Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresor

Mysonoxen

Medlem
Då jag älskar vin + att resa så är denna kombination givetvis mycket trevlig för mig.

Förutom att jag (utom i år då lilljäntan föddes) är nere på primörprovningar i Bordeaux i april varje år (nästa år åker jag dock inte förrän i maj då det lugnat ner sig. Jag lärde mig av mitt misstag då vi åkte då grabben bara var 3,5 månad, det blir för stressigt för barn att vara med) så brukar jag se till att semestra där det finns trevliga vinodlingar.

Jag har arbetat mig genom Frankrike, Tysklands och Italiens distrikt i sakta mak och även besökt diverse odlare i Spanien, Grekland, Malta, USA, Kroatien, Rumänien, på Madeira och på Kanarieöarna.

För ren kvalitet och njutning anser jag Bordeaux vara nummer ett, har man ont om tid funkar ett besök i Bourgogne utmärkt, då man lätt tar sig med bil (se till att nån annan kör om du dricker mycket) runt Côte d' Or.

Vill man ha fina naturupplevelser i samband med resan tycker jag det är hemskt vackert i Rheingau och Mosel-Saar-Ruwer. Passa er dock för Rüdesheim, det är en pittoresk stad men rena turistfällan, ett annat vackert ställe är ön Santorini som tillhör Grekland. Det är en spännande, dramatisk natur på ön och vissa hyggliga viner produceras. Inga höjdare, men betydligt bättre än det skräp som produceras på många andra grekiska öar för att stilla turisternas törst.

Jag mottager gärna tips på ställen att åka till som den passionerade vinturist jag är. Jag har funderat på att ta mig till portvinets rike, så någon som varit i Duoro/Porto och kan tipsa mig om restauranger, övernattning och givetvis vin (både port och allt annat de gör) så mottages dessa med tacksamhet.
 

Keen

slan
SV: Vinresor

Har inga direkta vinresor under bältet eller planerade. Dock ska jag på ett bröllop i San Francisco där festen (och eventuellt vigseln) hålls på en vingård i Sonoma (där polarens föräldrar bor). Ska bli väldigt spännande.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinresor

Keen skrev:
Har inga direkta vinresor under bältet eller planerade. Dock ska jag på ett bröllop i San Francisco där festen (och eventuellt vigseln) hålls på en vingård i Sonoma (där polarens föräldrar bor). Ska bli väldigt spännande.

Låter ju som en riktig höjdare. Ta några dar om du har möjlighet och utforska Sonoma och Napa.
Det finns wine shuttle bussar i Napa som går mellan olika vingårdar så man slipper köra själv, och de har alla möjliga arrangemang.

Hoppas resan blir fin :)
 

R.P

Medlem
SV: Vinresor

Som jag skrivit i en annan tråd där jag även fick en del bra tips från dig Myson så åker jag till Kapstaden två veckor i mars, följande vingårdar ska besökas Waterford,Tokara, Grangehurst, Solms-Delta, La Chataigne och Boekenhoutskloof. Ingen av dem säger mig nåt men min kusin därnere ska guida mig runt så jag kommer med en reseberättelse efter det.
Annars så har du en hel del smasken härnere i Barca, Priorat och Penedes är ju bara ett stenkast bort, och även El Bulli. ;)

F ö så har jag bott i Portugal för en hel del år sen men besökte aldrig Porto tyvärr.
 
Toppen