Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsten/bottensats – gott, äckligt eller bara besvärligt?

Vino fino

Medlem
Med tanke på att frågan handlar om vinsten - blandar du inte ihop en del rätt obesläktade saker när du tycks beskra allt som negativt? Äldre tiders viner som inte var (lika effektivt) klarerade och aldrig filtrerade lär ju ha kastat betydligt mer sediment även i unga år än dagens viner.

Vinsten, särskilt lite större kristaller, är ju nästan alltid ett kvalitetstecken. Det indikerar i de flesta fall ett vitt vin med hög syranivå (= bra friskhet och lagringstålighet) som vinifierats varsamt, som redan påpekats. I roséviner är väl detta trots allt mindre vanligt än i vitt, men fenomenet är det samma. Sådana kristaller brukar vara rätt lätta att dekantera av om man inte har väldigt bråttom eller är väldigt klumpig. Tartratkristallerna är nämligen klart tyngre än vinet.

Har sett förklarande baksidesetiketter på både tyska och franska viner (framför allt söta vita) som talar om att vinet kan innehålla vinsten och att detta inte är en defekt. Förmodligen för att handlare ska undvika att få returer.

Vad man däremot ska vara misstänksam mot är fällning i unga röda viner, "icke-kristiallina" fällningar i vita viner, och allt som ser ut som slöjbildning eller något mer gelatinöst eller slemmigt. Fast det är klart, dricker man riktigt gamla vita (säg 50 år eller så), kan man nog stå ut med lite lätt slöjbildning. :)
Som hin håle läser bibeln... :)
För att förtydliga (inte främst till @vintomas som är vid sina sinnens fulla bruk): Jag har aldrig påstått att fällning skulle vara ohälsosamt, illasmakande, en (negativ) kvalitetsindikator, eller å det minsta nedsättande. Det enda jag har sagt är att "bottensats" inte har påverkat folks uppfattning om fällning, språkligt, utan snarare tvärtom, det negativa kommer ursprungligen från vinbegreppet, inte vice versa. Vinets fällning har historiskt (åtminstone bevisat sedan 1500-talet) skänkt uttryck till en massa negativa, illasmakande, och nedsättande begrepp. Jag har aldrig sagt att jag tycker så eller att det är vetenskapligt förankrat.

Min egen åsikt i ämnet är att jag inte gillar tuggmotstånd i vin när jag dricker det men jag är långt ifrån rädd för fällning, och bottensatsen är en utmärkt grund för en buljong, antingen vit eller svart. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tror att jag precis stötte på vinsten?
image.jpeg
 
Toppen