Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Danmark

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Det var öppet igår i köpenhamn, och det blev både, roligt, trevligt och förbannat dyrt.
KKWine rekommenderar jag av hela mitt hjärta, Visst, bara amerikanskt, men uj va trevligt.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Går detta att läsa?

1 st 2010 Jérôme Chezeaux Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains






2 st NV Deutz Champagne Brut Classic





4 st - 2005 Dunn Vineyards Cabernet Sauvignon Howell Mountain





4 st 2011 Paul Lato Pinot Noir The Prospect Sierra Madre Vineyard





4 st 2012 Rivers-Marie Pinot Noir Summa Vineyard









2 st 2009 Bernard Dugat-Py Gevrey-Chambertin 1er Cru Vieilles Vignes





2 st 2010 Michel Magnien Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots





2 st 2010 Mongeard-Mugneret Vougeot 1er Cru Les Cras
 

Mattias Schyberg

Administratör
Går detta att läsa?

1 st 2010 Jérôme Chezeaux Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains






2 st NV Deutz Champagne Brut Classic





4 st - 2005 Dunn Vineyards Cabernet Sauvignon Howell Mountain





4 st 2011 Paul Lato Pinot Noir The Prospect Sierra Madre Vineyard





4 st 2012 Rivers-Marie Pinot Noir Summa Vineyard









2 st 2009 Bernard Dugat-Py Gevrey-Chambertin 1er Cru Vieilles Vignes





2 st 2010 Michel Magnien Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots





2 st 2010 Mongeard-Mugneret Vougeot 1er Cru Les Cras
Nä, ser ingenting, det är alldeles tomt. Hoppas det var en fin lista...:bäver:
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Skojade du eller ser du verkligen inget. Det såg märkligt ut då jag postade, men sedan i flödet blev det lite "överdrivet" för att uttrycka sig milt. jag visste dock inte hur jag skulle bli av med dels fetstilen, dels radavståndet.. ber om ursäkt
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skojade du eller ser du verkligen inget. Det såg märkligt ut då jag postade, men sedan i flödet blev det lite "överdrivet" för att uttrycka sig milt. jag visste dock inte hur jag skulle bli av med dels fetstilen, dels radavståndet.. ber om ursäkt
Klart jag ser, trevlig lista. ;) Svarade ironiskt på ett uppfattat ironiskt inlägg. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Haha, svårt med ironi. Skall jag undvika i fortsättningen. Ja, jag är nöjd trots att jag tömde kassan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Går detta att läsa?

1 st 2010 Jérôme Chezeaux Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains






2 st NV Deutz Champagne Brut Classic





4 st - 2005 Dunn Vineyards Cabernet Sauvignon Howell Mountain





4 st 2011 Paul Lato Pinot Noir The Prospect Sierra Madre Vineyard





4 st 2012 Rivers-Marie Pinot Noir Summa Vineyard









2 st 2009 Bernard Dugat-Py Gevrey-Chambertin 1er Cru Vieilles Vignes





2 st 2010 Michel Magnien Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots





2 st 2010 Mongeard-Mugneret Vougeot 1er Cru Les Cras

Nice catch!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då sätter jag här igen...på tåget på väg till friheten. Frihet att köpa vin fritt och med ett urval som är smått omöjligt att greppa för en ostrukturerad vinnörd som jag. Har inga konkreta shoppinglistor, jag kommer mest att strosa runt dit näsan pekar och om jag stöter på något trevligt så kanske det blir ett köp.

Tänkte spana efter lite mer udda vin (med SB:s mått mätt), vilket inte innefattar Bordeaux, Bourgogne, Champagne, eller Piemonte primärt, men inget är såklart uteslutet. På min obefintliga lista finns i dagsläget röd Loire, Paleo CF (italiensk supertuscan) och något kul från Argentina (om jag hittar något i butiken "Malbeck").

Vad säger ni, har ni några intressanta tips på specifika viner jag borde spana efter när jag strövar omkring i någon trevlig butik med ett glas vin i handen?

Rött är vad jag primärt är ute efter...
 

chambertin

Medlem
Då sätter jag här igen...på tåget på väg till friheten. Frihet att köpa vin fritt och med ett urval som är smått omöjligt att greppa för en ostrukturerad vinnörd som jag. Har inga konkreta shoppinglistor, jag kommer mest att strosa runt dit näsan pekar och om jag stöter på något trevligt så kanske det blir ett köp.

Tänkte spana efter lite mer udda vin (med SB:s mått mätt), vilket inte innefattar Bordeaux, Bourgogne, Champagne, eller Piemonte primärt, men inget är såklart uteslutet. På min obefintliga lista finns i dagsläget röd Loire, Paleo CF (italiensk supertuscan) och något kul från Argentina (om jag hittar något i butiken "Malbeck").

Vad säger ni, har ni några intressanta tips på specifika viner jag borde spana efter när jag strövar omkring i någon trevlig butik med ett glas vin i handen?

Rött är vad jag primärt är ute efter...
Paleo Rosso säljs av Atomwine och dom håller till på Jylland.

Lycka till med jakten !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Paleo Rosso säljs av Atomwine och dom håller till på Jylland.

Lycka till med jakten !
Bara det är gångavstånd från ströget så är jag nöjd, vilket dock inte verkar vara fallet, tyvärr. ;)
Kommer bara hålla mig centralt, men kanske har du andra roliga vintips som man kan spana efter? Bierzo kanske?
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Bara det är gångavstånd från ströget så är jag nöjd, vilket dock inte verkar vara fallet, tyvärr. ;)
Kommer bara hålla mig centralt, men kanske har du andra roliga vintips som man kan spana efter? Bierzo kanske?
Sorry, kan inte vara till mkt hjälp där. Du får vingla in hos Arvid på le Sommelier och be om tips kanske ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sorry, kan inte vara till mkt hjälp där. Du får vingla in hos Arvid på le Sommelier och be om tips kanske ?
Det har jag planerat. :) Ett tips kan ju dock vara helt oberoende om det finns eller ej. Man kan ju spana. Butiker att leta i har jag ett helt uppslag av, men skatter som jag borde plocka om de uppenbarar sig har jag mindre av. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Århus? Någon som känner till bra vinbutik dör?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Århus? Någon som känner till bra vinbutik dör?
Hallå!
Kul att du ska till Aarhus, en av mina absoluta favoritstäder i Danmark med drösvis av bra restauranger med bra vin och allmänt trevlig folk.
-Det skall finnas minst två riktigt bra vinbutiker enligt "locals" jag pratat med men jag har inte varit där själv så du får googla lite och fråga runt.

Om du är där rekommenderar jag verkligen att du går och äter på Miro som är ett fantastiskt litet "fine dining" ställe där ägaren själv tar hand om varje gäst på ett fantastiskt sätt. De har ett ypperligt vinutbud och fantastisk mat, och om du ändå är där så passa på att fråga ägaren vilken vinbutik som är bäst i stan, han har garanterat koll.
Länk till Miro:
http://www.tripadvisor.com/Restaura...Reviews-Miro-Aarhus_East_Jutland_Jutland.html

Vill du bara dricka trevliga viner på glas rekommenderar jag Piccolo längs Åbolevarden där du köper ett vinkort för en fast summa för att sedan kunna gå och välja mellan ett 20-tal viner. DU kan göra din egen vinprovning och har fri tillgång till glas att plocka själv så du kan få varje vinskwätt i ett eget glas. Rekommenderas.
Ligger på Åboulevarden 50
http://www.jakobsenco.dk/grappa-piccolo

Ha så trevligt och återkom gärna med feedback!
 
Toppen