Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrecensioner

admin99

Administratör
Viner, lördagen den 1 september 2007.

de Venoge, Louis XV - 1995

Förvånansvärt intesiv färg med inslag av guld och gröna toner. Knuten och lite snipig på doften som dock gav med sig med tiden, citrus, gröna äpplen dominerade. En kraftig syra och ung och väldigt knuten frukt. En bitter och ett nästan salt avslut dominerade smaken totalt, frukten kom inte alls fram, men annat var egentligen inte att vänta. Väldigt ungt, låt ligga. 88p

Taittinger, Comtes de Champagne - 1986

En överraskning! Lite trött på moussen, men inte så att det störde. Ordentligt, djup gyllene färg och en doft packad med mogna gula äpplen och toner av choklad, En hel del mognadstoner, men det var inte anant att vänta. Fortfarande en bra syra, bra längd och en trevlig smak med åkklen, lite tropiska frukter och antydan till honung. Börjar bli lite trött men fortfarande trevlig! 86p

Henriot Brut, Mgn. - 1979 (degorgerad 2006)

Underbar mousse, härlig fortfarande ungdomlig färg och en stlrtskön doft med citrus och äpplen. En ordentlig och livlig syra ger ett vin med underbar vitalitet, en lång smak med mänder av unga frukttoner som utvecklar sig till att bli härligt mogen och underbart inställsam. Klockrent vin! 93p

Bonneau du Martray, Corton-Charlemagne - 1988

Perfektion i en flaska! Doften nästan vidbrerar i glaset som är packat med mineraler, äpplen och päron. En ordentlig syra balanserar upp en mogen, härlig frukt med en massiv rondör och en eftersmak som bara fortsätter. Kan enkelt ligga i 10 år till, 98p

Dom Pérignon, Mgn. - 1975

Fullt med kraft och energi! Ordentligt med mousse och en härligt gyllene färg, masvis med citrus och mogna äpplen, toner av honung och choklad. En underbar syra och en lång härig smak som slutar med en antydan av oxidation. Dricker underbart bra nu. 91p

Château de Beaucastel, Mgn. - 1989 Kork, tårarna rinner. Innan den utvecklades fullt ut så kunde man fortfarande känna den underbara kombination av kraft och ellegans som finns i ett sånt här vin.

Château Cheval Blanc - 1982

En av kvällens storheter, underbar röd färg med vissa, lätta antydningar till mognadstoner. En elegans som inte är av denna världen med mogna bär, närliga toner av läder och tobak och smaken sen! Nästan irriterade balanserat, perfekt lång smak som fortsatte att utvecklas i flera minuter. Ett magiskt vin. 98p

Château Tertre Roteboeuf - 1990

Kvällens stora överraskning, nästan kompakt blålila färg, en underbar doft fullspäckad med mogna bär. Otroligt kompakt smak, men fortfarande tillgänglig, en läng eftersma fylld till max med solmogna bär, toner av choklad och antydningar till kaffe. Kvällens vin! 98p

Chapoutier, Le Meal Hermitage - 1999

Säkert ett stort vin, men jag förstår mig inte på stilen. Ingen syra att tala om, fet och oljig och en parfymerad, nästan tvåliknande smak.

Château Riussec - 1990

En härlig sauternes fylld med saffran, tropiska frukter och en härlig syra och ordentlig sötma. Elegant och utvecklad, helt enkelt ett jäkligt bra vin! 89p

Krug - 1988

Krug är Krug är Krug. Varje 88 man öppnar är en magisk upplevelse med den underbara syran, den karaktäristiska syran och tonerna av cocos som börjar smyga fram i den till sist. En ordentlig syra, toner av äpple och en elegant chokladighet ett fantastiskt vin! 98p
 
Trådskapare
admin99

admin99

Administratör
Bordeaux Primörer och referensvin 7/9-2007

Phelan-Segur 2006


Bra frukt, varm och härligt, förvånasvärt mycket solmogen frukt på doften, Kompakt, knuten med torr ek och mycket unga tanniner. Kort avslut. 89-91p

Phelan-Segur 2004

Skön ek, bra längd och unga tanniner. Mycket frukt, fortfarande ung men börjar blomma upp.

Leovillé-Poyferre 2006

Söt och tung frukt med mycket tanniner lång eftermak och ett kompakt avslut. Väldigt knuten naturligtvis, men kommer att bli bra! 90-92p

Leovillé-Poyferre 2004

Skön frukt, härligt öppen med integrerad ek och läng, härlig smak. God att dricka nu!

Beychevelle 2006

Tuff och knuten med mycket eldig alkohol på doften. Enormt kompakt med massor av frukt och skön ek som bara väntar på att blomma ut 90 - 92 p

Beychevelle 2003

Snygg doft med härlig ek och frukt som börjar komma fram. Härlga mogna frukter och en bra syra med en läng längd. Trevligt vin!

Beychevelle 2001

Ung och grön, lite ocäntat på doften. Jag hittar lite för gröna Cabernet Franch toner vilket inte är helt tilltalande.

Grand Puy Lacoste 2006

Bra syra och härlig frukt. Är sådär lömsk god att dricka redan nu som stora viner brukar vara. Sötmogen frukt och en läng kompakt eftersmak 91-93p

Grand Puy Lacoste 1998

Härligt öppen och sötrfuktig, bra struktur och balans med slöna tanniner och en bra längd. Ett vin som verkligen kan drickas nu till en skön köttbit.

Pontet-Canet 2006

Extremt ung och knuten. Tokkompakt och en frukt och syra som biter tag i tänderna och vägrar släppa. Kommer att bli ett mycket bra vin 93-94p

Pontet-Canet 2002

Härlig frukt och lång smak med massiv frukt och syra, kan ligga i flera år till, men när dom är såhär så är de så insmickrande och roliga att dricka. Mycket trevligt vin!

Haut Bages Liberal 2006

Färvånansvärt platt, trist och ointressant Kan inte säga att det griper tag i en på något sätt, ek. Check, frukt, Check, tanniner, Check. Lattjo? Näääää! 87 - 89p Fortfarade ett "bra" vin. men trist.

Haut Bages Liberal 2004

Bra syra men något kort på frukten, integrerade ektoner och och en kryddighet som påminner och kummin. Trevlig doft, men fortfarande knuten och ung på frukten.

Ch. Ferrieres 2006

Hårda och kantiga tanniner coh en frukt med bra längd. Skönt integrerad ek med toner av kaffe, ungt men lovande dock inget supervin.

Ch. Ferrieres 2004

Torr, trist och ointressant. Skittrist.

Ch. de Tertre 2006

Bra syra och unga och gröna tanniner skön struktur med söt men återhållen frukt och ok längd.

Giscours 2006

Kompakt med mycket av allt, mörka bär, tanniner, syra lång och skön smak. Trevligt vin att dricka om ett par år. 89-93p

Giscours 2004

Tung och kompakt med mycket tanniner och mogen frukt. Ett torrt och fint avslut och söt frukt. God.

Mer följer....

Labegorce Zede 2006

Labegorce Zede 2004

Labegorce 2006

Labegorce 2004

Clos Fourtet 2006

Clos Fourtet 2004

d'Aiguilhe 2006

d'Aiguilhe 2004

Clos de l'Oratoire 2006

Clos de l'Oratoire 2004

Canon la Gaffeliere 2006

Canon la Gaffeliere 2004

Angelus 2006

Angelus 2004

Petit Village 2006

Petit Village 2004

Pichon-Longueville Baron 2006

Pichon-Longueville Baron 2004

La Clemence 2006

La Clemence 2004

Ch. Destieux 2006

Ch. Destieux 2001

Beauregard 2006

Beauregard 2006

Haut Batailley 2006

Haut Batailley 2004

Domaine du Chevallier 2006

Domaine du Chevallier 2004

Domaine du Chevallier blanc 2006

Smith Haut-Lafite 2006

Smith Haut-Lafite 2004

Poujeaux 2006

Poujeaux 2004

Branaire-Ducru 2006

Branaire-Ducru 2004

Les Fiefs de Lagrange 2006

Les Fiefs de Lagrange 2004

Lagrange 2006

Lagrange 2004

Labegorce 2006

Labegorce 2005

Cantemerle 2006

Cantemerle 2004

Chasse-Spleen 2006

Chasse-Spleen 2004

EDIT: Anledningen till att den här inte är kompletterad är att jag på något sätt lyckats att städa bort anteckningsboken... Sjukt bittert.
 
Trevlig läsning. Nollsexorna har jag ingen åsikt om, men kul att 2002 Pontet Canet var med i matchen. Låter som om man vågar prova en flaska på den här sidan 2010. Men varför inga poäng på de redan bulteljerade vinerna -om man nu skall sätta poäng menar jag?
 

Dejzan

Medlem
Du hade betydligt större uthållighet än mig, jag provade dom här vinerna i Köpenhamn i onsdags men kom "bara" upp i drygt 20. Jag har väldigt lite erfarenhet av så unga Cruclassade Bordeauxer så det var en kul erfarenhet, även om det känns nästintill omöjligt att bedömma dess framtidsutsikter. Hur som helst var jag också imponerad av Leoville P, men god at dricka nu håller håller jag kanske inte med om(inte för att jag skulle tacka nej till et glas nu). Petit Village -04 överraskade mig positivt liksom Phelan Segur, annars var favoriterna Angelus, Canon La Gaffeliere och Smith Haut Lafite, 2004 allihop.
 
Trådskapare
admin99

admin99

Administratör
Dejzan skrev:
Du hade betydligt större uthållighet än mig, jag provade dom här vinerna i Köpenhamn i onsdags men kom "bara" upp i drygt 20. Jag har väldigt lite erfarenhet av så unga Cruclassade Bordeauxer så det var en kul erfarenhet, även om det känns nästintill omöjligt att bedömma dess framtidsutsikter. Hur som helst var jag också imponerad av Leoville P, men god at dricka nu håller håller jag kanske inte med om(inte för att jag skulle tacka nej till et glas nu). Petit Village -04 överraskade mig positivt liksom Phelan Segur, annars var favoriterna Angelus, Canon La Gaffeliere och Smith Haut Lafite, 2004 allihop.

I mångt och mycket för att jag inte är klar ännu! Jag vill få ner 06:eek:rna medan jag har dem i huvudet, sen plockar jag de andra.

Och det trevliga med viner är ju att alla har sin egen åsiikt.
 

Mysonoxen

Medlem
Då kör vi vinerna från Latourprovningen då, ni får ursäkta en gammal man, men jag var med innan Parker slog igenom och har sedan början av 80-talet använt mig av min gamla 20 poängsskala och jag tänker dessvärre inte byta bara för trendernas skull...:

1990

Utsökt, nästan svart i tonen. Mycket behaglig doft av björnbär, cederträ och svarta vinbär. Förvånansvärt skarpa tanniner som sätter sig i gomseglet, blandat med läder och mera cederträ men ändå en fin avrundad eftersmak.
Poäng 18/20

1989

Fin djupröd färg. Fortfarande gott om syra i i sin bouquet. Körsbär, ek och tanniner som känns ännu skarpare än 1990. Syran tar dock lite överhanden ännu, vilket är noterbart. Kommer tyvärr inte upp i par med Haut-Brion och Pètrus som bästa 1989 men inget dåligt vin.
17,5/20

1982

Börjar nu få en skarpare nyans av tegelrött som den inte hade då jag provade den 2001. Suveränt god och söt frukt. Smak av cederträ, björbär och boysenbär. Lång elegant eftersmak och inte lika "californisk" som många 1982 jag provat. Undrar banne mig om den inte är lika fin som Moutons 1982...
19,5/20

1970

Tegelrött. Otroligt balanserad och elegant. Tanninerna mjuka och fina men ändå stringenta på ett märkligt vis. Fortfarande med söt, god frukt i smaken. Ett lysande vin som blev kvällens överraskning.
19/20

1961

Det finns stunder då orden inte räcker till, och detta vin är anledningen till sen sån stund. Finge jag råda en människa att prova ett stort vin en gång i livet skulle detta vara det vin jag rekommenderade. Av alla 1961 jag druckit är detta outstanding, och då snackar vi om viner som Palmer, Haut-Brion och Mouton som alla gjorde lysande 1961. Problemet är bara att Latour ändå klår dem med hästlängder. Allt från den vackra djupröda färgen med sin tegelanstrykning till den otroliga eftersmaken (jag har aldrig känt maken till eftersmak, den verkar fortsätta för evigt). Allt man vill att en perfekt Bordeaux ska innehålla summerat i en enda flaska. Här finns de fina tonerna av svarta vinbär ihop med den klassiska cedern, boysenbär och blåbär. Och så eftersmaken. Ja, den eftersmaken. Hade jag råd skulle jag dricka detta vin oftare. Det har bara blivit 2 ggr i livet hittills och man får en bättre begagnad Volvo till priset av en flarra. Jag må vara galen, men jag tycker det är värt priset...
20/20

1959

Knappt hade min entusiasm över 1961 lagt sig förrän jag för första gången fick prova den vidunderliga 1959. Tegelrött som sig bör, med en fullständig bomb av smakexplosioner i munnen. Klassisk välbalanserad Cabernetton med allt vad det innebär av vinbär och trätoner, lång, lång behaglig eftersmak. Kommer garanterat att hålla i 30 år till! Excellent!
20/20

1949

Här hade dessvärre korken (oomkorkat vin) gjort sitt och vi lämnades med en bitter brun snipig sörja i glasen. Synd, för jag misstänker att det varit riktigt bra. Det var det enda vin som inte min bror tagit fram till provningen, och det enda usla, vilket gjorde att jag tyckte synd om den entusiastiske provningsdeltagare som tagit med det.
Bedömmes ej/skadat.

1945

Oh la la!!!!! Ljusröd färg. Sammetslen bouquet med ceder och vaniljton. Mycket god, otroligt söt frukt för åldern. Som sammet i munnen, lite stalltoner, mera ceder, kryddor, röda bär och en liten ton av fikon. Magnifik lång eftersmak, perfekt bibehållen flaska. Superb!
20/20

1928

Det enda vinet som blivit omkorkat på slottet. Årgången känd för sina tanninrika viner, och de är onekligen kvar i glasen ännu, dock inte lika ruffigt vin som den Carbonnieux från samma årgång som jag provade i fjol, som bara var ett bittert och surt vin. God smak av peppar, cederträ och kardemumma. Lång eftersmak
17/20
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vilken underbar kväll det måste ha varit!

jag är fortfarande fruktansvärt avundsjuk, och kommer antagligen att vara det till döddagar!

Mycket trevligt beskrivet.
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Vilken underbar kväll det måste ha varit!

jag är fortfarande fruktansvärt avundsjuk, och kommer antagligen att vara det till döddagar!

Mycket trevligt beskrivet.

Tackar, men det är inte så svårt att få prova dylika viner. Allt som krävs är att man är en samling vinintresserade snubbar.

Jag betalar gärna för en fingerborg med vin, men hade jag köpt hela pavorna törs jag inte tänka på vad det här kalaset hade kostat.

Kanske läge att samla en sådär 25 vinälskare som får 1/4 glas per skaft av godbitarna. Jag bangar då inte :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Provning med pojkarna 24/11-07

1990 Pierre Peters Cuvée Speciale (Magnum)
Fortfarande väldigt ung och fräsch syra, med citrus och toner av tropiska frukter och honung. Perfekt att dricka nu, ett riktigt höjdarvin och en av de roligaste 90orna jag provat på länge.

1986 Jacques Selosse
Underbar med ektoner, choklad topiska söta frukter och elegant mognad. Helt fantastiskt att dricka nu och man bör inte ta för lång tid med att dricka den, då den börjar tappar efter en stund i glaset.

1990 Bollinger R.D (tyvärr kork)
Det är alltid trist när det händer, men det lilla jag kunde utröna bakom kordoften talade om ett vin som hade kraft och koncentration kvar, någonting som verkligen inte var fallet då jag provade R.D-90 sist. Då var det bara champinjoner.

1959 Kloster Ebersbach Eltvillet Taubenberg Cabinet
En elegant och halbtrocken Riesling med massor av tropiska frukter, honung och ett snyggt avslut med petroleum och citrus. Ett grymt bevis för hur lagringsdugliga kvalitetsriesling är. Jäkligt trevligt till gåslever.

2003 Haut Lieu Vouvray
Elegant sötma och massor av frukt. En bra syra som balanserade upp sötman och frukten, men det är någonting speciellt med Vouvray som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

2004 Felton Road Block 3 Pinot Noir (Central Otago, NZ)
Packad med mörka mogna bär. Söt och elegant samtidigt som den fortfarande har kraft att klara sig ett bra tag till. Dock sjukt god nu.

2001 Mt Difficulty Pinot Noir (Central Otago, NZ)
Elegant och lite småklassisk NZ Pinot. Börjar dock att tippa över lite och visar på en hel del torr frukt. Snygg och elegant dock, men verkligen drick nu.

1976 Château Latour
Kvällens överraskning, hade inga direkta förväntningar på vinet med den var en snygg och klassisk Pauillac med ordentliga mognadstoner, läder, trä, kaffe och toner av röda bär. Ett bra exempel på att Bordeaux verkligen är kapabelt att producera bra viner även när förutsättningarna inte är optimala. Det är dock verkligen drick nu eller för ett par år sen på det här vinet.

2000 Gralyns Cabernet Sauvignon
Aldrig hört talas om, inga förväntningar och jag blev helt frälst! Kan ha varit kvällens vin för mig. Mörk, kompakt färg, underbar sötmogen frukt, och sköna tanniner. Perfekt att dricka nu men håller ett gäng år till.

1996 Clarendon Hills Shiraz
Tyvärr trött och trist. Väldigt torr även om det fanns en eleganta frukttoner, främst på doften. Dock kort och träig på eftersmaken.

2004 Turley Juvenile
Jag gillar Turley, jag tycker väldigt mycket om Juvenilen. Plommon, fruktighet alkohol, restsötma. Det hr vinet har allt, och är antagligen den främsta anlednignen till dagens huvudvärk.

1993 Virgine de Valandraud
Klassiskt St-Emilion, väldig elegant och trevlig med röda bär, ceder och lite blyerts. dammig och stram på avslutet. Ett gott vin.

Best's Liqueur Muscat
Knäck, kola och kaffe. Ett underbart sött och gott vin till det mesta.

1968 Ampelovin Essenzia
Ordentlig syra, bra sötma, kaffe och knäck. Gott is må mängder, men ingenting man trycker i sig en flaska av själv. Hade nog tyvärr inte legat helt optimalt innan den sista ägaren och hade tappat en del frukt som jag hade väntat mig i vinet.

2000 Szentkereszti 6 Puttunyos
Ung, fräsch och fruktig Tokaij. Tropiska frukter, honung, knäck och en ordentlig sötma och syra. en lång fräsch smak. GOTT!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Provning med pojkarna 24/11-07

Krug skrev:
1990 Pierre Peters Civée Speciale (Magnum)
Fortfarande väldigt ung och fräsch syra, med citrus och toner av tropiska frukter och honung. Perfekt att dricka nu, ett riktigt höjdarvin och en av de roligaste 90orna jag provat på länge.

1986 Jacques Selosse
Underbar med ektoner, choklad topiska söta frukter och elegant mognad. Helt fantastiskt att dricka nu och man bör inte ta för lång tid med att dricka den, då den börjar tappar efter en stund i glaset.

1990 Bollinger R.D (tyvärr kork)
Det är alltid trist när det händer, men det lilla jag kunde utröna bakom kordoften talade om ett vin som hade kraft och koncentration kvar, någonting som verkligen inte var fallet då jag provade R.D-90 sist. Då var det bara champinjoner.

1959 Kloster Ebersbach Eltvillet Taubenberg Cabinet
En elegant och halbtrocken Riesling med massor av tropiska frukter, honung och ett snyggt avslut med petroleum och citrus. Ett grymt bevis för hur lagringsdugliga kvalitetsriesling är. Jäkligt trevligt till gåslever.

2003 Haut Lieu Vouvray
Elegant sötma och massor av frukt. En bra syra som balanserade upp sötman och frukten, men det är någonting speciellt med Vouvray som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

2004 Felton Road Block 3 Pinot Noir (Central Otago, NZ)
Packad med mörka mogna bär. Söt och elegant samtidigt som den fortfarande har kraft att klara sig ett bra tag till. Dock sjukt god nu.

2001 Mt Difficulty Pinot Noir (Central Otago, NZ)
Elegant och lite småklassisk NZ Pinot. Börjar dock att tippa över lite och visar på en hel del torr frukt. Snygg och elegant dock, men verkligen drick nu.

1976 Château Latour
Kvällens överraskning, hade inga direkta förväntningar på vinet med den var en snygg och klassisk Pauillac med ordentliga mognadstoner, läder, trä, kaffe och toner av röda bär. Ett bra exempel på att Bordeaux verkligen är kapabelt att producera bra viner även när förutsättningarna inte är optimala. Det är dock verkligen drick nu eller för ett par år sen på det här vinet.

2000 Gralyns Cabernet Sauvignon
Aldrig hört talas om, inga förväntningar och jag blev helt frälst! Kan ha varit kvällens vin för mig. Mörk, kompakt färg, underbar sötmogen frukt, och sköna tanniner. Perfekt att dricka nu men håller ett gäng år till.

1996 Clarendon Hills Shiraz
Tyvärr trött och trist. Väldigt torr även om det fanns en eleganta frukttoner, främst på doften. Dock kort och träig på eftersmaken.

2004 Turley Juvenile
Jag gillar Turley, jag tycker väldigt mycket om Juvenilen. Plommon, fruktighet alkohol, restsötma. Det hr vinet har allt, och är antagligen den främsta anlednignen till dagens huvudvärk.

1993 Virgine de Valandraud
Klassiskt St-Emilion, väldig elegant och trevlig med röda bär, ceder och lite blyerts. dammig och stram på avslutet. Ett gott vin.

Best's Liqueur Muscat
Knäck, kola och kaffe. Ett underbart sött och gott vin till det mesta.

1968 Ampelovin Essenzia
Ordentlig syra, bra sötma, kaffe och knäck. Gott is må mängder, men ingenting man trycker i sig en flaska av själv. Hade nog tyvärr inte legat helt optimalt innan den sista ägaren och hade tappat en del frukt som jag hade väntat mig i vinet.

2000 Szentkereszti 6 Puttunyos
Ung, fräsch och fruktig Tokaij. Tropiska frukter, honung, knäck och en ordentlig sötma och syra. en lång fräsch smak. GOTT!

Snålvattnet rinner. Vilken trevlig provning. :p
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinrecensioner

Det var sjukt trevligt, men jag har haft så ont, så ont i huvet idag. Poor, poor pitiful me!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinrecensioner

Krug skrev:
Det var sjukt trevligt, men jag har haft så ont, så ont i huvet idag. Poor, poor pitiful me!

Ibland får man betala med sin kropp för sitt njutande, men det kan det vara värt...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinrecensioner

Väldigt sant, men också väldigt tragiskt att jag inte ens kunde dricka upp ölen som några av oss gick och beställde som avslut på kvällen. Allt tog bara 100% tvärstopp. Den enda lösningen var sussa säng.

men när man inte klarar av att dricka en pilsner, då har det gått långt!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinrecensioner

Krug skrev:
Väldigt sant, men också väldigt tragiskt att jag inte ens kunde dricka upp ölen som några av oss gick och beställde som avslut på kvällen. Allt tog bara 100% tvärstopp. Den enda lösningen var sussa säng.

men när man inte klarar av att dricka en pilsner, då har det gått långt!

Ja det är alkoholmissbruk på hög nivå. Ibland har jag gått och lagt mig med en pilsner eller ett glas vin på bordet bredvid sängen och somnat med en bok i näven innan jag hunnit dricka upp + borsta tänderna.

Slöseri är vad det är.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
American Express Centurion julmiddag.

Idag hade vi en trevlig liten middag/julavslutning med Centurion Wine Club, maten var väldigt bra och vinerna var som vanligt fantastiska. Kvällens skörd var:

Fördrink: Inget vin, men en väldigt trevlig Bios Kriek, en spontanjäst öl från Belgien som fungerade perfekt till lite getost med inkokta hallon.

Pierre Peters Cuvée Speciale 1999
Väldigt ung naturligtvis, men helt klart en riktigt trevlig PPs. I mitt tycker är den nästan löjligt god just nu, med tropiska frukter och citrus tillsammans med en bra syra och en elegant, lätt söt ton på slutet. Mycket gott!

Moulin Touchais 1975
Tyvärr tyckte jag att jag när vinerna provades av hittade en lite tråkig flaskvariation. Strukturen och fruktigheten varierade mellan flaskorna från att som absolut bäst vara en väldigt elegant Coteaux de Layon med tropiska frukter, eleganta mognadstoner, ungdomlig syra och en livlig avslutning, till en småfadd travesti av sig själv. Mer klibbig en den eleganta sötman är van vid, mer aoxidationstoner än rena mognadstoner osv... I kort, 1975 kan var fantastiskt bra, men bered er på viss variation.

Brander Cuvée Nicolas 2005
Det här vinet var ett av kvällens höjdarviner helt klart! Cuvée Nicolas är en klassisk vin Bordeauxblend från Santa Rita Hills i Californien, bestående av 75% Sauvignon Blanc och 25%Semillon. halften av viner ligger på ny Fransk ek och resultatet är helt magiskt för småpengar. SB tonerna balanseras upp av Semillonens tropiska toner och en elegant fruktsötma som plockar upp vinet ett par grader. Riktigt snygga ektoner dessutom ger ett vin som är ruskigt charmigt! Väldigt gott att dricka nu!

Cos d'Estournel 1996
En dröm att dricka efter cirka tre timmar i karaff. Eleganta och subtila St Estephetoner med små, minimala antydningar till mognadstoner med läder, ceder och en vansinnigt elegant och sötmogen frukt att backa upp. Fortfarande väldigt ungdomligt och med massor av år framför sig. Dock smaskens till renkalvsfilén idag!

Château Lynch-Bages 1996
Pauillac är Pauillac. Och vad skulle Pauillac vara utan tunga kralliga viner med massor av sötaktig mogen frukt och unga tanniner, inslag av kaffe och sngg ekighet. Ett riktigt härligt vin som man bara vill lägga undan ett bra tag till. Men det var någonting med vinet som ajg inte riktigt kan sätta fingret på: en torrhet, en stram nästan bitter eftersmak som jag inte riktigt kunde samsas med... Ska bli intressant att prova det här vinet igen vid tillfälle!

Château Rieussec 1996
Man kan ju aldrig bli ledsen när man provar en trevlig Sauternes, speciellt inte en som är så gullig och insmickrande som denna. Det är absolut inget stort vin den här sauternen, vad det däremot är, är perfekt att dricka nu. En elegant balans mellan syra och sötma, en lång smak packad med tropiska frukter och citrus och en förtrollande ton av saffran. jäkligt bra helt enkelt! Dock ska det inte sparas för länge.

För lite mer information om maten till vinerna så kan ni titta på: http://www.finewines.se/blog/?p=75
 

Keen

slan
SV: American Express Centurion julmiddag.

Krug skrev:
...massa gott
Det lät ju lite lite trevligt! Måste man skaffa sig ett sånt där svart kort för att få vara med på sånt? Mitt har fel färg =(
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinrecensioner

Amex Platinum Card Julmiddag

Taittinger Prélude

Taittinger Prélude är en av Taittingers "nya" prestige NV gjord på 50% CH och 50% PN. För mig är den mer av en matchampagne, då den har en framträdande dosage och en tydligt Pinotstruktur. Dock väldigt trevlig att sippa på ett glas av.

Comtes de Champagne Rosé 2003

Comtes 2003 är hård, hård och kantig. Men när man får den till en bit mat så blr det en helt annan grej. Ett underbart vin uppenbarar sig bakom alla slutna smaker och det växer enormt. En bra och lång eftersmak. Verkligen en trevligt bekantskap

Moulin Touchais 1975

Château Palmer 1996

Jag erkänner, jag är svag för Margaux, Elegant, snyggt vin med lite väl mycket tanniner, någonting som snabbt löste sig när man fick en bit mat till. Väldig. väldigt bra vin som klarar en massa års lagring till, men ...

Tompson Family Shiraz 1996

Direkt när jag öppnade det hör vinet och doftade på det så kände jag mig lite misstänksam. Det var bara för mycket, hysteriska mängder med eukalyptus som bråkade och ställde till oreda. Men efter ett antal timmar i karaffen så var det ett helt annat vin, eukalyptusen var elegant och integrerad, snygg frukt med begynnande mognadstoner men fortfarande gott om unga, härliga bär.

Château Coutet 1998

En riktigt elegat sauternes, tropiska frukter, bör och toner av saffran, någonting som området Barsac är väldigt känt för.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinrecensioner

Öppnade precis en flaska Barbe Rac 98, Chapoutiers CdP.
Skön på näsan, rätt mogen CdP kändes det som med inslag av körsbär!!! Ja, märkligt nog...
I munnen var den inte lika imponerande tyvärr, rätt ok i början med hyfsad balans på frukt och tanniner.
Sen är det något som slår igenom, lite småklen tycker jag och dessutom känns alkoholen märkbart.
Tänker att den nog är runt 13,5 % och går och kollar på flaskan, 15,5 %!!! Vad i helvetet?
Ska låta resten av flaskan stå några timmar och återkommer senare för att berätta om det hänt något lite roligare med vinet...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinrecensioner

Krug88 skrev:
Öppnade precis en flaska Barbe Rac 98, Chapoutiers CdP.
Skön på näsan, rätt mogen CdP kändes det som med inslag av körsbär!!! Ja, märkligt nog...
I munnen var den inte lika imponerande tyvärr, rätt ok i början med hyfsad balans på frukt och tanniner.
Sen är det något som slår igenom, lite småklen tycker jag och dessutom känns alkoholen märkbart.
Tänker att den nog är runt 13,5 % och går och kollar på flaskan, 15,5 %!!! Vad i helvetet?
Ska låta resten av flaskan stå några timmar och återkommer senare för att berätta om det hänt något lite roligare med vinet...
Kollade mina 00or, samma alc. 15,5%!!?? tänker prova en imorgon, dubbel dekantering, 0,75 Riedel karaff och sen 1,5 L och sen vänta 2 timmar! Under väntetiden smyges en Pierre Peters 99a elegant ned................
 
Toppen