Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrumsbygge i garage

Decahb

Medlem
Hej
Har sökt och inte helt lätta att hitta i alla trådar.

Planen är att bygga ett vinrum i mitt stora garage. Garaget ligger på gjuten platta, isolerat som ett hus. Finns värme i garaget. har ingen källare på huset, då hade det varit mkt enklare !
Tänkte primärt att det var easy peasy att slå upp lite mellanväggar, dela av och tegla ett golv och göra till vin rum. Men ju mer man läser desto jobbigare blir det. Tänker väl 5-7m2

Vinrummet är tänkt till förvaring,kanske lite häng. Att lagra dyrgripar flera decennier är inte aktuellt.
På vintern så krävs en värmekölla, likaså så krävs det nog en kyla på sommaren, då det säkerligen blir över 20grader där. En Thermocold - EC10 kanske är lämplig ?!
Helst hade jag sluppit att hålla på med kyla etc.

Frågan är eg mest , behöver jag fuktspärrar etc ? Vad finns det för nackdelar men att kyla ner till kanske 16 på sommaren. Kondens ?
Primärt hade jag ha tänkt att gipsa och sedan sätta tegel på väggarna som är lika tjocka som klinker. Tänkte oxå sätta handslaget tegel girekt på den gjutna bottenplattanSen lite snygg inredning
Hade inte tänkt gå" all in" men vill ändå göra det ok om man ändå gör det...


Tacksam för lite tips.
 

buteljen

Medlem
Hej
Har sökt och inte helt lätta att hitta i alla trådar.

Planen är att bygga ett vinrum i mitt stora garage. Garaget ligger på gjuten platta, isolerat som ett hus. Finns värme i garaget. har ingen källare på huset, då hade det varit mkt enklare !
Tänkte primärt att det var easy peasy att slå upp lite mellanväggar, dela av och tegla ett golv och göra till vin rum. Men ju mer man läser desto jobbigare blir det. Tänker väl 5-7m2

Vinrummet är tänkt till förvaring,kanske lite häng. Att lagra dyrgripar flera decennier är inte aktuellt.
På vintern så krävs en värmekölla, likaså så krävs det nog en kyla på sommaren, då det säkerligen blir över 20grader där. En Thermocold - EC10 kanske är lämplig ?!
Helst hade jag sluppit att hålla på med kyla etc.

Frågan är eg mest , behöver jag fuktspärrar etc ? Vad finns det för nackdelar men att kyla ner till kanske 16 på sommaren. Kondens ?
Primärt hade jag ha tänkt att gipsa och sedan sätta tegel på väggarna som är lika tjocka som klinker. Tänkte oxå sätta handslaget tegel girekt på den gjutna bottenplattanSen lite snygg inredning
Hade inte tänkt gå" all in" men vill ändå göra det ok om man ändå gör det...


Tacksam för lite tips.
Här kan du läsa om mitt bygge där jag delar med mig av hur jag gjorde.
Jag har dock murade väggar. Du kan komma ner 10 000 i pris om du väljer en kylanläggning från Norcool.
 

Jos

Medlem
Jag pratade med en ”expert” på Luftmiljöbutiken inne i stan som var extremt oödmjuk och babblade på om tätskikt, fuktspärrar etc. Jag måste ha avfuktare för det kommer ”rinna om väggarna och bli plaskvått etc…” om jag ska kyla ner till 12-13 grader

Struntade totalt i hans råd och byggde med endast lecablock nere i suterrängdelen i huset, inga tätskikt etc. Givetvis har jag isolerat rören till kylaggregatet men annars inget märkvärdigt. Har 12 grader och ställt in ett kar med vatten för att få upp luftfuktigheten…
 
Toppen