Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Inspirerad av min egen fantastisk ölslogantävling så känner jag det även behövs en frågesportstråd i vinforumet, same rules apply, en dast en fråga åt gången, den som först svarar rätt ställer nästa fråga. Har det tagit längre än 12 timmar från det att rätt svar har bekräftats av frågeställaren och ingen ny fråga har inkommit så får en ny fråga postas av den som känner sig manad. Naturligtvis spottar och fräser vi åt folk som fuskar och använder google och andra tonårsmetoder för att lista ut svaren.

Jag inleder lätt och försiktigt:

Adam Tolmach som gör viner under namnet Ojai Vineyards var tidigare delägare i ett annat kultvineri i Kalifornien. Vilket?

EDIT: Ändrade "känt" till "kultvineiri" då jag insåg att det passar bättre ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

Vet att han kamperade ihop med Jim Clenenden på Au Bon Climat men hur ägareförhållandena var vet jag inte. Clenenden är ju kvar på ABC.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Mysonoxen skrev:
Vet att han kamperade ihop med Jim Clenenden på Au Bon Climat men hur ägareförhållandena var vet jag inte. Clenenden är ju kvar på ABC.

Jag är stolt över dig.

Bollen till Myson.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

En koll på om ni läser reklammaterial...

En härskare vid namn Thibault IV associeras med ett känt vin, vilket?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
En koll på om ni läser reklammaterial...

En härskare vid namn Thibault IV associeras med ett känt vin, vilket?

Hertigen av Champagne och Brie?

Kan fan inte komma på vilket vin dock!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Gudars... Comtes de Champagne...

Ska jag skämmas nu?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
En kort stund, sedan ska du hitta på en ny fråga. :D

Nu har jag skämts tillräckligt och anser att jag kan ställa en ny fråga:

På den av tyskarna så nesligt torpederade skonaren Jönköping så fraktades champagne, champagne som sedan plockades upp i dagens ljus och såldes till överpriser. Vilken var champagnen?
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

Piper Hedsick om jag minns rätt. En polares farsa visade mig en flaska för nån månad sen. Var rätt packad då så minns inte så väl ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Keen skrev:
Piper Hedsick om jag minns rätt. En polares farsa visade mig en flaska för nån månad sen. Var rätt packad då så minns inte så väl ;D

Njaeeee, det är inte riktigt rätt det. Och du får specificera lite mer årgång och namn krävs! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Keen skrev:
haha, jag tog en bild på lådan så med lite fusk skulle det gå ;D Men jag lämnar den till nån annan intresserad.

Facit --> http://i142.photobucket.com/albums/r112/Keen_78/DSC00030.jpg

Som det står på Keens fubbobild så är svaret: Heidseck & Co, Goût-Americain 1907. Goût-Americain betyder alltså att vinet är halvsött, en stil som var väldigt populär runt den här tiden.

Även om fusk inte premieras så låter vi Keen ställa nästa fråga!
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

hah! Stort tack ;D

Vi kör såhär, vem sa detta:

"my only regret in life is that I didn't drink enough Champagne"
 
Toppen