet. Håll utkik i forumet, brukar dra igång igen efter sommaren.
 

Chrippe

Medlem
Jag läste en 7.5 HP kurs som heter "Dryckeskunskap 1" på distans från Örebro Universitet. Kursen gick igenom många olika områden och druvor och gav mig ett strukturerat sätt att lära mig mer. Mycket basic grejer men gratis och intressant. Fanns ett forum för kursen där kunde hitta andra kursare för att träffas och testa vinerna tillsammans och diskutera. Man arbetade utifrån WSET 2 metodik. Jag läste den parallellt till mitt heltidsarbete och det var inga problem alls.

Länk till kursen: https://www.oru.se/utbildning/kurser/kurs/maltidskunskap-och-vardskap-dryckeskunskap-i-m%e5001g

Kanske kan vara intressant, ifall du har några frågor angående den är du välkommen att skicka PM.
 

cepage.se

Medlem
Hej alla! Tar upp den här tråden igen!

Någon som har tips på hur man kan ordna vinprovning hemma/kontoret eller på restaurang med provningsledare för en grupp vänner/kollegor? Kan man anlita provningsledare och hur funkar det med BYOB på restaurang/vinbar eller måste man förhålla sig till deras utbud och serveringstillstånd?

Om man på flexibel men fin plats vill prova viner med ett visst tema tillsammans med ett eget gäng alltså? Vad har man för alternativ?
 
Toppen