Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinskribenter ska bli undersökande journalister

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vinskribenter ska bli undersökande journalister
Publicerat: 2011-01-20

Skriv ut Tipsa en vän Kommentera

Sveriges Vinskribenters Förening (SVF) utlyser nu ett stipendium för undersökande journalistik. Tanken är att stipendiet ska vara återkommande om det finns tillräckligt intresse bland medlemmarna.

− Samtidigt är det en termometer på vad det finns för ambitioner i kåren, säger Håkan Larsson, ordförande i SVF.


Den svenska vinjournalistiken är i internationella mått att betrakta som mycket bra. Men det finns få skribenter, inom Sveriges Vinskribenters Förening (SVF), som satsar på den mer undersökande delen av journalistik. Detta vill nu SVF ändra på och har därför utlyst ett stipendium för undersökande vinjournalistik.

− Nu finns det medel. Den svenska vinjournalistiken håller en mycket hög nivå, men fokus ligger på att bedöma viner. Vi ägnar lite kraft åt att granska bakomliggande faktorer, alltså den grävande journalistiken är inte så vanlig, säger Håkan Larsson, ordförande i SVF till WOW News.

− Vi har fört diskussionen ganska länge. Föreningen har ju funnits i 20 år och vi har fonderade medel som gått till bland annat provningar.

Samtidigt, vilket Håkan Larsson påpekar, är ju den svenska vinindustrin något som berör väldigt många, alltifrån konsumenter till de aktiva aktörerna. Dessutom har det hänt oerhört mycket de senaste decennierna, inte minst genom Sveriges EU-inträde 1995, då en rad nya importörer etablerade sig. Sedan har ju boxen tillkommit, liksom nya prissättningssystem, sortimentsmodeller som presenteras i parti och minut från monopolet, den stora muthärvan. Ja, listan kan göras lång som en bordlöpare.

− Vi har väldigt många skribenter som jobbar med vinjournalistik, men det flesta gör det på fritiden, alltså vid sidan om sitt vanliga jobb. Bara ett fåtal jobbar med vinjournalistik på heltid. Men nu vill vi ge någon möjlighet att sätta av två tre veckor för att den skribenten ska kunna gräva lite djupare.

Vad hoppas ni på?

− Vi hoppas få in intressanta projekt. Samtidigt är ju detta en termometer på vad det finns för ambitioner i kåren.

Håkan Larsson säger att det ännu inte kommit in några förslag, men stipendiet utlystes för bara några veckor sedan.

− Vi ska se vad vi får för respons, om det visar sig att det blir bra och om föreningen har ekonomi för det, är tanken att stipendiet ska bli återkommande.

Men det finns ingen idag som granskar vinbranschen specifikt?

− Det finns bloggare som skriver om rykten, om exempelvis leverantörer som får fördelar, men det blir ju rena vandringssägner. Det är få som har undersökt vad som verkligen skett.

Utlysandet av stipendiet är inte föranlett av något särskilt, är Håkan Larsson noga med att påpeka.

− Nej, vi har inte själv gått och lurat på något speciellt tema. Vi i styrelsen vill helt enkelt ge en puff i rätt riktning, avslutar han.

Fotnot. Ansökan till stipendiet ska vara inne senast sista februari. Endast medlemmar i SVF har rätt att söka stipendiet.

JFC

Förslag på uppslag:

1) Korruptionen i den svenska vinskribentkåren.
2) Bengt Göran Kronstam och Claude Val.
3) Systembolaget, varumärkesneutralt?
 

chambertin

Medlem
SV: Vinskribenter ska bli undersökande journalister

Jimmy Forsman skrev:
Förslag på uppslag:

1) Korruptionen i den svenska vinskribentkåren.
2) Bengt Göran Kronstam och Claude Val.
3) Systembolaget, varumärkesneutralt?
Bra uppslag. Kanske bättre att sätta Janne Josefsson på dom uppdragen än Jens Dolk dock.
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinskribenter ska bli undersökande journalister

Jag blir rädd när jag läser deras texter. De måste vara för indoktrinerade för att förstå hur det ser ut för en utanför klanen.
 
SV: Vinskribenter ska bli undersökande journalister

Håller med Supra. Vet inte exakt vilka som är medlemmar men det här är ungefär like trovärdigt som att utlysa ett stipendieum för fastighetsmäklare att granska sin egen bransch.
 
En nylig diskussion fick mig att hamna här och det gjorde mig nyfiken att följa upp. Stipendiet delades väl ut efter att kandidaten (-erna) fått presentera sitt undersökande projekt och sedan bedömts.

Första gången detta delades ut var 2011, tror jag, och då gick det till Elke Jung. Resultatet blev detta:
https://vinbanken.se/2012/05/22/besk-vag-for-populara-viner/

Andra gången det delades ut gick det, om jag minns rätt, till Anders Levander. Jag vet inte vad resultatet blev.

Jag vet inte heller om det blev en tredje gång.

Någon som vet mer?
 
Toppen