Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinskåp Hoover vs Bosch

anders

Medlem
Jag har funderingar på att skaffa någon typ av skåp för primärt korttidsförvaring här i München. Efter lite slagningar så hittade jag två skåp som kan tänkas vara av intresse: HWC 2336 DL (EUR 292) samt Bosch KTW18V80 (EUR 479). Naturligtvis är Bosch det mest kända märket och att det är tyskt är i min bok också en form av kvalitetsgaranti. Hoover har jag aldrig hört talas om tidigare så jag tänkte primärt höra mig för om det finns någon som känner till något om detta. Det är ju trots allt två lapp i prisskillnad att köpa vin för...

Eller finns det andra förslag på mindre förvaringsskåp, typ 40 till 70 flaskor, en klimatzon duger utmärkt.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Det ser misstänkt likt ut. Det är väl vissa mindre skillnader på skåpen, bl a nätkontakten som är annorlunda, så därför har man olika produktnummer.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Ja, går det sämre än med kylskåpet så åker skiten ut genom fönstret. Bor på femte våningen...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

anders skrev:
Ja, går det sämre än med kylskåpet så åker skiten ut genom fönstret. Bor på femte våningen...


Se bara till att ingen flanör befinner sig nedanför om så skulle ske. Jag misstänker att skadeståndskrav och ersättning för förluster av liv och hälsa är en aning högre i Tyskland än i (S)verige där du kunnat skylla på alkoholens inverkan och kommit undan med ett par månader villkorligt och 10 000 spänn i böter...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Jag sticker först ut huvudet och skriker "Achtung!!".
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

För tio minuter sedan ringde lastbilschauffören. Han stod i min trappuppgång med skåpet. Vad bra, sa jag. Jag sitter en halvtimme med tunnelbanan bort, hade det inte varit lämpligt att meddela mig först att skåpet var gång? Det skulle jag ta med centralen. (Snubben verkade precis vara på gränsen att kunna gå utan att använda knogarna.) Ringde till centralen. Jodå, de hade en utkörning till mig, de skulle komma mellan 7 och 13. Vilken precision! Någon gång under dessa sex timmar. Jag har inte ett jobb att sköta (och inlägg att skriva ;D ). Jag undrarde varför de inte hört av sig och snubben drog en vals om att jag inte hade varit nåbar på telefonen. Mobiltelefon med nummerpresentation och voice mail. Du får nog komma på något bättre!
Jag ville i alla fall komma överens om en ny tid. Jodå, i nästa vecka kunde de köra ut skåpet. Vilken dag visste snubben inte, det kunde jag möjligen få veta på fredag. Jag kunde inte bestämma detta själv. De kunde faktiskt dock ringa en timme innan de skulle komma.

Vi jämför med Blekinge med en population avsevärt lägre än München. Där kan man leverera alla arbetsdagar i veckan med en precision på två timmar. De ringer dessutom i förväg och kommer överens om vilken tid som gäller.

Tysk kundservice i ett nätskal!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Prezzzzizion!

Att organisera allt under folkmord ligger inte för dem. Eller så kan det vara så att den organisatoriska gräddan försvann ur den tyska genpoolen mellan 1939 och 1945...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Beklagade mig för en tysk kollega under lunchen. Hans reaktion var att detta är typiskt för hur speditionsfirmorna opererar här i Tyskland. Han tyckte dock att det var en klar förbättring av servicen eftersom den här firman faktiskt kunde begränsa sig till inom sex timmar, normalt gör de inte det!!!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Så var skåpet änligen på plats. 20 minuter för att packa upp åbäket och lika lång tid för att bära ut allt emballage.

Första reaktionerna är att skåpet är relativt högljutt samt att "flaskfacken" är små.
Ljudnivån är inget större problem för egen del, dels står skåpet inte i sovrummet, dels sover jag som en gris i alla fall.
Designen är uttänkt för att härbärgera flaskor av formen "Bordeaux" och "Alsace". Flaskformen "Bourgogne" får precis plats på höjden men på bredden går det bara in fem flaskor, inte sex som för de andra. Nu tror jag att dessa begränsningar vad gäller flaskornas storlek gäller i stort sett alla skåp så det är väl inget unikt. På det hela taget så är jag än så länge nöjd, i synnerhet med tanke på priset. Får väl se hur det ser ut om ett tag.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Se där. Själv investerade jag i ett litet vinkylskåp för sommarstugan en Daewoo som rymmer 12 flaskor. Man måste ju ha tillgång till rätt tempererat vin även i obygden i skärgården.

Hoppas dock att jag har bättre tur än brorsan och min eländiga svärmor inte kommer dit och rycker ur kontakten. :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Klipp av kontakten på skåpet, ta bort höljet för kontakt i väggen och skruva tåtarna direkt i kontaktdonet på baksidan, sätt tillbaka höljet. Skulle satkärr.... svärmor försöka sig på en liknande manöver som brorsan din råkade ut för så får historien ett lyckligare slut... ;D
 

Orpale

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Vet att detta är en gammal tråd men tänkte varna för Hoover om någon annan tänker köpa den. Hoover må möjligen vara Amerikanska men skåpen tillverkas i Kina. Alla delar är av sämre kvalitet än de stora tillverkarna som Bosch, Whirlpool och Electrolux. Det är ett skåp där du får mycket för pengarna dock. Men det så väsnas sjukt mycket när aggregaten är i gång och det är det nästan hela tiden. Av en timma är agget igång 40 minuter och skåpet tyst i max 20 min. Jag har haft hemma 2 stycket och samma med båda så det var inget måndags ex. Om man skall ha skåpet i förådet lr liknande kan jag inget annat än att varmt rekommendera det. Jag köpte mitt för 3990:- vilket måste sägas vara ett riktigt bra pris. Trä hyllorna är av Kinesiskt trä mao inte högsta kvalitet men det är iaf trä. Så om man funderar på ett skåp i denna prisklass och inte skall ha skåpet i en lägenhet. Tycker jag det är ett bra köp. Annars inte.
 

khzd

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Orpale skrev:
Vet att detta är en gammal tråd men tänkte varna för Hoover om någon annan tänker köpa den. Hoover må möjligen vara Amerikanska men skåpen tillverkas i Kina. Alla delar är av sämre kvalitet än de stora tillverkarna som Bosch, Whirlpool och Electrolux. Det är ett skåp där du får mycket för pengarna dock. Men det så väsnas sjukt mycket när aggregaten är i gång och det är det nästan hela tiden. Av en timma är agget igång 40 minuter och skåpet tyst i max 20 min. Jag har haft hemma 2 stycket och samma med båda så det var inget måndags ex. Om man skall ha skåpet i förådet lr liknande kan jag inget annat än att varmt rekommendera det. Jag köpte mitt för 3990:- vilket måste sägas vara ett riktigt bra pris. Trä hyllorna är av Kinesiskt trä mao inte högsta kvalitet men det är iaf trä. Så om man funderar på ett skåp i denna prisklass och inte skall ha skåpet i en lägenhet. Tycker jag det är ett bra köp. Annars inte.

Kan inte annat än att hålla med. Jag köpte en kyl från Hoover för ett halvår sedan och hittills har den levt upp till de kraven som min nya vin-hobby ställer på en första vinkyl. Den största nackdelen är precis som Orpale säger, att aggregaten är igång nästan hela tiden. Jag bor i lägenhet och ursprungligen var kylen tänkt att stå i vardagsrummet. Det höll ungefär en vecka, sedan tröttnade jag.. Numera står den i hörnet längst in i köket och får brumma hur mycket den vill.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Elvis skrev:
Jag bjuder på en lägenhet och om vi får den, så kommer vi att skaffa vinkyl till köket. Jag nöjer mig med en temperaturzon men vill i övrigt ha en så bra kyl som möjligt. Dels för att jag bara vill ha det bästa till mina viner, dels för att framtida köpare ska tänka att "wow, här är det lyx". Vad tror ni om denna:
http://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/vinkylar/liebherr-wkes4177
Vart ligger lägenheten?
 

Lando

Medlem
SV: Vinskåp Hoover vs Bosch

Lycka till med budgivningen! Tycker vinskåpet ser bra ut, har allt som man vill ha och känns helt klart som en lyxigare klass än dom vanliga Bosch osv, men jag vet inte hur det står sig mot andra i högre prisklass. Dometics skåp skulle kunna vara ett alternativ, dom är verkligen seriösa, kanske nåt sånt här? http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1189335
 
Toppen