Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresan till Bordeaux 2010

Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Nu närmar det sig!

Har någon av er varit nere och har tips om slott att besöka?

Jag är rackarns förtjust i Pomerol (inte bara den vi har i forumet utan även den som går att dricka!). Har ingen egentlig kunskap om vilka slott som är besöksbara och värda att ta sig till. Önskan om besök utöver Pomerol är Sauternes.

Hur är det på restaurangfronten och vinbarerna? Rimligen finns det gott om ostron i området.

Vi talar franska, har tillgång till bilar samt bor strax öster om staden Bordeaux. Dessutom har vi möjlighet att få hem vinerna medels biltransport.


Anyone??!?!?
 

chambertin

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Bubblaren skrev:
Nu närmar det sig!

Har någon av er varit nere och har tips om slott att besöka?

Jag är rackarns förtjust i Pomerol (inte bara den vi har i forumet utan även den som går att dricka!). Har ingen egentlig kunskap om vilka slott som är besöksbara och värda att ta sig till. Önskan om besök utöver Pomerol är Sauternes.

Hur är det på restaurangfronten och vinbarerna? Rimligen finns det gott om ostron i området.

Vi talar franska, har tillgång till bilar samt bor strax öster om staden Bordeaux. Dessutom har vi möjlighet att få hem vinerna medels biltransport.


Anyone??!?!?

Länge sedan jag var i Bordeaux men när jag var där senast så var (I Sauternes) Raymond-Lafon, Suduiraut och Guiraud väldigt bra besök. I Graves har jag haft väldigt bra besök på Domaine du Chevalier. Sen har du ju förstås Château Haut Condissas (Médoc, http://www.rollandeby.com/en/contact.php ) som jag aldrig besökt men som är ett riktigt bra Bordeaux-vin i ovanligt rimlig prisklass och som jag skulle besöka om jag själv åkte dit.
Pomerol har jag botaniserat i väldigt lite så har inga tips där.

Kolla in Andreas Larsons senaste genomgång i LG av 07:eek:rna och sikta in dig på de lite mindre prestigebundna slotten och ring innan och boka besök annars brukar det inte funka särskilt bra någonstans.

Vad gäller bra restauranger så blir det tyvärr inga tips där heller men viaMichelin på nätet brukar ha bra adresser och jag blir sällan besviken när jag använder deras tips: http://www.viamichelin.fr/web/Cartes?la ... =&showHRT=

Köp förresten Guide Hachette (om du inte redan har den) där alla adresser och telefonnummer finns, samt om dom tar emot besök eller ej.

Ha en skön semester !
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Skoj Chambertin! Just Rollan de By har vi druckit och uppskattat mycket. Har nu mejlat förfrågan till dem om att få besöka dem, stort tack för länken.

Har spanat in Larssons lista i LG och ska gå igenom den mer grundligt en gång till, kanske kan den ge en del hintar som du säger.

När det gäller restauranger hoppas jag på en del tips från dem som vi byter lya med (vi får deras hus mot att de får två lägenheter att låna av oss, fantastisk lösning!). De ska ha lagt en lista till oss på krogar som de gillar i området.
 

Referee

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Kom hem förra veckan efter en tur runt i Frankrike.

I Sauternes så besökte jag bla. Raymond Lafon och fick ett mycket trevligt mottagande av självaste Pierre Meslier med både visning och provsmakning. Var säkert där i 1,5 timme. Mycket trevliga viner har han.

Områden som besöktes var Jurancon, Sauternes, Bordeaux, Coteaux de Layon och Vouvray.

Alldeles för många ställen på för kort tid, men riktigt trevligt ändå.
 
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Bubblaren skrev:
Skoj Chambertin! Just Rollan de By har vi druckit och uppskattat mycket. Har nu mejlat förfrågan till dem om att få besöka dem, stort tack för länken.

Har spanat in Larssons lista i LG och ska gå igenom den mer grundligt en gång till, kanske kan den ge en del hintar som du säger.

När det gäller restauranger hoppas jag på en del tips från dem som vi byter lya med (vi får deras hus mot att de får två lägenheter att låna av oss, fantastisk lösning!). De ska ha lagt en lista till oss på krogar som de gillar i området.

Ja, man kan ju inte annat än undra hur resan förlöpte... Kan man få önska sig en liten rapport, Bubblaren? :)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Åhh, där dök du upp som mitt dåliga samvete :-\

Kom hem för en vecka sedan från semestern. 12 dagar i Bordeaux och 3 dagar i Paris samt avslut med 2 dagar i Grönholt i Danmark (ni anar inte vilka härliga viner och champagner det finns där, t ex Enchanteleur -96!!) innan jag for 3 dagar till Roslagen - fanken vad man hinner med på en treveckors semester! :eek:

Trots jag var i Bordeaux med folk som inte märker när de dricker ett korkat vin och som tycker ett vin får max kosta 200kr, helst 100 kr, så blev resan bra. Finns fantastiskt mkt att göra i området som inte har med vin att göra, jag lovar!!

Det mest spännande som dracks var Ch Margaux 2004 (som jag redan skrivit om) och mest spännande av inköpen är Sauternes Clos Haut Peyrageuy 90-talare och även ngr från 2007 samt Ch Guiraud 2007, båda från 2007. Av lokal mindre odlare hittade jag en riktigt bra röding hos Ch Lafargue (Pessac-Leognan), där det blev magnum 2000 (fantastisk nu) med hem samt ngn dryg låda halvmagnum av årgång 2007.

Var såklart till Pomerol och hamnade på Ch Belles-Graves och köpte hem av årgångarna 2002 (drickfärdig nu) och 2007. 2002 hade få taniner, fin struktur och välbalanserad med lite häst-läder. 2007 var lite spretig men som kärna en fin smak och hög potential för att ligga 10 år på rygg hemma hos mig.

I St Emillion blev det också en del, men minns inte nu vad huset hette. Där fick jag prova 2009 direkt från fatet - FANTASTISK! "Vill ha!", skrek knopp och smaklökar. Men men, förboka och hämta först i okt-11 passar inte min planering dessvärre. Dock passade priset mig väldigt bra, idag bara 25€/pavan (kommer nästa höst kosta 45€!). Får återkomma med namnet på odlaren.

Köpte även dryg låda Ch Belgrave 2007 samt ett dussin vardagsviner i prisklassen 12-15€/pavan av olika från Pomerol och från Pessac-Leognan, dessa inhandlades på supermarketen med bästa vinutbudet.

Allt kommer hem i septober.

I övrigt så bodde vi fantastiskt bra i ett hus som vi l"ånbytt" med en fransk familj, de hade 2 lägenheter i Sthlm som utbyte till sitt stora hus. Vi hade tillgång till en köksträdgård av grandios modell, den hyste 4 sorter sallad, mängder av jordgubbar, sparris, 5 tomatsorter, örter av alla dess slag, potatis, rödbetor, purjolök m m. Underbart att skörda tomat till sin morgonmacka.

Var till ett vinoteket inne i Bordeaux som jag varmt kan rekommendera, Max Bordeaux Wine Gallery & Cellar. Här fanns många toppviner och det var här jag drack Ch Margaux och Ch Haut Bages. Fanns även Petrus och Rotschild och mycket annat gott.

Åt fantastisk middag i 2 byar bort. Just nu har jag inte namnet på stället, men menyn och priset minns jag för alltid:
Ostron och champagne, Veuve Elisabeth.
Triologi av fois gras där en var som en creme brulée - till det en sauternes jag inte minns namnet på men som var perfekt.
Vaktel på spett med rustika grönsaker och ugnststket färskpotäter till det en halv pava vin som jag just nu inte minns namnet på, får leta upp det bland fotona.
Lite ostar
Creme brulée
Pris inkl dricks: 72€

Suck, varför bor jag inte i Frankrike? Men jag får vara glad för dagens besök på Bondens marknad och att fiskehandlaren i hallen gav bort 2 krabbor till mig igår, det är glädje det med ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

Bubblaren skrev:
Suck, varför bor jag inte i Frankrike? Men jag får vara glad för dagens besök på Bondens marknad och att fiskehandlaren i hallen gav bort 2 krabbor till mig igår, det är glädje det med ;D
.... ja det undrar jag själv faktiskt ibland. Låter som om du hade en skön semester i alla fall.
Var fransosen lika nöjd med sin Stockholmsvistelse ?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

chambertin skrev:
.... ja det undrar jag själv faktiskt ibland. Låter som om du hade en skön semester i alla fall.
Var fransosen lika nöjd med sin Stockholmsvistelse ?

De for till Svartlöga, Uppsala och gick på Skansen och Wasa samt köpte med sig 10 l falu rödfärg för att måla sin tryffelstuga med :D
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vinresan till Bordeaux 2010

chambertin skrev:
.... ja det undrar jag själv faktiskt ibland. Låter som om du hade en skön semester i alla fall.
Var fransosen lika nöjd med sin Stockholmsvistelse ?

Vi sju som var där tillsammans i Bordeaux kom att fundera på om vi skall se över rimligheten att skaffa ett hus där nere. Vi insåg att för ca 300´-500´per person kan vi får ett bra hus med 4 sovrum, stort kök, trädgård och ev med pool i en trevlig by utanför staden Bordeaux. Vi skulle då kunna hyra ut men även vara i huset samtidigt allesammans.

Bordeaux har onekligen sina fördelar med närheten till Atlanten, ostronen, skogarna och till viss mån vinerna. Dessutom bara 3,5 timme med tåg till Paris. I dagsläget finns billighetsflyg med Norwegian från Arlanda och Cimber från CPH.

Problematiken ligger i den franska pappersexercisen och skötsel samt underhåll på distans. Men visst vore det fantastiskt! Jag vill undersöka möjligheten, ha ett tidsmått av kanske 5 år - vill gå från dröm till åtminstone "vision". Annars blir det ju aldrig en verklighet.

Är det någon av er i forumet som har erfarenheter av husägande i Frankrike, ni själva eller någon ni känner? Tips på hemsidor med tips, objekt och annat tas gärna emot.
 
Toppen