Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Miami, Los Angeles och Las Vegas 2014

Mattias Schyberg

Administratör
Den 21/7 drar jag och frugan till USA och kommer att vara där i ca 3 veckor. Inga vinmakarbesök planerade, detta även om det finns en del att hitta relativt nära LA. Målsättningen är mest att insupa den amerikanska lättjan samt att äta och dricka gott, men även att bara gå runt och spana in folk.

Vintema för denna semester blir såklart amerikanska viner av blandad sort. Tanken är att försöka rapportera så mycket som möjligt i denna tråd efterhand som vi provar runt. Eventuella tips som rör vin och mat tas såklart varmt emot, gärna trevliga vinbarer och vinbutiker först och främst. Lite fine dining kan det nog bli, men det är inte vårt fokus. USA har ju världens bästa snabbmat. ;)
 

Laserapa

Medlem
USA har ju världens bästa snabbmat. ;)

Tänk på vad du säger nu! Vi har varit över två gånger och jag tycker man tröttnar ganska så fort på snabbmaten. Vill man ha "riktig" mat är det lätt att kostnaderna skenar iväg. Givetvis beror det ju på var man väljer att äta också ;) Tyvärr kan jag inte tipsa dig om några bra vinbarer eller vinbutiker. Jag vill däremot ge er tipset att sätta er på någon av klubbarna längs Ocean drive på Miami Beach, kan vara nog så trevligt att dricka en blaskig öl(Finns såklart vin också) och titta på folk som svänger sina lurviga till sydamerikanska tongångar :)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk på vad du säger nu! Vi har varit över två gånger och jag tycker man tröttnar ganska så fort på snabbmaten. Vill man ha "riktig" mat är det lätt att kostnaderna skenar iväg. Givetvis beror det ju på var man väljer att äta också ;) Tyvärr kan jag inte tipsa dig om några bra vinbarer eller vinbutiker. Jag vill däremot ge er tipset att sätta er på någon av klubbarna längs Oceans drive på Miami Beach, kan vara nog så trevligt att dricka en blaskig öl(Finns såklart vin också) och titta på folk som svänger sina lurviga till sydamerikanska tongångar :)
Absolut, det finns mycket skräp. Det är långtifrån självklart att det är billigt, dessutom får man ju lägga på 20 % dricks på det mesta. Men mycket bra hamburgare finns för lite pengar, samt mycket mexikanskt. Visst kan enstaka öl få plats i magen, men det kommer ändå vara vin som är i fokus. Det enda av resmålen som jag inte har besökt flertalet gånger innan är Miami. Har ingen koll, har hotell på Miami Beach (södra), förmodligen i närheten av Oceans Drive. :)

Tack för tips!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har du kollat med @Elvis han bor i LA.
Trevlig resa!
Tack!

Taggade honom i ett meddelande för ett tag sedan. Har inte sett honom sedan dess, men visst hade det varit trevligt att ta ett glas med @Elvis om det blir tillfälle. :)

Följer hans blogg lite sporadiskt också...
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Första vin- och matstället i Miami besökt. Wine Depot (555 Jefferson Avenue Miami Beach, FL 33139).Trevligt koncept med restaurang, vinbutik och vinbar i kombination. Har inte riktigt koll på prissättning eller utbud, stället ligger runt hörnet så det är lätt att göra ett återbesök. Delade en flaska med frun efter en lång flygresa utan sömn. Zombievarning...:död:


image.jpg


2012 Caymus Cabernet Sauvignon 40th Anniversary
Stor napacab med mycket frukt och kraft. Stora mängder plommon, blåbär och vanilj. Lite piptobak och sockervadd hittas också. Typisk och lättdrucken. Lite mesiga tanniner och tung i gumpen. Bra start på semestern. Riktigt gott och okomplicerat vin alldeles för högt prissatt. (90p)

Det som är extra trevligt med butiken är att man väljer ut sitt vin för retailpris och kan sedan dricka det på plats för en korkavgift på 15 $, alternativt dricka ett glas för att sedan köpa med sig en flaska. Upplevde att utbudet såg ut att vara lite udda med en hel del okänt. Priset vi gav för Caymus var 69 $ vilket verkar vara aningen högt enligt google. Maten var acceptabel, men vi tog enbart lite chark, ost och en truffelrisotto.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En riktigt lugn vindag i Miami. Har konstaterat att staden har få nämnvärda vinbutiker, har dock inte letat målmedvetet, det finns ju annat än vinrelaterade ting att göra på sin semester - säger frugan lite bittert. :rolleyes:

Liqueur stores finns det många av. De flesta har det vanliga, dvs vin runt 10 $ av blandat slag, men lite roliga avarter kan ju hittas, som detta (köpte det dock aldrig då det kostade runt 20 $ vilket kändes mycket för ett vin jag troligtvis inte kommer vilja dricka upp).

image.jpg


Sydafrikansk Syrah som är uttalat söt med namnet "syltburk", låter ju helt fantastiskt kul. Ångrar lite att jag inte köpte det. :p

Men...den som letar finner även annat...;)

image.jpg

2012 Yellow Tail Pinot Noir

Så! Äntligen har jag fått känna på detta mytomspunna vin. En sak har i alla fall @StefanAkiko helt rätt i - det är långtifrån ett lågvattenmärke kvalitetsmässigt, men smakar det PN? Inte direkt, snarare mer som ett enklare CdR med Grenache som huvuddruva. Medelfylligt med röd frukt åt kokta jordgubbar, lite sötlakrits, söt tranbärsjuice och vanilj. Ganska rakryggat med bra syra och rimlig koncentration. En aning charmig restsötma på slutet.

Ett riktigt kvalitetsplonk helt enkelt, väl värt 83p, jag njöt till och med en aning mellan varven. :eek:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En riktigt lugn vindag i Miami. Har konstaterat att staden har få nämnvärda vinbutiker, har dock inte letat målmedvetet, det finns ju annat än vinrelaterade ting att göra på sin semester - säger frugan lite bittert. :rolleyes:

Liqueur stores finns det många av. De flesta har det vanliga, dvs vin runt 10 $ av blandat slag, men lite roliga avarter kan ju hittas, som detta (köpte det dock aldrig då det kostade runt 20 $ vilket kändes mycket för ett vin jag troligtvis inte kommer vilja dricka upp).

Visa bifogad bild 1692

Sydafrikansk Syrah som är uttalat söt med namnet "syltburk", låter ju helt fantastiskt kul. Ångrar lite att jag inte köpte det. :p

Men...den som letar finner även annat...;)

Visa bifogad bild 1693
2012 Yellow Tail Pinot Noir

Så! Äntligen har jag fått känna på detta mytomspunna vin. En sak har i alla fall @StefanAkiko helt rätt i - det är långtifrån ett lågvattenmärke kvalitetsmässigt, men smakar det PN? Inte direkt, snarare mer som ett enklare CdR med Grenache som huvuddruva. Medelfylligt med röd frukt åt kokta jordgubbar, lite sötlakrits, söt tranbärsjuice och vanilj. Ganska rakryggat med bra syra och rimlig koncentration. En aning charmig restsötma på slutet.

Ett riktigt kvalitetsplonk helt enkelt, väl värt 83p, jag njöt till och med en aning mellan varven. :eek:
Vafalls? 83p?
Jag är besviken, trodde detta omtalade vin skulle komma över 90-sträcket och till och med kanske över 100-sträcket?

-Glöm nu inte att köpa med åtta lådor hem så resten av forummedlemmarna också får chans att testa detta mytomspunna vin. :död:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Yellow Tail Pinot Noir
Så! Äntligen...
Ett riktigt kvalitetsplonk helt enkelt, väl värt 83p, jag njöt till och med en aning mellan varven. :eek:
Föemodligen var det så gott att du inte förmådde spara halva flaskan under skruvkork till kvällen därpå. Den växer väldeliga på det viset! Väldeliga :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Föemodligen var det så gott att du inte förmådde spara halva flaskan under skruvkork till kvällen därpå. Den växer väldeliga på det viset! Väldeliga :D
Har en slatt kvar för test idag också. Ingen skruvkork konstigt nog, det var plastkork på min flarra. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vafalls? 83p?
Jag är besviken, trodde detta omtalade vin skulle komma över 90-sträcket och till och med kanske över 100-sträcket?

-Glöm nu inte att köpa med åtta lådor hem så resten av forummedlemmarna också får chans att testa detta mytomspunna vin. :död:
Du har rätt, jag borde offra mitt lilla extrautrymme för att förse FW med YTPN, kanske även borde köpa ett gäng "jam jar" till er också. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skoj att du flög över t US alldeles så där oförhappandes. Är Miami Vice coolt på nära håll? Känns det inte farligt?


Er plötsliga resa verkar vacker på någe vis.
Syndigt på någe annars vackert (jomenhuwwa) vis.

Hoppas ni njuter järnet!
Båda två!
Hejja! @Matlen ! ! !
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skoj att du flög över t US alldeles så där oförhappandes. Är Miami Vice coolt på nära håll? Känns det inte farligt?


Er plötsliga resa verkar vacker på någe vis.
Syndigt på någe annars vackert (jomenhuwwa) vis.

Hoppas ni njuter järnet!
Båda två!
Hejja! @Matlen ! ! !
Vi njuter, Miami Beach känns ruggigt lungt och harmlöst. Ingen vinstad, dock. Vilket är förståligt med tanke på den tryckande värmen. Art Deco-arkitektur precis överallt. I övrigt så känns det mer som en turistort än som en riktig stad.
 

merlotsmile

Medlem
Skall ni ner till Key West? Där finns ett antal roliga (rena) vinbarer med övervintrade hippies som älskar att diskutera diverse spörsmål med besökande nordbor :).
 
Toppen