Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i USA (Sonoma, Santa Barbara, LA och Las Vegas) 2016 Edition

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sista smaknoten denna resa blir på en regelrätt champagnekopia. Har ingen koll på hur Taittinger står sig som champagnehus bland de som har genuin koll på ädelt bubbel, men deras otrohetsaffärer i Napa är åtminstone ganska imponerande. Vi pratar om ett bubbel för ca 25 dollar, vilket är peanuts för vinstilen. 50/50 pinot noir och chardonnay från den svala AVA:n Carneros.

2011 Taittinger Champagne Domaine Carneros Brut
2011 är generellt en "dålig årgång" i Napa har jag förstått, men inte om man syftar på viner som mår bra av svalare klimat så som ett bubbel. Det här är svalt och syrarikt, vilket är positivt. Förhållandevis stramt utan kladdig sötma. Kanske inte så syrarikt att @StefanAkiko hade fått näsblod möjligen, men nästan. Utvecklad karaktär med rikliga brödtoner. Skolkrita, moget äpple och lite tropiska drag åt persika med aningen apelsinkrokant och kanderad citrus. Imponerande i munnen med bra längd och intensitet. Ganska fylligt med rik mousse och krämig känsla. Ett riktigt gott och bra bubbel. Hade gärna ställt det mot en vettig skumpa för jämförelsens skull. 89p känns som ett rättvist betyg. Tummen upp!

image.jpeg


Åker hem sent ikväll lokal tid. Har redan checkat ut och fördriver tiden just nu. Inga mer rapporter således om inte något särskilt skulle inträffa de sista timmarna.

Tack för mig! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vinutbudet på flygplatsen McCarran är väl inte sådär jättespännande direkt. This is it!

image.jpeg


Inte ens billigt! :D

Har en liten förhoppning om att kunna plocka upp något på Heathrow när vi mellanlandar där. En mycket liten förhoppning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sista smaknoten denna resa blir på en regelrätt champagnekopia. Har ingen koll på hur Taittinger står sig som champagnehus bland de som har genuin koll på ädelt bubbel, men deras otrohetsaffärer i Napa är åtminstone ganska imponerande. Vi pratar om ett bubbel för ca 25 dollar, vilket är peanuts för vinstilen. 50/50 pinot noir och chardonnay från den svala AVA:n Carneros.

2011 Taittinger Champagne Domaine Carneros Brut
2011 är generellt en "dålig årgång" i Napa har jag förstått, men inte om man syftar på viner som mår bra av svalare klimat så som ett bubbel. Det här är svalt och syrarikt, vilket är positivt. Förhållandevis stramt utan kladdig sötma. Kanske inte så syrarikt att @StefanAkiko hade fått näsblod möjligen, men nästan. Utvecklad karaktär med rikliga brödtoner. Skolkrita, moget äpple och lite tropiska drag åt persika med aningen apelsinkrokant och kanderad citrus. Imponerande i munnen med bra längd och intensitet. Ganska fylligt med rik mousse och krämig känsla. Ett riktigt gott och bra bubbel. Hade gärna ställt det mot en vettig skumpa för jämförelsens skull. 89p känns som ett rättvist betyg. Tummen upp!

Visa bifogad bild 7933

Åker hem sent ikväll lokal tid. Har redan checkat ut och fördriver tiden just nu. Inga mer rapporter således om inte något särskilt skulle inträffa de sista timmarna.

Tack för mig! :)
Tack för taggen och jag utgår från att ni både hade det underbart och gick upp några stadiga kilon av den amerikanska bruna maten och begränsad tillgång till träningslokaler. Har under det senaste året druckit massor med bubbel:
En hel flaska irschel Champagne (82p) och två glas skumpa på två olika franska restauranger. Har dock druckit desto mer av annat.

Har (som vanligt) bedrivit intensiv forskning av kring PN, Bojo och Saké. Faktiskt så intensivt att min fetto-Oz och kall-klimats-syrah-älskande hustru börjat fundera på kall-klimats-PN från Calif, Oreg och Wash samt NZ och Aus... Har faktiskt lurat in henne i PN-fållan mha NZ och Aus-viner. En liten rackarns Tüsk har fått följa med bland österrikarna (Aus = Austria) men jag har inte lyckats finna någon Alsace-PN. Förmodligen för att jag inte letat tillräckligt väl... @vintomas kanske har några tips på åtkomliga flaskor i Japan? ❌

Har försökt förklara PN's storhet genom att säga:
"De är inte som riktiga viner, de är istället delikata och förföriskt goda utan kropp, strävhet, intensitet och mani. Och de funkar (konstigt nog) till mycket mat. Som om att de växer till sig då det behövs. Inte på samma sätt som saké eller öl, men på ett 'annat' sätt."

...och hon är numera redo ヾ(@⌒ー⌒@)ノ

...har kört samma sväng med Bojo, dock ler hon fortfarande (mer än lite) misstänksamt då jag nämner Moulin-á-Vent och säger saker som egentligen bara kan tolkas som:
"Bitch, please....." (((o(*゚▽゚*)o)))
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och av de de fyra? Eller 40? Eller 400 olika producenterna av PN i Alsace, vilka 100 tycker du är bäst och vilka 100 tycker du är sämst?

10 i topp på båda listorna skulle uppskattas :)
 
Toppen